تولید نفت ایران در ماه می ۷۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافت

تولید نفت ایران در ماه می ۷۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس آخرین گزارش ماهانه اوپک، ایران در ماه می روزانه ۳.۲۲۶ میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است، که نسبت به ماه قبل ۷,۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافته است.

بر اساس منابع ثانویه، در این گزارش آمده است که ایران در ماه آوریل ۳.۲۱۹ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرده است.

بر اساس این گزارش، متوسط تولید نفت خام جمهوری اسلامی برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، ۳.۱۷۷ میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به رقم مشاهده شده در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، ۲۳,۰۰۰ بشکه در روز افزایش داشته است.

این گزارش متوسط تولید نفت خام ایران برای سال ۲۰۲۲ را ۲.۵۵۴ میلیون بشکه در روز و متوسط تولید در سال ۲۰۲۳ را ۲.۸۵۹ میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

این آمار نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی همچنان به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت در میان اعضای اوپک جایگاه خود را حفظ کرده است.

بر اساس گزارش اوپک، قیمت نفت خام سنگین کشور در ماه مه ۸۴.۱۳ دلار بوده که نسبت به ماه قبل ۵.۲ درصد کاهش یافته است.

ایران نفت خام سنگین خود را در ماه مارس به ازای هر بشکه ۸۸.۷۹ دلار فروخته است.

قیمت متوسط نفت خام سنگین کشور از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا تاریخ انتشار گزارش، ۸۳.۴۱ دلار بوده است، در حالی که در همین دوره سال قبل ۸۰.۴۶ دلار بود.

پیشتر در ماه آوریل، صندوق بین‌المللی پول (IMF) گزارش داد که تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۵۰۰,۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافته و به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، بخش نفت اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ رشد قابل توجهی به میزان ۱۵ درصد را ثبت کرد. در طول سه سال ریاست جمهوری دیرین ابراهیم رئیسی، این بخش رشد دو رقمی را تجربه کرد؛ بنابراین، بخش نفت به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۱، ۲۰۲۲، و ۲۰۲۳ رشدی ۱۰.۱ درصدی، ۱۰ درصدی و ۱۵ درصدی داشته است.

پیش‌بینی می‌شود که تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۴ با افزایش دیگری به میزان ۱۰۰,۰۰۰ بشکه در روز، به ۳.۲ میلیون بشکه در روز برسد.

تولید گاز ایران نیز از معادل ۴.۸ میلیون بشکه نفت در روز در سال ۲۰۲۲ به معادل ۵.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۳۰۰,۰۰۰ بشکه در روز به معادل ۵.۴ میلیون بشکه در روز برسد.

ایران در سال ۲۰۲۳ روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت صادر کرد که نسبت به داده‌های صادرات نفت سال قبل ۵۰۰,۰۰۰ بشکه افزایش داشته و انتظار می‌رود که در سال جاری، ۱۰۰,۰۰۰ بشکه دیگر به صادرات نفت ایران افزوده شود و به ۱.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

دیدگاه خود را درباره تولید نفت ایران در ماه می ۷۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.