ایران به دنبال عضویت در بریکس برای مقابله با سلطه غرب، و ترویج جهان چند قطبی

ایران به دنبال عضویت در بریکس برای مقابله با سلطه غرب، و ترویج جهان چند قطبی
آنچه در این مقاله میخوانید

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، نظام جهانی تک قطبی کنونی را محکوم کرد و تاکید کرد که ایران قصد دارد به گروه بریکس بپیوندد تا به ایجاد جهانی چند قطبی کمک کند. او تاکید کرد: “ایران خواهان برقراری روابط سازنده با همه کشورها بر اساس منافع مشترک است.”

ایران نظام جهانی تک قطبی را محکوم می‌کند

خبرگزاری روسی تاس به نقل از مصاحبه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، با شبکه تلویزیونی لبنانی المیادین گزارش داد، روز سه شنبه او گفت که ایران قصد دارد به گروه بریکس بپیوندد تا در ایجاد جهان چند قطبی مشارکت کند.

او توضیح داد که ایران پس از پیوستن به سازمان همکاری شانگهای (SCO)، در حال آماده شدن برای پیوستن به گروه بریکس است. رئیس جمهور ایران گفت:

” ما نظام جهانی تک قطبی را محکوم می‌کنیم که این امکان را برای ایالات متحده و حدود سه تا چهار کشور دیگر فراهم می‌کند تا احساس کنند که حاکمان جهان هستند.”

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، این هفته گفت که روند چند قطبی شدن جهان تشدید خواهد شد و کسانی که این روند را دنبال نکنند، “بازنده خواهند بود”.

سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 به عنوان یک اتحاد سیاسی، اقتصادی و دفاعی تأسیس شد و به عنوان بزرگترین سازمان منطقه‌ای جهان محسوب می‌شود. ایران اخیرا با پیوستن به چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان، به نهمین عضو دائم سازمان همکاری شانگهای تبدیل شد. این گروه همچنین دارای اعضای ناظر (افغانستان، بلاروس و مغولستان) و همچنین شرکای گفتگو (ارمنستان، آذربایجان، کامبوج، نپال، سریلانکا، ترکیه، قطر و عربستان سعودی) است.

رئیس جمهور با اشاره به این که آمریکا «به دنبال منزوی کردن ایران و ممانعت از مشارکت آن در سازمان همکاری شانگهای بود، اما ناکام ماند»، تاکید کرد که عضویت در سازمان همکاری شانگهای مزایای زیادی از جمله افزایش تجارت و دسترسی به بازارهای جدید برای ایران به همراه داشته است. اخیراً این گروه برنامه خود را برای فاصله گرفتن از دلار آمریکا و تسویه معاملات با ارزهای ملی کشورهای عضو خود فاش کرده است.

در مورد گروه بریکس، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در ژوئن سال گذشته گفت که ایران برای پیوستن به گروه اقتصادی متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی درخواست داده است. این گروه در حال تلاش برای گسترش نفوذ جهانی خود است و 19 کشور یا درخواستی برای پیوستن به بریکس ارائه کرده‌اند یا برای پیوستن به آن ابراز علاقه نموده‌اند.

رئیس جمهور ایران اعلام کرد:

“ما به هر کشوری که بخواهد با ما همکاری کند، دست دوستی دراز می‌کنیم. ایران خواهان برقراری روابط سازنده با همه کشورها بر اساس منافع مشترک است.”

کشورهای عضو بریکس تلاش‌های خود را برای فاصله گرفتن از دلار و تسویه معاملات با ارزهای ملی افزایش داده‌اند. این گروه همچنین در حال کار برای ایجاد یک ارز مشترک جدید است که انتظار می‌رود در نشست بعدی رهبران گروه مورد بحث قرار گیرد.

2 کامنت ثبت شده است

دیدگاه خود را درباره ایران به دنبال عضویت در بریکس برای مقابله با سلطه غرب، و ترویج جهان چند قطبی بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.