جیم بیانکو نسبت به خطرات احتمالی در بازار بیت کوین به دلیل تایید ETFهای اسپات بیت کوین هشدار داد!

bianco_bitcoin_risk
آنچه در این مقاله میخوانید

جیم بیانکو (Jim Bianco) نسبت به ایجاد نوع جدیدی از نوسان در بازار بیت کوین، به دلیل غلبه معامله‌گران مبتنی بر گمانه‌زنی در صندوق‌های قابل‌معامله اسپات بیت کوین (ETF) که به تازگی تایید شده‌اند، هشدار داده است. او هشدار می‌دهد که این توسعه می‌تواند منجر به عواقب قانونی قابل توجهی برای صنعت گسترده‌ رمزارز شود.

تحلیلگر می‌گوید:  ETFهای اسپات بیت کوین ممکن است “وولی-مگادون” برای کریپتو ایجاد کنند

در پست جدیدی در رسانه اجتماعی  X، جیم بیانکو (Jim Bianco)، تحلیلگر برجسته بازار، هشدار جدی در مورد آسیب‌پذیری‌های احتمالی که تصویب صندوق‌های قابل معامله (ETF) اسپات بیت کوین به بازار بیت کوین وارد می‌کند، صادر کرده است. نگرانی‌های بیانکو بر پایه ترکیب پایه سرمایه‌گذاری این محصولات مالی جدید است، که پیشنهاد می‌کند برتری معامله‌گران کوتاه‌مدت بر نگهدارندگان بلندمدت ممکن است به “لویاتان نظارتی” منجر شود که بر بر بیت کوین و کریپتو هجوم می‌آورند.

“لویاتان نظارتی” (regulatory leviathan) به سازمان‌ها یا نهادهای قدرتمند نظارتی و قانون‌گذاری اطلاق می‌شود که قابلیت و اختیار گسترده‌ای برای اعمال قوانین، مقررات و نظارت‌ها بر صنایع، شرکت‌ها و فعالیت‌های مالی دارند. این اصطلاح معمولاً برای توصیف نهادهایی به کار می‌رود که به دلیل قدرت و اختیارات گسترده‌شان، می‌توانند تاثیرات عمده‌ای بر بازارها، صنایع و حتی اقتصاد کلان داشته باشند.

ETF-flows

به گفته بیانکو، بازار ETF به طور کلی به دو دسته “ETF‌های معامله‌گر” که توسط سرمایه‌گذاران گمانه‌زن مورد علاقه است، و “ETF‌های تخصیص‌دهنده” که سرمایه‌گذاران بلندمدت یا “هودلرها” را جذب می‌کنند، تقسیم می‌شود. در شش سال گذشته، جریان‌های تجمعی ETF‌های تخصیص‌دهنده ۷۵۰ میلیارد دلار بوده در حالی که ETF‌های معامله‌گر ۶۸ میلیارد دلار بوده است، یعنی بیش از ۱۰ برابر تفاوت!

بیانکو تاکید می‌کند که جریان‌های سرمایه‌گذاری در ETFهای تخصیص‌دهنده (Allocator ETF)، “بدون توجه به وضعیت بازار به سمت راست بالا می‌روند، در حالی که معامله‌گران در چیزی که به نظر می‌رسد صفر-مجموع است، وارد و خارج می‌شوند. به لطف ثبات و جذابیت بلندمدت خود، ETFهای تخصیص‌دهنده سرمایه‌گذاری عظیمی را به خود جلب کرده‌اند.

برخی شواهد نشان می‌دهد که ETFهای اسپات بیت کوین بیشتر از نوع ETFهای معامله‌گر هستند. ونگارد (Vanguard)، یکی از چهره‌های برجسته در میان ETFهای تخصیص‌دهنده، تصمیم خود را برای عدم فهرست‌کردن هرگونه ETF اسپات بیت کوین تایید کرده است، که این امر نشان‌دهنده عدم مشارکت سرمایه‌گذاران بلندمدت و پایدار در این بخش از بازار است. این غیبت می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که خرید ETF اسپات بیت کوین عمدتاً توسط بورس‌بازان انجام شده است، وضعیتی که بیانکو معتقد است می‌تواند به سناریوی “وولی-مگادون” (vol-mageddon) منجر شود—کاهش سریع و شدید قیمت که یادآور بحران ETF نوسان در فوریه ۲۰۱۸ است.

در حالی که صحت دارد که بیت کوین و ارزهای دیجیتال سطوح بسیار بالاتری از نوسان را تجربه می‌کنند، کاهش‌های شدید “معمول” بیت کوین به احتمال زیاد کافی نخواهد بود تا سناریوی مشابه وولی-مگادون را ایجاد کند. متاسفانه، تصمیم منحصر به فرد نظارتی کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) برای ممنوعیت بازپرداخت‌های جنسی برای ETFهای اسپات بیت کوین، یک ویژگی استاندارد برای سایر ETFها، می‌تواند منجر به نوسانات شدید شود. بیانکو توضیح می‌دهد:

“بازپرداخت‌های جنسی به این معنا است که وقتی شما می‌فروشید، به جای این که ETF به شما پول بدهد، آنها سبد سرمایه را تقسیم کرده و دارایی‌های آن را به شما می‌دهند. به عبارت دیگر، وقتی همه برای خروج می‌دوند، ETFهای اسپات بیت کوین نمی‌توانند “جنسی” باشند و فقط بیت کوین را به مقداری که فروخته‌اید (در زمانی که آن را فروخته‌اید) به شما منتقل می‌کنند. آنها مجبور به ورود به بازار با سفارش‌های فروش عظیمی هستند که باید فوراً و به هر قیمتی پر شوند.”

این مسئله ممکن است به نقد شدن مارجین گسترده در بازارهای غیرمنظم منجر شود، که زیان شدیدی را ایجاد می‌کند. شرکت‌کنندگان بازار بیت کوین، که به کاهش‌های شدید عادت کرده‌اند، احتمالاً ناراحت نمی‌شوند، اما سرمایه‌گذاران مالی سنتی که به ETFهای اسپات بیت کوین وارد شده‌اند، اینطور نخواهند بود. چنین رویدادی می‌تواند منجر به درخواست‌هایی برای قانون‌گذاری گسترده از سوی افراد درون بخش مالی سنتی شود، که به دنبال کاهش خطرات مشابه در آینده هستند. این فشار برای قانون‌گذاری می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای صنعت کریپتو داشته باشد.

خواننده زیرک بدون شک توجه کرده است که مقدار زیادی از فرضیات لازم است تا از اینجا به «مسیری برای “قانون‌گذاری و مجازات” بیت کوین/کریپتو به صورتی بی‌سابقه» برسیم. با این حال، چنین نتیجه‌ای به قدری مغایر با اصول اخلاقی بیت کوین و کریپتو است که حتی اگر احتمال بعیدی داشته باشد، ارزش تأمل دارد.

به نظر شما احتمال وقوع وولی-مگادون بیانکو چقدر است؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره جیم بیانکو نسبت به خطرات احتمالی در بازار بیت کوین به دلیل تایید ETFهای اسپات بیت کوین هشدار داد! بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.