نرخ بیکاری منطقه یورو در پایین‌ترین حد در ماه نوامبر

انتظار سرد شدن بازار کار در گزارش مشاغل بازار کار آمریکا
آنچه در این مقاله میخوانید

اگرچه تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در طول سال تا سه ماهه سوم سال 2023 تقریباً راکد بود، نرخ بیکاری منطقه یورو در ماه نوامبر به پایین‌ترین حد تاریخی جدید یعنی 6.4 درصد کاهش یافت. با افزایش مجدد انتظارات اشتغال، افزایش قابل توجه بیکاری در سه ماهه آینده بسیار بعید به نظر می‌رسد.

بازار کار از نظر تاریخی محدود است

نرخ بیکاری منطقه یورو در ماه نوامبر به پایین ترین حد خود یعنی 6.4 درصد کاهش یافت. در مقایسه با اکتبر 2023، تعداد بیکاران 99000 نفر کاهش یافته است. اگرچه منطقه یورو با رشد سالانه تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم، و احتمالاً در سه ماهه چهارم، نزدیک به صفر، روند نرمی را پشت سر گذاشته است، اما این هیچ تاثیری بر نرخ بیکاری نداشته است.

بانک مرکزی اروپا به توافقات دستمزدی آینده چشم دوخته است

به نظر نمی‌رسد که افزایش قابل توجهی در نرخ بیکاری در راه باشد. در حالی که نرخ فرصت‌های شغلی از زمان اوج خود در سه ماهه سوم سال 2022 کمی کاهش یافته است، اما از نظر تاریخی در 2.9٪ بالا باقی مانده است.

شاخص انتظارات اشتغال در نظرسنجی کمیسیون اروپا در ماه دسامبر اندکی افزایش یافت، اگرچه تفاوت‌هایی در بین بخش‌ها وجود دارد. در حالی که اشتغال مورد انتظار هم در خدمات و هم در ساخت و ساز افزایش یافت، در تجارت خرده فروشی راکد شد و در بخش تولید کاهش یافت. بنابراین، ضعف بازار کار اساساً در صنعت متمرکز است، اما این تنها بخش کوچکی از کل اشتغال است.

در حالی که این بازار کار نسبتاً فشرده به حمایت از مصرف ادامه می‌دهد، همچنین برخی از سوالات مهم را برای بانک مرکزی اروپا ایجاد می‌کند. محدودیت سرعت برای اقتصاد منطقه یورو با کاهش عرضه نیروی کار تا چه حد کاهش یافته است؟ و چه تاثیری بر تورم خواهد داشت؟ جای تعجب نیست که تعدادی از اعضای شورای حاکم اعلام کرده‌اند که بانک مرکزی اروپا ابتدا می‌خواهد دید خوبی از توافقات دستمزد در نیمه اول سال 2024 داشته باشد، قبل از اینکه بتواند تورم را کاملاً روشن کند.

دیدگاه خود را درباره نرخ بیکاری منطقه یورو در پایین‌ترین حد در ماه نوامبر بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.