تورم ماهانه آرژانتین در ماه دسامبر به بالاترین سطح از سال 1990 رسیده است!

تورم-ماهانه-آرژانتین-در-ماه-دسامبر
آنچه در این مقاله میخوانید

به دنبال کاهش شدید ارزش پزو در ماه گذشته توسط دولت جدید خاویر میلی (Javier Milei)، رئیس‌جمهور لیبرترین (libertarian)، نرخ تورم ماهانه آرژانتین احتمالاً در ماه دسامبر به 28 درصد افزایش یافته است که بالاترین نرخ از اوایل دهه 1990 خواهد بود.

پیش‌بینی میانگین از 20 تحلیلگر داخلی و خارجی که توسط رویترز نظرسنجی شده‌اند، چالش‌های پیش روی این غول غلات آمریکای جنوبی، با تورم سالانه‌ای که قرار است برای سال بیش از 200 درصد، یکی از بالاترین نرخ‌ها در جهان باشد را نشان می‌دهد.

میلی، سیاستمداری ناشناخته که در اواسط ماه دسامبر و به دنبال خشم رأی‌دهندگان از نخبگان سیاسی به قدرت رسید، دستور داد که ارز پزو که با مشکلات فراوانی روبرو بوده و به صورت مصنوعی قوی نگه داشته شده است، بیش از 50 درصد کاهش یابد که همچنان با کنترل‌های سرمایه به صورت مهار شده نگه داشته می‌شود.

این امر موجی از تورم سرکوب شده را به راه انداخت که هزینه‌های مربوط به مواد غذایی، پوشاک و حمل و نقل به شدت در پی کاهش ارزش تعدیل شد که هدف آن کاهش شکاف بزرگ بین نرخ ارز رسمی و نرخ های موازی پرکاربرد بود.

اوژنیو ماری (Eugenio Mari)، اقتصاددان ارشد بنیاد لیبرتاد و پروگرسو (Libertad y Progreso Foundation) گفت: “افزایش سرعت به وضوح با تنظیم قیمت‌ها که به صورت مصنوعی به تأخیر افتاده بود، هدایت شد”.

“عامل اصلی، نرخ ارز عمده‌فروشی بود. این موضوع باعث افزایش قیمت کالاهای قابل معامله شد، به ویژه در مواد غذایی و نوشیدنی‌ها که حدود 35 درصد افزایش ماهانه داشت.”

پیش‌بینی‌های تحلیلگران از 16.9 درصد تا حداکثر 31.5 درصد برای این ماه متغیر بود. آژانس آمار رسمی INDEC روز پنجشنبه داده‌های رسمی را منتشر خواهد کرد.

تورم مهارنشده، که در سال‌های اخیر به دلیل کسری‌های عمیق مالی، اعتماد کم به پزو و چاپ پول برای تأمین مالی دولت، به طور پیوسته افزایش یافته است، عامل اصلی بدترین بحران اقتصادی آرژانتین در دو دهه اخیر است.

ذخایر ارزی خالص خارجی عمیقاً در منطقه منفی قرار دارند، دو پنجم جمعیت در فقر به سر می‌برند، پرداخت‌های بزرگ بدهی در پیش است، و دولت در تلاش است تا برنامه وام 44 میلیارد دلاری با صندوق بین‌المللی پول را بازسازی کند.

میلی، که در مورد خطر ابرتورم بدون اقدامات ریاضتی و کاهش هزینه‌های برنامه‌ریزی شده‌اش هشدار داده است، پذیرفته که تورم احتمالاً حدود 30 درصد در ماه دسامبر خواهد بود، اگرچه گفته است که می‌توانست بدتر باشد.

لوسیو گارای مندز (Lucio Garay Mendez)، اقتصاددان در شرکت مشاوره‌ای EcoGo، گفت که انتظار دارد تورم 29.1 درصد برای ماه دسامبر و نرخ سالانه حدود 222 درصد باشد، و بیشتر افزایش قیمت‌ها در این سال روی ‌دهد.

او گفت: “برای سال 2024، افزایش‌های جدیدی خواهد بود، به ویژه در قیمت‌های تنظیم شده، که اینها همان‌هایی هستند که در مدیریت قبلی بیشترین عقب‌ماندگی را داشتند، مانند بیمه پیش‌پرداختی، سوخت، حمل‌ونقل عمومی، نرخ برق و گاز”.

دیدگاه خود را درباره تورم ماهانه آرژانتین در ماه دسامبر به بالاترین سطح از سال 1990 رسیده است! بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.