تهران میزبان هفدهمین نشست کمیته مشترک اقتصادی ایران و روسیه است

تهران-میزبان-هفدهمین-نشست-کمیته-مشترک-اقتصادی-ایران-و-روسیه-است
آنچه در این مقاله میخوانید

شانا (Shana) گزارش داد که جلسه هفدهم کمیته مشترک اقتصادی ایران و روسیه قرار است در تهران در ماه جاری شمسی برگزار شود.

این جلسه به ریاست جواد اوجی، وزیر نفت ایران، و الکساندر نواک (Alexander Novak)، معاون نخست‌وزیر روسیه، برگزار خواهد شد.

کارشناسان ایرانی و روسی از بخش‌های اقتصادی مختلف در ۲۰ گروه کاری، تمام راه‌ها را برای تقویت همکاری‌های دوجانبه جستجو کرده و زمینه را برای تدوین یک یادداشت تفاهم (MOU) جامع با غلبه بر چالش‌های موجود آماده خواهند کرد.

اوجی و نواک در آخرین روز جلسه، سند همکاری را امضا خواهند کرد.

گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های تجارت، اقتصاد، نفت و گاز، پولی و بانکی، حمل و نقل و لجستیک، گمرک، صنعت و معدن، کشاورزی، آب و برق، علم و فناوری، محیط زیست، و بهداشت و سلامت اصلی‌ترین موضوعاتی خواهند بود که دو کشور در جلسات خود بررسی خواهند کرد.

مقامات ایرانی و روسی پیش‌تر اعلام کرده بودند که هفدهمین دوره در تهران در تاریخ ۲۸ فوریه (۹ اسفند) برگزار خواهد شد.

طی دو سال گذشته ایران و روسیه، که هر دو با تحریم‌های ایالات متحده مواجه هستند، همکاری‌های خود در تمام زمینه‌ها را برای خنثی‌سازی تحریم‌های ناعادلانه توسعه داده‌اند.

شانزدهمین جلسه کمیته مشترک اقتصادی ایران و روسیه در روسیه طی تاریخ ۲۹ اکتبر تا ۱ نوامبر ۲۰۲۲ (۷ تا ۱۰ آبان ۱۴۰۱) برگزار شد.

در پایان این جلسه، دو کشور چهار سند برای همکاری در زمینه‌های متنوعی امضا کردند.

سند استراتژیک برای توسعه روابط دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه توسط جواد اوجی (Javad Oji) و الکساندر نواک (Alexander Novak) که ریاست جلسه را برعهده داشتند، امضا شد.

همچنین یادداشت تفاهم (MOU) وامی بین علی فکری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، و ولادیمیر ایلیچف (Vladimir Ilyichev)، معاون وزیر اقتصاد روسیه، برای اجرای پروژه راه‌آهن اینچه برون-گرمسار امضا شد.

در همین حال، یادداشت تفاهم دوجانبه‌ای نیز توسط محمدحسین نیکنام، مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی وزارت بهداشت و آموزش پزشکی ایران، و سرگئی گلاگولف (Sergey Glagolov)، معاون وزیر بهداشت روسیه، برای همکاری در زمینه بهداشت و آموزش پزشکی امضا شد.

علاوه بر این، یک یادداشت تفاهم دیگر بین یک هلدینگ ایرانی و یک هلدینگ روسی برای اجرای پروژه‌های EPC برای خطوط انتقال محصولات امضا شد.

Russia-Iran-map

روابط اقتصادی و سیاسی ایران و روسیه در سال های اخیر چطور بوده است؟

روابط اقتصادی و سیاسی بین ایران و روسیه در سال‌های اخیر تحکیم و گسترش یافته است. همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلفی از جمله انرژی، نظامی، فناوری، تجارت و همکاری‌های منطقه‌ای افزایش یافته است. در زمینه انرژی، دو کشور به ویژه در بخش نفت و گاز و انرژی هسته‌ای همکاری‌های مهمی داشته‌اند. همچنین در بخش دفاعی و نظامی، همکاری‌هایی در زمینه فروش تسلیحات و تکنولوژی نظامی انجام شده است.

از لحاظ سیاسی، ایران و روسیه دیدگاه‌های مشترکی در قبال برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارند و این موضوع سبب شده تا در سازمان‌ها و انجمن‌های بین‌المللی همکاری و هماهنگی نزدیکی داشته باشند. به ویژه در مسئله سوریه، دو کشور همکاری‌های نزدیکی را در جهت حمایت از دولت سوریه و مبارزه با گروه‌های تروریستی انجام داده‌اند.

علاوه بر این، در پی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و روسیه، دو کشور تلاش کرده‌اند تا با افزایش همکاری‌های دوجانبه، اثرات منفی این تحریم‌ها را کاهش دهند. این همکاری‌ها شامل توسعه روابط تجاری و اقتصادی، استفاده از ارزهای ملی در معاملات و توسعه راه‌های جدید برای دور زدن محدودیت‌های مالی است.

با این حال، روابط ایران و روسیه همچنین با چالش‌ها و پیچیدگی‌هایی همراه است، به ویژه در زمینه‌هایی که منافع ملی دو کشور ممکن است با هم تداخل داشته باشد. با وجود این چالش‌ها، تهران و مسکو به دنبال تقویت روابط خود به عنوان بخشی از استراتژی گسترده‌تر برای افزایش نفوذ خود در منطقه و در سطح جهانی هستند.

دیدگاه خود را درباره تهران میزبان هفدهمین نشست کمیته مشترک اقتصادی ایران و روسیه است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.