بانک مرکزی ایران  900میلیون دلار به صنایع با ارز یارانه‌ای پرداخت می‌کند

بانک-مرکزی-ایران-900-میلیون-دلار-به-صنایع-با-ارز-یارانه‌ای-پرداخت-می‌کند
آنچه در این مقاله میخوانید

طبق گزارش ایرنا (IRNA)، بانک مرکزی ایران (CBI) در سال قبل (که در ۲۹ اسفند پایان یافت)، ۹۲۱ میلیون دلار ارز یارانه‌ای برای بخش صنعتی کشور تأمین کرد.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی ایران، ۳۳۵ میلیون دلار از این مبلغ برای واردات کالاهای شیمیایی خام اختصاص داده شد.

طبق این گزارش، بخش‌های مختلف صنعت از جمله لاستیک ۱۸۰ میلیون دلار، مواد پلیمری ۱۲۰ میلیون دلار، محصولات سلولزی ۹۲ میلیون دلار، روغن‌های نفتی و روغن‌های مشتق شده از مواد معدنی بیتومینوز ۷۷ میلیون دلار، محصولات نساجی ۵۷ میلیون دلار و سایر موارد ۴۷ میلیون دلار دریافت کردند.

در ماه آوریل، بانک مرکزی ایران گزارش داد که این بانک همچنین ۴.۳ میلیارد دلار ارز خارجی را برای واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی در سال قبل تأمین کرده است.

آن چنان که خبرگزاری ایرنا گزارش داده است، این رقم ۲۶ درصد بیشتر از سال قبل بود که ۳.۴ میلیارد دلار برای واردات محصولات مذکور اختصاص داده شده بود.

از ابتدای سال جاری (۳۰ اسفند) تا ۲۲ مه (2 خرداد)، بانک مرکزی بیش از ۳.۱۴۳ میلیارد دلار ارز خارجی برای واردات چهار گروه از کالاهای اساسی شامل مواد غذایی و کشاورزی، و دارو تأمین کرده است.

در ماه مارس، شورای تشخیص مصلحت نظام ایران به دولت و دستگاه‌های مدیریت دولتی، از جمله بانک مرکزی ایران، برای صرف ۱۳.۶ میلیارد یورو با نرخ ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی، دارو و مواد اولیه آن و همچنین تجهیزات پزشکی اجازه داد.

اعضای شورا در حین نشستی تحت ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی برای بحث و بررسی بودجه سال مالی جاری، در مورد تخصیص صندوق واردات تصمیم گرفتند.

آن‌ها تأکید کردند که دولت نرخ‌های ترجیحی را برای تصفیه یا تبادل منابع خارجی ناشی از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی برای واردات «تنها کالاهای کشاورزی اساسی و دارو» ارائه خواهد داد، که فهرست آن‌ها تا پایان ماه آوریل توسط شورای وزیران تأیید خواهد شد.

آن چنان که گزارش شده است، واردات توسط گروه کاری متشکل از معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر کشاورزی و وزیر صنعت معدن و تجارت نظارت خواهد شد.

وزیر بهداشت به همراه سایر نهادهای مربوطه نیز موظف به اجرا، نظارت و استفاده از تخصیص، توزیع و استفاده از ارز برای دارو و تجهیزات هستند.

علاوه بر این، بانک مرکزی ایران موظف است گزارش‌های ماهانه در مورد اجرای بند ۴(الف) قانون بودجه تهیه کند.

دیدگاه خود را درباره بانک مرکزی ایران  900میلیون دلار به صنایع با ارز یارانه‌ای پرداخت می‌کند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.