زیمبابوه «ارز ساختاریافته» مرتبط با طلا را راه‌اندازی می‌کند

آنچه در این مقاله میخوانید

دولت زیمبابوه قصد دارد آن چه را که “ارز ساختاریافته” نامیده است، راه‌اندازی کند. برخی از صاحبنظران و کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به طرح‌های اخیر ارزی دولت ابراز تردید کرده‌اند.

ارز ساختاریافته زیمبابوه

متولی نکوبه (Mtuli Ncube)، وزیر دارایی زیمبابوه، گفته است که دولتش قصد دارد با پیوند دادن ارز محلی به طلا و ایجاد یک هیئت ارزی، سقوط آزاد ارزش ارز محلی را متوقف کند. نکوبه اظهار داشت که این اقدامات می‌توانند به طور دائمی به نوسانات ارز محلی پایان دهند.

اظهارات نکوبه پس از اعلامیه‌ای از سوی امرسون منانگاگوا (Emmerson Mnangagwa)، رئیس‌جمهور زیمبابوه، مبنی بر قصد دولت برای راه‌اندازی “ارز ساختاریافته” مطرح شد. در زمان صدور اعلامیه منانگاگوا، جزئیات اندکی درباره این نسخه جدید از ارز زیمبابوه و نقشه راه آن منتشر شد. با این حال، بانک مرکزی زیمبابوه بعدا تایید کرد که کار بر روی ارز در حال انجام است.

برنامه مقامات زیمبابوه برای راه‌اندازی یک ارز دیگر، تنها چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که گزارش شده ارزش دلار زیمبابوه (ZWL) تقریباً 40 درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرده است. این سقوط، بار دیگر ترس‌ها را مبنی بر این که دلار زیمبابوه دچار فروپاشی بشود، مانند آن چه در سال 2008، زمانی که کشور از بدترین دوره تورم فوق‌العاده خود عبور کرد، احیا کرده است.

نکوبه درباره همکاری‌های جاری وزارتخانه‌اش با بانک مرکزی اظهار داشت:

“ایده پیش رو این است که مطمئن شویم رشد نقدینگی را که ارتباط بالایی با رشد عرضه پول و تورم دارد، مدیریت می‌کنیم. راه انجام این کار، پیوند نرخ ارز به دارایی مطمئنی مانند طلا است.”

وزیر دارایی پیشنهاد کرد که تشکیل یک هیئت ارزی می‌تواند راه‌حل باشد. با این حال، نکوبه باز هم تاکید کرد که چنین هیئت ارزی تنها در محیطی کار خواهد کرد که در آن رشد نقدینگی داخلی “توسط ارزش دارایی پشتوانه ارز” محدود می‌شود.

استیو هنکی، اقتصاددان، قانع نشده است

استیو هنکی (Steve Hanke)، استاد دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins) و طرفدار هیئت ارزی، با ابراز عدم اطمینان خود نسبت به اظهارات و اعلامیه‌های وزیر زیمبابوه، واکنش نشان داد. با این حال، در پست ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ (۱۲ فوریه) خود در رسانه اجتماعی ایکس (که قبلاً به عنوان توییتر شناخته می‌شد)، او خاطرنشان کرد که تشکیل یک هیئت ارزی ایده‌ای بود که بیش از ۲۰ سال پیش او آن را تبلیغ کرده بود.

پیام-استیو-هنکی

برخی از ناظران و کاربران شبکه‌های اجتماعی، نسبت به طرح‌های ارزی جدید دولت ابراز تردید کرده‌اند. آن‌ها کمبود تولید در کشور را به عنوان یکی از عواملی که می‌تواند این طرح‌ها را تضعیف کند، مورد تاکید قرار داده‌اند. با این حال، کسانی مانند شیلا تامپسون (Sheila Thompson)، کاربر شبکه اجتماعی، به عدم اعتماد شهروندان به مقامات پولی اشاره کردند.

تامپسون در ایکس نوشت: “تا زمانی که دولت زیمبابوه، میلیون‌ها دلاری را که بازنشستگان و وجوه در بانک‌ها و پس‌اندازها از دست داده‌اند، بازپرداخت نکند، هیچ اعتمادی به طرح‌های آن‌ها برای بازگرداندن دلار زیمبابوه وجود نخواهد داشت.”

دیگران، با اشاره به بدبختی‌های اقتصادی کشورهایی که در گذشته چنین هیئت‌هایی را پذیرفته‌اند، اثربخشی هیئت ارزی را مورد تردید قرار داده‌اند.

نظر شما در مورد محتوای این خبر چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره زیمبابوه «ارز ساختاریافته» مرتبط با طلا را راه‌اندازی می‌کند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.