داده‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که سلطه دلار آمریکا کاهش یافته است

داده‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که سلطه دلار آمریکا کاهش یافته است
آنچه در این مقاله میخوانید

داده‌های اخیر صندوق بین‌المللی پول (IMF) نشان می‌دهد که سهم دلار آمریکا از ذخایر ارزی تخصیص یافته نگهداری شده توسط بانک‌های مرکزی و دولت‌ها در حال کاهش است. اقتصاددانان توضیح دادند که مدیران ذخایر به ارزهای ذخیره غیرمعمول جذب می‌شوند “چون این ارزها تنوع‌بخشی و بازده نسبتاً جذابی را فراهم می‌کنند و به دلیل توسعه فناوری‌های مالی دیجیتال جدید، خرید، فروش و نگهداری آن‌ها به طور فزاینده‌ای آسان شده است.

داده‌های صندوق بین‌المللی پول تمایل فزاینده‌ای به استفاده از ارزهای ذخیره غیر دلاری را نشان می‌دهد

صندوق بین‌المللی پول (IMF) روز سه‌شنبه پستی با عنوان «برتری دلار در سیستم ذخیره بین‌المللی: به‌روزرسانی» منتشر کرد، که توسط اقتصاددان‌ها سرکان آرسلان‌آلپ (Serkan Arslanalp)، بری ایچنگرین (Barry Eichengreen) و چیما سیمپسون-بل (Chima Simpson-Bell) نوشته شده است.

آن‌ها توضیح دادند که دلار آمریکا، در حالی که همچنان مهم‌ترین ارز ذخیره جهانی است، به تدریج جای خود را به ارزهای غیرمعمول واگذار می‌کند و اظهار داشتند:

“داده‌های اخیر در مورد ترکیب ارزی ذخایر رسمی خارجی صندوق بین‌المللی پول (COFER) نشان می‌دهد که کاهش تدریجی در سهم دلار از ذخایر خارجی تخصیص یافته بانک‌های مرکزی و دولت‌ها ادامه دارد.”

اقتصاددانان اعلام کردند که علی‌رغم قدرت فعلی دلار آمریکا، سیاست پولی سختگیرانه‌تر و ریسک‌های ژئوپلیتیکی، نشانه‌هایی از تجزیه اقتصادی و گرایش به سمت ارزهای جایگزین در حال ظهور است، و تأکید کردند که داده‌های مربوط به ترکیب ارزی ذخایر رسمی خارجی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که کاهش مداوم در سهم دلار از ذخایر جهانی ادامه دارد.

این اقتصاددانان اعلام کردند که این کاهش با افزایش‌هایی در ذخایر یورو، ین یا پوند جبران نشده است، بلکه توسط ارزهای غیرمعمول مانند دلار استرالیا و کانادا، رنمین‌بی چین و غیره جبران شده است. آنها ضمن اشاره به این که با وجود این که رنمین‌بی چین در ابتدا سهم بازار را به دست آورده بود، اخیراً رشد آن احتمالاً به دلیل کاهش نرخ ارز، متوقف شده است، توضیح دادند:

“این ارزهای ذخیره غیرمعمول برای مدیران ذخایر جذاب هستند چون تنوع‌بخشی و بازده‌های نسبتاً جذابی را فراهم می‌کنند و با توسعه فناوری‌های مالی دیجیتالی جدید (مانند سیستم‌های خودکار ساخت بازار و مدیریت خودکار نقدینگی)، خرید، فروش و نگهداری آن‌ها به طور فزاینده‌ای آسان شده است.”

آنها در ادامه اعلام کردند که این فاصله گرفتن از دلار آمریکا گسترده است و شامل بسیاری از اقتصادهای گروه بیست می‌شود، و افزودند که برخی کشورها، تحت تأثیر ملاحظات ژئوپولیتیک، در حال تنوع‌بخشی به ذخایر خود، و روی آوردن به طلا هستند که کمتر در معرض تحریم‌ها قرار دارد.

این اقتصاددانان با خاطرنشان کردن این نکته که “سیستم پولی و ذخیره بین‌المللی همچنان در حال تکامل است” و روند تنوع‌بخشی تحت تأثیر عوامل متنوعی از جمله تحریم‌های مالی و خطرات ژئوپولیتیکی است، و بانک‌های مرکزی با تغییر تدریجی ذخایر واکنش نشان می‌دهند، در پایان نتیجه گرفتند: “الگوهایی که قبلاً به آنها اشاره کردیم — فاصله گرفتن بسیار تدریجی از سلطه دلار، و نقش رو به افزایش ارزهای غیرمعمول کشورهای کوچک، باز و با مدیریت خوب، که با فناوری‌های جدید معاملات دیجیتال فعال شده‌اند — همچنان پابرجا هستند.”

نظر شما در مورد داده‌های صندوق بین المللی پول که نشان دهنده کاهش سلطه دلار آمریکا است، چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره داده‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که سلطه دلار آمریکا کاهش یافته است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.