بانک مرکزی سنگاپور، سومین خریدار بزرگ طلا در جهان از ژانویه تا سپتامبر 2023

بانک-مرکزی-سنگاپور-سومین-خریدار-بزرگ-طلا-در-جهان
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا (WGC)، بانک مرکزی سنگاپور سومین خریدار بزرگ طلا در جهان در 9 ماه اول سال 2023 پس از همتایان خود در چین و لهستان بوده است.

شورای پولی سنگاپور (MAS) در سه ماهه سوم سال 2023، چهار تن طلا را در مبادلات رگوله شده طلا خریداری کرد و مجموع خریدهای خود را تا کنون در سال 2023، به 75 تن رساند.

بانک خلق چین بزرگترین خریدار بود که ذخایر فلز زرد خود را در سه ماهه سوم، 78 تن افزایش داد.

از آغاز سال 2023، بانک مرکزی چین ذخایر طلای خود را 181 تن افزایش داده و به 2,192 تن رسانده است که معادل 4 درصد از کل ذخایر آن است.

بانک ملی لهستان نیز به خرید قابل‌توجه خود در سه ماهه سوم ادامه داد و با افزودن 57 تن طلا، ذخایر طلای خود را تا کنون به 105 تن در سال 2023 رسانده است.

آقای شائوکای فن (Shaokai Fan)، رئیس شورای جهانی طلا (WGC) در آسیا و اقیانوسیه به استثنای چین و رئیس بانک‌های مرکزی جهانی آن، گفت: “بانک‌های مرکزی همچنان به مزایایی که طلا می‌تواند برای سرمایه ذخیره‌شده آنها به ارمغان بیاورد – تنوع در سبد سرمایه، حمایت از کاهش ارزش ارز و نقدینگی – واقف هستند”.

او به نشریه The Straits Times گفت: “برای سنگاپوری‌ها، این بدان معناست که پول و اقتصاد آن‌ها از لایه‌های محافظت بیشتری در برابر دنیای نامطمئن برخوردار هستند.”

طلا به تنوع بخشیدن به ذخایر بانک‌های مرکزی که مسئول ارزهای کشورشان هستند، کمک می‌کند. بسته به قدرت یا ضعف درک شده در اقتصاد زیربنایی، ارزش این دارایی‌ها می‌توانند در معرض نوسانات زیادی قرار گیرند.

از آنجا که طلا هیچ خطر اعتباری ندارد، به عنوان منبع تراست در یک کشور و در همه محیط‌های اقتصادی عمل می‌کند که در کنار اوراق قرضه دولتی، آن را به یکی از حیاتی‌ترین دارایی‌های ذخیره در سراسر جهان، تبدیل می‌کند.

شورای جهانی طلا (WGC) در گزارش خود در مورد روندهای سه ماهه سوم خاطرنشان کرد که قدرت خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی فراتر از انتظارات آن بود، که این مسئله نشان می‌دهد که افزایش تخصیص دارایی‌ها به طلا در حال تبدیل شدن به یک استراتژی احتیاطی پذیرفته‌شده است.

در سطح جهانی، بانک‌های مرکزی به خرید طلا با شتابی بی‌سابقه ادامه می‌دهند و میزان تقاضا در سه ماهه سوم را به 1,147 تن رساندند که 8 درصد بیشتر از میانگین پنج ساله آن بود.

بانک‌های مرکزی ذخایر شمش خود را در سه ماهه سوم 337 تن افزایش دادند، در حالی که این میزان در سه ماهه دوم، 175 تن افزایش داشت.

با این حال، میزان آخرین خریدهای خالص سه ماهه سوم با 459 تن استثنایی خریداری شده در سه ماهه سوم سال 2022 مطابقت نداشت.

در 9 ماه اول سال 2023، بانک‌های مرکزی 800 تن طلا خریداری کردند که بر اساس داده‌های شورای جهانی طلا (WGC)، بیشتر از هر دوره بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر که به سال 2000 باز می‌گردد، بود.

شورای جهانی طلا اعلام کرد: “انتظار می‌رود این روند خرید چشمگیر از سوی بانک‌های مرکزی تا پایان سال ادامه داشته باشد که نشان‌دهنده رسیدن به ذخایر سالانه بالا برای بار دوم در سال 2023 است.”

تقاضای طلا در سال 2022 به بالاترین حد خود در 11 سال اخیر رسید که دلیل آن حجم بالای خریدهای بانک مرکزی در تاریخ ثبت شده به دنبال آغاز جنگ بین اوکراین و روسیه و بروز تورم بود.

بیشترین خرید طلا توسط بانک مرکزی در سال 2022 از بازارهای نوظهور صورت گرفت و ترکیه با ثبت رکورد خرید 542 تن طلا، بزرگترین خریدار طلا بود.

کشورهای چین، هند، مصر، قطر، عراق، امارات متحده عربی و عمان همگی ذخایر طلای خود را به میزان قابل توجهی افزایش دادند.

خانم لوئیز استریت (Louise Street)، تحلیلگر ارشد بازار در شورای جهانی طلا (WGC)، گفت: “با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و انتظار ادامه خرید بالا از سوی بانک مرکزی، تقاضا برای طلا ممکن است افزایش یابد.”

در حالی که در بحبوحه درگیری‌های خاورمیانه، سرمایه‌گذاران به شمش‌های امن روی آوردند، قیمت لحظه‌ای طلا جمعه گذشته به بالاتر از 2,000 دلار در هر اونس رسید. قیمت‌ها در حال حاضر در حدود 1,980 دلار آمریکا در نوسان است.

-Central-banks-rising-demand-for-gold5

سخنگوی شورای جهانی طلا گفت که تقاضای جهانی از سوی سرمایه‌گذاران که طلا را به عنوان دارایی ایمن در دوره‌های بی‌ثباتی در نظر می‌گرفتند، 56 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و در سه ماهه سوم به 157 تن رسید، اما در مقایسه با میانگین پنج ساله پایین باقی ماند.

در سنگاپور، به دلیل افزایش قیمت طلا، میزان تقاضا برای طلای مصرفی در سه ماهه سوم سال 2023، با 20 درصد کاهش، به 2.7 تن رسید، در حالی که این میزان در سه ماهه سوم سال 2022، 3.3 تن بود.

تقاضا برای جواهرات در اینجا نسبت به سال قبل 16 درصد کاهش یافت و به 1.6 تن در سه ماهه سوم سال 2023 رسید که نسبت به 1.9 تن در سه ماهه سوم سال 2022 کاهش داشت.

تقاضا برای شمش و سکه طلا نیز از 1.4 تن در مدت مشابه به 1.1 تن کاهش یافته است.

نظر شما در مورد رویکرد بانک‌های مرکزی برای افزودن به ذخایر طلای خود چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره بانک مرکزی سنگاپور، سومین خریدار بزرگ طلا در جهان از ژانویه تا سپتامبر 2023 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.