افزایش ذخایر طلای بانک‌های مرکزی در 12 ماه آینده

افزایش ذخایر طلای بانک‌های مرکزی در 12 ماه آینده
آنچه در این مقاله میخوانید

بیش از هشتاد درصد، یا ۸۱ درصد، از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی ذخایر طلا در بانک‌های مرکزی ۲۰۲۴ گفته‌اند که انتظار دارند مدیران ذخایر در 12 ماه آینده به افزایش ذخیره طلای خود ادامه دهند. این داده‌ها، که توسط شورای جهانی طلا منتشر شده‌اند، بالاترین سطح اعتماد ثبت‌شده از زمان شروع نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ را منعکس می‌کنند. با وجود قیمت‌های بالای طلا و دو سال متوالی خرید بی‌سابقه طلا توسط بانک‌های مرکزی، حدود ۳۰ درصد از بانک‌های مرکزی قصد دارند که در سال آینده به ذخایر طلای خود اضافه کنند. این روند نشان‌دهنده دیدگاه مستمر مثبت نسبت به طلا در میان مدیران ذخایر است که این فلز گرانبها را به عنوان هِجی در برابر عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی در نظر می‌گیرند.

علاوه بر این، اگرچه هفت نفر از ده نفر، یا ۷۱ درصد، همچنان میراث طلا را به عنوان دلیلی برای نگهداری آن می‌بینند، امسال دلایل دیگری آن را پشت سر گذاشته‌اند.

سه دلیل اصلی برای نگهداری طلا شامل ارزش بلندمدت طلا با ۸۸ درصد، عملکرد در زمان بحران با ۸۲ درصد، و نقش آن به عنوان یک تنوع‌بخش مؤثر در سبد سرمایه با ۷۶ درصد از پاسخ‌دهندگان است.

علاوه بر این، بانک‌های مرکزی در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه (EMDE) دیدگاه مثبت خود را نسبت به سهم آینده طلا در سبدهای سرمایه ذخیره حفظ کرده‌اند.

قابل توجه است که بانک‌های مرکزی اقتصادهای پیشرفته نیز به جمع بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه (EMDE) پیوسته‌اند که اکنون نگاه مثبت‌تری به طلا دارند. بیش از نیمی، یا ۵۷ درصد، از بانک‌های مرکزی اقتصادهای پیشرفته گفته‌اند که طلا پنج سال از این زمان، سهم بیشتری از ذخایر را تشکیل خواهد داد، که این یک افزایش قابل توجه نسبت به سال ۲۰۲۳ است که در آن ۳۸ درصد از پاسخ‌دهندگان همان نظر را داشتند.

شورای جهانی طلا گفته است که بانک‌های مرکزی اقتصادهای پیشرفته نیز نسبت به سهم دلار آمریکا در ذخایر جهانی نگاه بدبینانه‌تری پیدا کرده‌اند، نظری که به طور مداوم در میان بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه بیشتر مورد توجه بوده است.

بیش از نیمی، یا ۵۶ درصد، از پاسخ‌دهندگان اقتصادهای پیشرفته معتقدند که سهم دلار آمریکا از ذخایر جهانی کاهش خواهد یافت، که این ۱۰ درصد امتیاز سالانه افزایش یافته است، در حالی که ۶۴ درصد از پاسخ‌دهندگان بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه همان نظر را دارند.

شائوکای فن (Shaokai Fan)، رئیس جهانی بانک‌های مرکزی و رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه در شورای جهانی طلا، گفت:

“فشارهای فوق‌العاده بازار، عدم قطعیت اقتصادی بی‌سابقه و تلاطم‌های سیاسی در سراسر جهان باعث شده‌اند که طلا همچنان در مرکز توجه بانک‌های مرکزی قرار داشته باشد. بسیاری از این مؤسسات از ارزش این دارایی به عنوان روشی برای مدیریت ریسک‌ها و تنوع‌بخشی به سبدهای سرمایه خود آگاه‌تر شده‌اند.”

او افزود: “آن چه قابل توجه است این است که، با وجود تقاضای بی‌سابقه از بخش رسمی در دو سال گذشته، همراه با افزایش قیمت‌های طلا، بسیاری از مدیران ذخیره همچنان به طلا علاقه‌مند هستند. در حالی که عواملی مانند قیمت ممکن است خریدها را در کوتاه‌مدت کاهش دهند، روند کلی همچنان پابرجا است، چون مدیران نقش طلا را به عنوان یک دارایی استراتژیک در برابر عدم قطعیت مداوم به رسمیت می‌شناسند.”

دیدگاه خود را درباره افزایش ذخایر طلای بانک‌های مرکزی در 12 ماه آینده بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.