همچنان که قیمت‌ها به سطوح تاریخی افزایش می‌یابد، مردم ویتنام برای خرید طلا هجوم می‌برند

مردم-ویتنام-برای-خرید-طلا-هجوم-می‌برند
آنچه در این مقاله میخوانید

همچنان که قیمت‌ها به بالاترین حد خود رسیده‌اند، فروشگاه‌های جواهر فروشی ویتنام با مشتریانی که به دنبال خرید طلا هستند، شلوغ شده‌اند. قیمت شمش طلای شرکت جواهرات سایگون (Saigon Jewelry Company)، پس از آن که عصر پنج‌شنبه رکورد ۸۹.۵ میلیون دانگ را ثبت کرد، جمعه صبح ۲.۶ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح بی‌سابقه جدید ۹۱.۸ میلیون دانگ (۳,۶۰۹.۶ دلار) به ازای هر لیانگ رسید.

حدود ساعت ۴ بعد از ظهر پنج‌شنبه، مردم با وجود بارش باران‌، در برابر فروشگاه‌های طلا در سراسر هانوی صف کشیدند.

یک فروشگاه در خیابان کائو جای (Cau Giay) حتی مجبور شد از پذیرش مشتریان بدون وقت قبلی خودداری کند و تنها به کسانی خدمت‌رسانی کرد که قبلاً وقت ملاقات تعیین کرده بودند.

مردم با صبر و شکیبایی در صف منتظر نوبت خود برای خرید بودند. هوآ (Hoa)، ۶۲ ساله، گفت که تمام پس‌انداز خود را برداشت کرده است تا طلا بخرد، چون قیمت‌ها در حال افزایش است در حالی که نرخ‌های بهره سپرده پایین است.

او گفت:

“با دیدن این که بانک دولتی ویتنام (State Bank of Vietnam) طلا را با قیمت پایه بیش از ۸۶ میلیون دانگ حراج می‌کند، من و بسیاری از مردم باور داریم که قیمت‌ها همچنان افزایش خواهد یافت.”

مردم-ویتنام-خرید-طلا

بیشتر مشتریان در فروشگاه احساس مشابهی داشتند.

توی هین (Thuy Hien)، کارمند اداری که زودتر از محل کار خود خارج شد تا در فروشگاه کائو جای (Cau Giay) طلا بخرد، گفت: “می‌ترسم اگر الان نخرم، اگر قیمت‌ها فردا افزایش یابند، فرصت را از دست بدهم.”

در آن طرف خیابان، فروشگاه پی‌ان‌جی (PNJ) تمام شمش‌ها و حلقه‌های طلای ۲۴ عیار را فروخته بود.

در فروشگاه دیگری در خیابان خا دان (Xa Dan)، کارمندان به مشتریان اطلاع دادند که اگر می‌خواهند بیش از ۱۰ لیانگ شمش خریداری کنند، باید از قبل سفارش دهند و حداقل یک هفته صبر کنند، چون میزان عرضه محدود بود.

در شهر هوشی‌مین (HCMC)، فروشگاه شرکت جواهرات سایگون (Saigon Jewelry Company) در خیابان نوین تی مین خای (Nguyen Thi Minh Khai) مملو از خریداران مشتاق بود.

به دلیل تقاضای بالا، اس‌جی‌سی (SJC) مجبور شد خریدها را به سه لیانگ به ازای هر فرد در روز محدود کند.

مردم-ویتنام-در-صف

مردی که در حال خرید حلقه‌های طلا بود، گفت که این فلز گران‌بها به عنوان گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری عالی است، چون پس‌انداز و سایر دسته‌های دارایی در حال حاضر جذابیت کمتری دارند. او گفت قیمت‌های طلا امسال ۱۵ تا ۲۲ درصد افزایش یافته است، و حتی از سهام هم پیشی گرفته است.

او انتظار داشت که روند افزایشی قیمت‌ها با توجه به تقاضای زیاد برای این فلز ادامه یابد.

قیمت‌های داخلی شمش در حال حاضر ۱۸.۵ میلیون دانگ به ازای هر لیانگ بیشتر از قیمت‌های جهانی است.

از زمانی که بانک مرکزی در ۲۳ آوریل شروع به حراج شمش کرد تا فاصله را کاهش دهد، این فلز گران‌بها شاهد افزایش قیمت‌ها بوده است.

بانک مرکزی روز چهارشنبه دومین حراج موفق خود را برگزار کرد و ۳,۴۰۰ لیانگ شمش را به قیمت ۸۶.۰۵ میلیون دانگ به ازای هر لیانگ فروخت. تاکنون مجموعاً ۶,۸۰۰ لیانگ فروخته شده است. تحلیلگران گفتند که بانک مرکزی نیاز دارد شمش را با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت‌های داخلی بفروشد.

یک تحلیلگر به وی‌ان‌اکسپرس (VnExpress) گفت:

“تعیین قیمت‌های کف بالا برای حراج فقط باعث می‌شود مردم به دلالی روی طلا بپردازند و این کار [برای بانک مرکزی] برای پایین آوردن قیمت‌های داخلی حتی چالش‌برانگیزتر می‌شود.”

دیدگاه خود را درباره همچنان که قیمت‌ها به سطوح تاریخی افزایش می‌یابد، مردم ویتنام برای خرید طلا هجوم می‌برند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.