کاهش ارزش روپیه به دلیل تقاضا برای دلار از سوی بانک‌های خارجی

کاهش-ارزش-روپیه-به-دلیل-تقاضا-برای-دلار
آنچه در این مقاله میخوانید

تحت فشار تقاضا برای دلار از سوی بانک‌های بزرگ خارجی، روپیه هند در روز چهارشنبه تضعیف شد، در حالی که ارزش بیشتر همتایان آسیایی آن افزایش یافت.

در ساعت 10:00 صبح به وقت استاندارد هند (IST)، ارزش روپیه در برابر دلار آمریکا در سطح 83.2475 قرار داشت، که 0.07 درصد کمتر نسبت به بسته شدن آن در جلسه قبلی در سطح 83.1925 بود.

شاخص دلار در ساعات آسیایی تغییر چندانی نکرد و در 101.5 قرار گرفت، اما همچنان نزدیک به ضعیف‌ترین سطح خود از اواخر ماه جولای است. ارزش اکثر ارزهای آسیایی بین 0.1 تا 0.5 درصد در طول روز افزایش یافتند.

یک معامله‌گر ارز خارجی در یک بانک دولتی گفت: اما روپیه به دلیل تقاضا برای دلار از سوی بانک‌های بزرگ خارجی، احتمالاً به نمایندگی از مشتریان متولی، تا حدی ضعیف شد.

این معامله‌گر اظهار داشت:

“تغییرات قیمتی روپیه احتمالاً تحت تأثیر “جریان‌های بازرگانی” خواهد بود چون فعالیت‌های سفته‌بازی به سمت پایان سال محدود می‌شود.

آمیت پاباری (Amit Pabari)، مدیرعامل شرکت مشاوره ارزی CR Forex، گفت: “در میان نوسانات محدود “به دلیل فصل تعطیلات، دامنه نوسان روزانه (روپیه) به 10 تا 15 پایسا [واحد پولی بنگلادش، بوتان، هند، نپال و پاکستان به ارزش یک صدم روپیه] محدود خواهد شد”.

کسری حساب جاری هند در سه ‌ماهه ماه جولای تا سپتامبر بیش از حد انتظار کاهش یافت و از 9.2 میلیارد دلار یا 1.1 درصد تولید ناخالص داخلی در سه ‌ماهه قبلی، به 8.3 میلیارد دلار رسید که برابر با 1 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) است.

در نظرسنجی رویترز (Reuters) از 18 اقتصاددان، پیش‌بینی میانگین برابر با کسری 9 میلیارد دلار بود.

بارکلیز (Barclays) در یادداشتی گفت: “با اینکه مازاد حساب سرمایه به سختی از کسری حساب جاری پیشی گرفت، تراز کلی (تراز پرداخت‌ها) در یک مازاد کوچک باقی ماند، اما باید بهبود یابد.”

در همین حال، ارزش‌افزوده‌های قراردادی روپیه اندکی افزایش یافت و بازده ضمنی یک‌ساله به 1.78 درصد رسید که بالاترین سطح آن در بیش از دو ماه گذشته است.

ارزش‌افزوده‌های قراردادی با گمانه‌زنی‌های رو به افزایش مبنی بر این که بانک مرکزی آمریکا به زودی شروع به کاهش نرخ‌های سیاست‌گذاری خواهد کرد، پشتیبانی شده‌اند. سرمایه‌گذاران بر اساس احتمال بسیار بالایی برای کاهش نرخ در ماه مارس قیمت‌گذاری می‌کنند.

دیدگاه خود را درباره کاهش ارزش روپیه به دلیل تقاضا برای دلار از سوی بانک‌های خارجی بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.