آرژانتین اولین هفته با تورم صفر را در 30 سال گذشته ثبت کرد

آرژانتین اولین هفته با تورم صفر را در 30 سال گذشته ثبت کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

آرژانتین اولین پاداش‌های خود را در مبارزه با تورم به دست می‌آورد، چون یک شرکت مشاوره خصوصی گزارش داد که تورم در بخش غذا و نوشیدنی در سومین هفته ماه ژوئن به صفر درصد رسیده است. خاویر میلی (Javier Milei)، رئیس جمهور آرژانتین، این دستاورد را گرامی داشت و اعلام کرد که دولت او در حال بازنویسی نظریه اقتصادی است و اگر موفق شود، ممکن است جایزه نوبل را دریافت کند.

خاویر میلی (Javier Milei) دستاورد تورم صفر درصدی در ماه ژوئن را گرامی داشته و ادعا می‌کند که در حال بازنویسی نظریه اقتصادی در آرژانتین است

آرژانتین در حال بهره‌برداری از اولین مزایای سیاست‌های مالی خود در مورد تورم است. بر اساس داده‌های اکانومتریکا (Econometrica)، یک شرکت مشاوره خصوصی، این کشور به دستاورد اقتصادی بزرگی رسیده است و در سومین هفته ماه ژوئن تورم صفر درصدی برای غذا و نوشیدنی‌ها را ثبت کرده است. در این تحقیق، قیمت بیش از ۸۰۰۰ قلم کالا در چندین فروشگاه آنلاین مورد بررسی قرار گرفت و نشان داده شد که قیمت‌ها نسبت به هفته قبل تغییر نکرده‌اند.

این نقطه عطف نشان می‌دهد که خاویر میلی (Javier Milei)،  رئیس جمهور آرژانتین، به تدریج سطوح تورم را کاهش داده است، که از زمانی که او به قدرت رسید و شروع به اعمال سیاست‌های اقتصادی و مالی محدودکننده کرد، در حال کاهش بوده است. اکانومتریکا (Econometrica) تخمین می‌زند که نرخ تورم ماهانه برای این دسته ممکن است در ماه ژوئن به ۲.۴ درصد برسد.

خاویر میلی

با این حال، این فقط یک پیروزی کوچک برای دولت میلی است. آرژانتین همچنان یکی از کشورهایی با بالاترین تورم در جهان است و افزایش قیمت سالانه ۲۷۶.۴ درصدی را ثبت کرده است.

حذف تورم یکی از مهم‌ترین وعده‌های کمپین انتخاباتی میلی بود که با ترویج استفاده از دلار به عنوان ابزاری برای دستیابی به این هدف همراه بود. وضعیت اقتصادی کشور استفاده از دلار را غیرقابل دسترس کرده است، اما تورم به کاهش‌های نرخ بهره از سوی میلی پاسخ مثبت داده است.

در طی توقفی در جمهوری چک به عنوان بخشی از تور اروپایی، میلی جشن رسیدن به این هدف را برای اولین بار در ۳۰ سال گذشته برگزار کرد. او اظهار داشت:

“ما با مشاور ارشد خود، دمیان ریدل (Demian Reidel)، در حال بازنویسی بخش بزرگی از نظریه اقتصادی هستیم. اگر این کار خوب پیش برود، احتمالاً جایزه نوبل اقتصاد را همراه با دمیان به من خواهند داد.”

اخیراً میلی تأکید کرده است که در آینده، ارزهای بسیاری، از جمله بیت‌کوین و ارزهای فیات بیشتر، در آرژانتین استفاده شده و با هم رقابت خواهند کرد.

نظر شما در مورد مبارزه آرژانتین با تورم چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره آرژانتین اولین هفته با تورم صفر را در 30 سال گذشته ثبت کرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.