چشم‌انداز شورای جهانی طلا برای بازار طلا

چشم‌انداز شورای طلای جهانی برای بازار طلا
آنچه در این مقاله میخوانید

به عنوان سازمان پیشرو در توسعه بازار برای صنعت طلا، شورای جهانی طلا متعهد به شکل‌دهی به گفتگوها در مورد طلا و بهبود فهم، دسترسی و اعتماد برای همه ذینفعان بازار طلا است.

تاریخ طلا به هزاران سال قبل بازمی‌گردد، و با توجه به ارتباط تاریخی آن با پول، نقش آن به عنوان یک ذخیره ارزش از دوران باستان به رسمیت شناخته شده است. با وجود تاریخ طولانی طلا، حتی امروزه صنعت طلا با چالش‌های جدیدی در دنیای به سرعت در حال تغییر مواجه است. در سطح جهانی، تحول دیجیتال و تمرکز بیشتر مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران بر مسائل زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) انتظارات و استانداردهای جدیدی برای نحوه عملکرد صنایع و کسب‌وکارها تعیین کرده است. این تحولات صنعت طلا را نیز تحت تأثیر قرار داده است. در شورای جهانی طلا از این تغییرات استقبال می‌شود، چون فرصت و انگیزه‌ای برای آنها فراهم می‌کنند تا به سوی آینده‌ای بهتر برای طلا حرکت کنند.

برای مقابله با این چالش‌های جدید، شورای جهانی طلا چشم‌اندازی گسترده برای بازار طلا داردکه بهبود یکپارچگی، دسترسی و قابلیت تعویض آن را شامل می‌شود. در مسیر رسیدن به این چشم‌انداز، شورای جهانی طلا در بخش‌های مختلف بازار طلا فعالیت‌های متعددی دارد. در ادامه، به برخی از حوزه‌های تمرکز کلیدی و ابتکارات شورای جهانی طلا اشاره می‌کنیم.

استخراج طلا به صورت سنتی و در مقیاس کوچک (ASGM)

شورای جهانی طلا و شرکت‌های عضو آن از استخراج و تجارت مسئولانه طلا از تمامی منابع مشروع، از جمله استخراج طلا به صورت سنتی و در مقیاس کوچک (ASGM) حمایت می‌کنند. در مقایسه با عملیات استخراج در مقیاس بزرگ، بخش عمده‌ای از استخراج طلا به صورت سنتی و در مقیاس کوچک خارج از چارچوب‌های قانونی صورت می‌گیرد که نظارت بر رعایت بهترین شیوه‌ها و استانداردها را دشوار می‌کند. به دلیل نظارت ضعیف قانونی، استخراج طلا به صورت سنتی و در مقیاس کوچک گاهی با نقض حقوق انسانی و کاری و فعالیت‌های گروه‌های جنایتکار سازمان‌یافته در برخی مناطق مرتبط است. شورای جهانی طلا اذعان می‌کند که رهبری دولت‌ها در رسمی‌سازی استخراج طلا به صورت سنتی و در مقیاس کوچک و بهبود رعایت بهترین شیوه‌ها در استخراج و تجارت مسئولانه استخراج طلا به صورت سنتی و در مقیاس کوچک بسیار حیاتی است. در حال حاضر، شورای جهانی طلا با گروهی از بانک‌های مرکزی همکاری می‌کند که به طور فعال از تولیدات داخلی حاصل از استخراج طلا به صورت سنتی و در مقیاس کوچک طلا خریداری می‌کنند، تا بخش استخراج طلا به صورت سنتی و در مقیاس کوچک رسمیت پیدا کند. با توجه به مقیاس خریدهای آن‌ها، این بانک‌های مرکزی قدرت بازاری دارند که می‌تواند برای ایجاد تغییرات پایدار از طریق اجرای استانداردها و بهترین شیوه‌های بین‌المللی استفاده شود.

در دو جلسه اولیه در پاریس و وین، بانک‌های مرکزی درگیر توافق کردند که این گروه به عنوان یک «دایره مورد اعتماد» عمل کند که در آن می‌توانند بهترین شیوه‌ها را مورد بحث قرار دهند و از تجربیات یکدیگر یاد بگیرند. شورای جهانی طلا با گروهی از بانک‌های مرکزی کار می‌کند تا مجموعه‌ای از اصول مشترک برای بانک‌های مرکزی که از منابع داخلی استخراج طلا به صورت سنتی و در مقیاس کوچک خریداری می‌کنند را نهایی کند. این اصول مستلزم این است که امضاکنندگان به بهترین شیوه‌های مسائل زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی پایبند باشند. به خاطر همکاری شورای جهانی طلا با بانک‌های مرکزی در زمینه استخراج طلا به صورت سنتی و در مقیاس کوچک، شورای جهانی طلا جایزه ابتکار شراکت (Partner Initiative Award) را در مسابقات بانکداری مرکزی سال ۲۰۲۴ دریافت کرد. همچنان که شورای جهانی طلا به تعامل و ارائه حمایت از بانک‌های مرکزی ادامه می‌دهد، چشم‌انداز آن برای بانک‌های مرکزی که از منابع داخلی استخراج طلا به صورت سنتی و در مقیاس کوچک خریداری می‌کنند این است که نفوذ بازار خود را برای ترویج مجموعه‌ای از استانداردها و بهترین شیوه‌های به رسمیت شناخته شده بین‌المللی در استخراج طلا به صورت سنتی و در مقیاس کوچک به کار گیرند.

