افزایش 28 درصدی ترانزیت ریلی ایران و آذربایجان در 11 ماه گذشته

افزایش-28-درصدی-ترانزیت-ریلی-ایران-و-آذربایجان-
آنچه در این مقاله میخوانید

مدیرکل اداره راه‌آهن شمال ایران اعلام کرد که ترانزیت کالا بین ایران و جمهوری آذربایجان در ۱۱ ماه اول سال شمسی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش یافته است.

به گفته غلام‌حسین ولدی، حدود ۶۴۵,۰۰۰ تن کالا در این دوره بین ایران و آذربایجان مبادله شده است.

او حجم کالاهای مبادله شده بین ایران و آذربایجان از ۲۱ مارس ۲۰۲۲ (۱ فروردین ۱۴۰۱) تا ۲۲ فوریه ۲۰۲۳ (۳ اسفند ۱۴۰۱) را بیش از ۵۰۱,۰۰۰ تن اعلام کرد.

خبرگزاری ایرنا گزارش داد که او در ادامه اظهار داشت که بیش از ۲۰۶,۰۰۰ تن محصولات طی ۱۱ ماه سال جاری از طریق راه‌آهن وارد کشور شده است، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

او همچنین گفت که بیش از ۱۶۷,۰۰۰ تن کالا از ترمینال ریلی آستارا بین ۲۱ مارس ۲۰۲۳ (۱ فروردین ۱۴۰۲) و ۲۲ فوریه ۲۰۲۴ (۳ اسفند ۱۴۰۲) صادر شده است.

او افزود که مرکبات، انواع میوه‌ها، سیمان، مواد شیمیایی، کاشی و مواد غذایی اصلی از جمله محصولات اصلی صادر شده از کشور به جمهوری آذربایجان از طریق راه‌آهن بودند.

در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲)، شاهین مصطفایف (Shahin Mustafayev)، معاون نخست‌وزیر آذربایجان، اعلام کرد که حمل‌ونقل ریلی بین ایران و آذربایجان در سال ۲۰۲۳، ۴۷ درصد افزایش یافته است.

مصطفایف، که ریاست کمیته مشترک اقتصادی ایران-آذربایجان را بر عهده دارد، این مطلب را در یک تماس تلفنی با وزیر حمل‌ونقل و توسعه شهری ایران، مهرداد بازرپاش، بیان کرد.

بنا به گفته مصطفایف، بیش از ۷۰۰,۰۰۰ تن کالا در سال ۲۰۲۳ از طریق راه‌آهن بین دو کشور جابجا شده است که بالاترین رکورد تا به حال بوده است.

این مقام همچنین اعلام کرد که ترانزیت بین دو کشور نیز در سال گذشته ۵۷ درصد افزایش یافته است.

در این گفتگو، آخرین تحولات در روابط بین دو کشور، به ویژه در زمینه اقتصادی شامل حمل‌ونقل و انرژی، مورد بحث قرار گرفت.

مقامات همچنین بر سرعت بخشیدن به نهایی‌سازی پروژه‌های مشترک، از جمله مسیر ترانزیت جدید در مرز آستارا و ساخت سدهای مشترک تأکید کردند.

iran-azerbaijan

روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در سال های اخیر چگونه بوده است؟

روابط اقتصادی بین ایران و جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر رو به رشد بوده است. این دو کشور همسایه در حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی، حمل‌ونقل، تجارت و پروژه‌های زیربنایی همکاری‌های گسترده‌ای داشته‌اند. افزایش حمل‌ونقل ریلی، توسعه زیرساخت‌های مرزی و اجرای پروژه‌های مشترک انرژی از جمله محورهای اصلی همکاری بین این دو کشور است.

از نقاط عطف این روابط، می‌توان به افزایش قابل توجه حجم مبادلات تجاری و ترانزیت کالا اشاره کرد. توافق بر سر توسعه مسیرهای ترانزیتی مشترک که از جمله آنها می‌توان به کریدور شمال-جنوب اشاره کرد، این امکان را برای دو کشور فراهم آورده است تا نقش مهمی در تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کنند.

همچنین، همکاری‌های انرژی بین ایران و جمهوری آذربایجان، به ویژه در زمینه توسعه میدان‌های نفت و گاز و انتقال انرژی، تقویت شده است. این دو کشور بر روی پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری کرده‌اند که می‌تواند به افزایش امنیت انرژی در منطقه کمک کند.

علاوه بر این، توسعه زیرساخت‌های گردشگری و فرهنگی مشترک نیز از دیگر زمینه‌های همکاری بین این دو کشور است که به تقویت روابط دوستانه و فرهنگی بین مردم دو کشور کمک می‌کند.

به طور کلی، روابط اقتصادی بین ایران و جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر شاهد رشد و تعمیق بیشتر بوده است، و همکاری‌های دوجانبه در حال گسترش است، که نشان‌دهنده پتانسیل بالای همکاری‌های آینده بین دو کشور است.

دیدگاه خود را درباره افزایش 28 درصدی ترانزیت ریلی ایران و آذربایجان در 11 ماه گذشته بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.