اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2023.Jun.26 تا 2023.Jun.30

اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2023.Jun.26 تا 2023.Jun.30
آنچه در این مقاله میخوانید

داده‌های ایالات متحده

سرمایه‌گذاران روز جمعه با انتشار داده‌های ماه می در مورد شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی، شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، به روز رسانی جدیدی در مورد مسیر احتمالی آینده نرخ‌های بهره دریافت خواهند کرد.

در 12 ماه منتهی به آوریل، شاخص قیمت PCE و همچنین نرخ اصلی همچنان بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو بود.

اعداد تورم به انتظارات سرمایه گذاران در مورد تصمیم بعدی بانک مرکزی در ماه ژوئیه کمک می‌کند، اما نشان می‌دهد که افزایش‌های بیشتری در پیش است.

پیش از آن، آخرین گزارش اعتماد مصرف‌کننده پس از رسیدن شاخص به پایین‌ترین حد شش ماهه در ماه می، روز سه‌شنبه منتشر می‌شود. انتظار می‌رود شاخص ماه ژوئن بالاتر باشد.

شاخص ملی قیمت مسکن کیس شیلر نیز قرار است روز سه‌شنبه منتشر شود. پس از تعدیل نوسانات فصلی، شاخص در ماه مارس 0.4 درصد افزایش یافت.

نیمه اول سال رو به پایان است

سه ماهه دوم سالی که تاکنون برای بازارها پرتلاطم بوده در حال پایان است. سال با یک انفجار خوش‌بینی نسبت به بهبود چین پس از کووید، و انعطاف‌پذیری بیشتر در اقتصاد جهانی آغاز شد و تسکین این که تورم می‌توانست به اوج خود رسیده باشد.

از آن زمان، بحران بانکی ایالات متحده، فروپاشی Credit Suisse، و مبارزه برای مهار تورم باعث شده است که شش ماه گذشته در بازارها احساس طولانی مدتی داشته باشد.

تورم منطقه یورو

منطقه یورو قرار است روز جمعه آمار اولیه تورم ماه ژوئن را منتشر کند. در حالی که انتظار می‌رود نرخ اصلی تورم تعدیل شود، انتظار می‌رود که تورم زمینه‌ای بالاتر باشد و بر چالش پیش روی بانک مرکزی اروپا تاکید کند.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، پس از جلسه اخیر سیاست بانک، لحن تندروانه‌تر از حد انتظار داشت و تکرار کرد که نرخ‌ها باید دوباره افزایش یابند تا نرخ تورم به هدف 2 درصدی بانک مرکزی اروپا کاهش یابد و تا زمانی که لازم باشد این نرخ‌ها در این سطوح حفظ خواهند شد.

معامله‌گران اکنون روی افزایش ماه جولای توسط بانک مرکزی اروپا شرط بندی می‌کنند و انتظار دارند تا اکتبر حرکت دیگری را انجام دهد که نرخ بهره را به 4 درصد برساند.

سرمایه‌گذاران این فرصت را خواهند داشت که از لاگارد، به همراه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و دیگر روسای بانک‌های مرکزی جهانی، در میزگردی در مجمع سالانه بانک مرکزی اروپا در سینترا، پرتغال، در روز چهارشنبه خبرهای مهم را بشنوند. 

PMI چین

چین قرار است در روز جمعه شاخص‌های مدیریت خرید را برای ماه ژوئن منتشر کند، در حالی که انتظار می‌رود این داده‌ها به این نکته اضافه کنند که بهبود در دومین اقتصاد بزرگ جهان در حال کاهش است.

چین هفته گذشته معیارهای کلیدی وام دهی خود را کاهش داد زیرا مقامات در تلاش برای تقویت رشد بودند، اما نگرانی‌ها در مورد بازار املاک باعث شد که کاهش آن به اندازه مورد انتظار نبود.

آشفتگی روسیه

پس از تلاش برای شورش در روز شنبه، سرمایه‌گذاران در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد تأثیر بالقوه بر دارایی‌های امن مانند خزانه‌داری ایالات متحده و قیمت‌های کالاها، تحولات روسیه را زیر نظر خواهند داشت.

شورشیان روسی به رهبری یوگنی پریگوژین، متحد سابق پوتین و بنیانگذار ارتش واگنر، پس از تصرف شهر روستوف، بیشتر راه را به سمت مسکو پیشروی کردند، قبل از اینکه به طور ناگهانی رویکرد خود را متوقف کنند.

گنادی گلدبرگ، رئیس استراتژی نرخ‌های ایالات متحده در TD Securities در نیویورک، گفت: قطعاً باید دید در یکی دو روز آینده چه اتفاقی می‌افتد، اما اگر عدم اطمینان در مورد رهبری در روسیه وجود داشته باشد، ممکن است سرمایه‌گذاران به خرید ارزهای امن هجوم ببرند.

گلدبرگ گفت که علیرغم کاهش تنش، سرمایه گذاران ممکن است نسبت به بی‌ثباتی بعدی نگران باشند.

سایر تحلیلگران واکنش چندانی را مشاهده نکردند، زیرا به نظر می‌رسید وضعیت خنثی شده است.

دیدگاه خود را درباره اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2023.Jun.26 تا 2023.Jun.30 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.