برنامه یکپارچگی شمش طلا

کلید اطمینان از تأمین مسئولانه طلا و یکپارچگی محصول، توانایی تضمین یکپارچگی زنجیره تأمین است. توسعه‌های اخیر در فناوری بلاک ‌چین، این امکان را در دسترس قرار داده است. شورای جهانی طلا با انجمن بازار شمش لندن (LBMA) همکاری کرده است تا برنامه یکپارچگی شمش طلا (GBI) را توسعه دهد و پیاده‌سازی کند، که یک سیستم بین‌المللی از یکپارچگی شمش طلا است. با استفاده از فناوری دفتر توزیع‌شده (بلاک‌ چین)، این برنامه با تأیید منشأ و فراهم آوردن شفافیت بر زنجیره مالکیت، به دنبال نظارت دیجیتالی بر طلا در حرکت در زنجیره تأمین جهانی است. هدف از این برنامه گسترش اکوسیستم بسته و قابل اعتماد است، که در حال حاضر برای بازار شمش طلا ۴۰۰ اونس وجود دارد تا شامل شمش‌های کوچکتر، از جمله کیلوبارها نیز شود. با گذشت زمان، این امر به مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و شرکت‌کنندگان بازار اطمینان بیشتری می‌دهد که طلای آن‌ها اصل بوده و به صورت مسئولانه تولید و تأمین شده است. برای برنامه آزمایشی خود، شورای جهانی طلا و انجمن بازار شمش لندن نمایندگانی از زنجیره تأمین طلای جهانی را گرد هم آوردند. شورای جهانی طلا سرمایه‌گذاری راهبردی در aXedras نیز انجام داد، که زمانی که بعدها در این سال راه‌اندازی شود، به عنوان ارائه‌دهنده خدمات رسمی برای پایگاه داده تازه تأسیس یکپارچگی شمش طلا خواهد بود. پایگاه داده یکپارچگی شمش طلا به دنبال افزایش شفافیت، امنیت و ثبات در به اشتراک‌گذاری اطلاعات در سراسر بازار است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که یکپارچگی شمش طلا به مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و شرکت‌کنندگان بازار اطمینان بیشتری نسبت به طلا به عنوان یک دسته دارایی خواهد داد و استانداردها را برای مصلحت عمومی این صنعت جهانی پیش خواهد برد .

کل زنجیره ارزش جهانی یکپارچگی شمش طلا (GBI)
کل زنجیره ارزش جهانی یکپارچگی شمش طلا (GBI)

اصول سرمایه‌گذاری طلای خرده‌فروشی

برای هزاران سال، طلا از سوی فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان به عنوان وسیله‌ای ارزشمند برای انباشت و حفظ ثروت شناخته شده است. امروزه، روش‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در طلا وجود دارد. علاوه بر شمش‌ها، سکه‌ها و جواهرات، محصولاتی نظیر صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETFها) نیز وجود دارند.

بازار طلای خرده فروشی

 در حالی که محصولاتی مانند ETFها تحت نظارت بازارهای مالی هستند، بسیاری دیگر از محصولات سرمایه‌گذاری طلا تحت چنین نظارتی قرار ندارند. این مسئله برای سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی طلا، به ویژه سرمایه‌گذاران تازه‌کار، اعتماد به سرمایه‌گذاری در طلا را دشوار می‌سازد. یک نظرسنجی مصرف‌کننده توسط شورای جهانی طلا در سال ۲۰۱۹، که ۱۸,۰۰۰ شرکت‌کننده از آمریکا، چین، هند، روسیه، آلمان و کانادا را پوشش داده است، این مسئله را مورد بررسی قرار داد. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی بالقوه طلا، عدم اعتماد را به عنوان مانعی برای سرمایه‌گذاری در طلا ذکر کرده‌اند.

برای مقابله با این مسئله، در سال ۲۰۲۰ شورای جهانی طلا اصول سرمایه‌گذاری طلای خرده‌فروشی (RGIPs) را مطرح کرد. این اصول با مشورت ۵۲ ذینفع صنعتی از ۱۶ کشور توسعه یافته و اصول بهترین عملکرد را برای ارائه‌دهندگان همه نوع محصولات سرمایه‌گذاری طلای خرده‌فروشی فراهم می‌کند. پذیرش گسترده این اصول باعث تقویت بالاترین سطوح انصاف، شفافیت و یکپارچگی در سراسر بازار خواهد شد تا سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی طلا هنگام سرمایه‌گذاری در طلا احساس اطمینان کنند. ما معتقدیم که صنعت طلای خرده‌فروشی تنها زمانی از تمام توان خود بهره می‌برد که مورد اعتماد سرمایه‌گذاران باشد. اصول سرمایه‌گذاری طلای خرده‌فروشی اکنون در بازارهای کلیدی مانند هند، چین، سنگاپور، آلمان و آمریکای شمالی در دسترس هستند. همانطور که ما به همکاری با ذینفعان در بازارهای دیگر برای توسعه اصول سرمایه‌گذاری طلای خرده‌فروشی برای بازارهای آن‌ها ادامه می‌دهیم، پیش‌بینی می‌شود که پذیرش این اصول منجر به اعتماد بیشتر شود، که به نفع مشتریان و ارائه‌دهندگان محصولات بوده، و باعث ایجاد ارزش و تقاضا در سراسر صنعت می‌شود.

