IMF: ایران در سال 2023 از اقتصادهای بزرگ جهان بهتر عمل کرد

ایران-در-سال-2023-از-اقتصادهای-بزرگ-جهان-بهتر-عمل-کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس گزارش فصلی اخیر صندوق بین‌المللی پول (IMF) با عنوان چشم‌انداز اقتصاد جهانی، اقتصاد ایران در سال 2023 با رشد 5.4 درصدی، عملکردی بهتر از بسیاری از قدرت‌های جهانی داشته است.

طبق داده‌های IMF، تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران در سال 2023 بالاتر از تقریباً تمامی اقتصادهای بزرگ جهان از جمله ایالات متحده، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن، روسیه، عربستان سعودی و بسیاری دیگر بوده است.

رشد اقتصادی جمهوری اسلامی در سال 2023 تقریباً 1.6 درصد بیشتر از رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سال 2022 بوده است.

صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی خود در مورد رشد اقتصادی ایران برای سال 2024 را از 2.5 درصد در ماه اکتبر به 3.8 درصد افزایش داده است.

این افزایش در رشد اقتصادی ایران در حالی اتفاق می‌افتد که رشد جهانی به 3.1 درصد کاهش یافته است. متوسط رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته در سال 2023، 1.6 درصد گزارش شده است در حالی که این رقم در سال 2022، 2.6 درصد بوده است.

کشورهای در حال توسعه نیز متوسط رشدی 4.1 درصدی در سال 2023 داشته‌اند که نشان‌دهنده این است که رشد اقتصادی ایران بیشتر از متوسط همتایان خود بوده است.

اقتصادهای غرب آسیا به طور متوسط 2.0 درصد رشد داشته‌اند. در این منطقه، عربستان سعودی رشد منفی 1.1 درصدی را ثبت کرده است.

رشد اقتصادی برخی از کشورها در سال 2023 به شرح زیر بود: ایالات متحده 2.5 درصد، آلمان منفی 0.3 درصد، فرانسه 0.8 درصد، بریتانیا 0.5 درصد، چین 5.2 درصد، روسیه 3.0 درصد، برزیل 3.1 درصد، ترکیه 4.0 درصد و پاکستان منفی 0.2 درصد.

همان طور که توسط بانک مرکزی ایران (CBI) اعلام شده است، تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور ایران شامل نفت در نیمه اول سال شمسی جاری ایران (21 مارس – 22 سپتامبر 2023) نسبت به دوره مشابه سال قبل، 4.7 درصد رشد داشته است.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی ایران، این رقم بدون احتساب نفت 3.6 درصد بوده است.

بانک جهانی در گزارش اخیر خود درباره اقتصاد ایران با عنوان “چشم‌انداز اقتصادی ایران”، اعلام کرده است که با وجود تحریم‌ها و شرایط اقتصادی جهان، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در حال گسترش است.

نظر شما در مورد روند رو به رشد اقتصاد ایران چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره IMF: ایران در سال 2023 از اقتصادهای بزرگ جهان بهتر عمل کرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.