فناوری و آینده طلا

طلا خواص منحصر به فردی دارد که آن را در بخش فناوری حیاتی می‌سازد. به عنوان مثال، طلا در تقریباً تمام دستگاه‌های الکترونیکی پیشرفته مانند تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند یافت می‌شود. با افزایش دستگاه‌های برقی و تقاضای مصرف‌کنندگان برای دستگاه‌های الکترونیکی، خواص منحصر به فرد طلا باعث می‌شود که از این روندهای کلان بهره‌مند شود. اما طلا در حوزه‌های کمتر شناخته شده نیز کاربردهایی دارد. تشخیص پزشکی یکی از این زمینه‌ها است. طلا در شکل خام خود بی‌واکنش است؛ یعنی از نظر شیمیایی واکنش نمی‌دهد. با این حال، هنگامی که به ذرات بسیار کوچک تبدیل می‌شود، این وضعیت تغییر می‌کند. این خصوصیت طلا را در کاربردهای نانوتکنولوژی مانند آزمایش‌های جریان جانبی (LFAs) مفید می‌سازد. میلیاردها آزمایش، مانند تست‌های مالاریا، HIV-AIDS و کووید، که هر سال در سراسر جهان استفاده می‌شوند، به ذرات نانو طلا متکی هستند. اگر قبلاً از تست کووید استفاده کرده‌اید، بدون این که متوجه شوید مستقیماً به طلا نگاه کرده‌اید. خط بنفشی که به آن خیره شده‌اید از میلیون‌ها ذره نانو طلا ساخته شده است. این نوع آزمایش‌ها ابزار پزشکی حیاتی هستند، که تشخیص سریع، دقیق و مقرون به صرفه را ارائه می‌دهند و طلا یک جزء حیاتی آن است.

شورای جهانی طلا نقش فعالی در بررسی کاربردهای طلا در حوزه پزشکی ایفا می‌کند. یک نمونه از این نقش، حمایت این شورا از تحقیقات در دانشگاه تورنتو است که بر توسعه روش‌های جدید درمان تومورهای مغزی با استفاده از نانوذرات طلا به عنوان حامل داروهای نجات‌بخش بالقوه متمرکز است. نانوذرات طلا همچنین به عنوان یک کاتالیزور بسیار مؤثر در تبدیل دی‌اکسید کربن (CO2) به مونوکسید کربن (CO) در نظر گرفته شده‌اند، که در صورت توسعه در مقیاس وسیع، پتانسیل تحول‌آفرینی در زمینه تغییرات اقلیمی دارد. شورای جهانی طلا در حال حاضر با شورای تحقیقات ملی کانادا بر روی پروژه‌ای همکاری می‌کند که امکان بیرون آوردن دی‌اکسید کربن از جو و تبدیل آن به مونوکسید کربن که می‌تواند به انواع سوخت‌ تبدیل شود را بررسی می‌کند. شورای جهانی طلا پیش‌بینی می‌کند که با پیشرفت فناوری، استفاده از طلا در کاربردهای تکنولوژیکی افزایش خواهد یافت و این شورا همچنان از پروژه‌ها و تحقیقاتی که به دنبال بهره‌برداری از قابلیت‌های منحصر به فرد و پویای طلای هستند، حمایت خواهد کرد.

تبدیل سنگاپور به مرکز جهانی طلا

چین و هند بزرگترین بازارهای مصرف‌کننده طلا در جهان هستند، در حالی که اقتصادهای جنوب شرقی آسیا نیز رشد قابل توجهی داشته‌اند. رشد و توسعه سریع آسیا به عنوان بزرگترین منبع خرید طلا، مرکز ثقل بازار را تغییر داده و این مسئله فرصتی را برای ایجاد یک مرکز بین‌المللی طلا در آسیا ایجاد کرده است. شورای جهانی طلا و انجمن بازار شمش سنگاپور در حال حاضر با ذینفعان محلی کار می‌کنند تا نقش سنگاپور در بازار جهانی طلا را بررسی کنند. این یک طرح هیجان‌انگیز است و بخش مهمی از چشم‌انداز جهانی شورای جهانی طلا برای بازار طلا را تشکیل می‌دهد. بی‌شک در طول این مسیر، این شورا با چالش‌هایی مواجه خواهد شد اما از فرصت همکاری با ذینفعان مختلف به سوی این چشم‌انداز مشترک استقبال می‌کند.

دیدگاه خود را درباره چشم‌انداز شورای جهانی طلا برای بازار طلا بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.