تولید نفت ایران به 4 میلیون بشکه در روز رسید

تولید نفت ایران به 4 میلیون بشکه در روز رسید
آنچه در این مقاله میخوانید

به گزارش ایرنا، جواد اوجی، وزیر نفت ایران، گفت که این کشور قصد دارد تولید روزانه نفت خام خود را تا اواخر مارس ۲۰۲۵ به ۴.۰ میلیون بشکه در روز (bpd) افزایش دهد و آماده‌سازی‌ها برای افزایش ذکر شده در حال حاضر در جریان است.

اوجی گفت که دولت سیزدهم حرکت برای افزایش تولید نفت کشور را با هدف افزایش رشد اقتصادی کشور به ۸.۰ درصد آغاز کرد.

اوجی گفت که دولت رئیس‌جمهور مرحوم ابراهیم رئیسی تا کنون توانسته تولید نفت را از ۲.۲ به ۳.۶ میلیون بشکه در روز افزایش دهد و اکنون برنامه‌ریزی می‌کند تا تولید روزانه را تا پایان سال جاری ایرانی، که مصادف با ۲۰ مارس ۲۰۲۵ است، به ۴.۰ میلیون بشکه برساند.

اوجی افزود که این دولت همچنین تولید سالانه گاز را به میزان ۵۳ میلیون متر مکعب افزایش داده که رشد ۵.۰ درصدی را نشان می‌دهد.

اوجی تأکید کرد که ارزش صادرات نفت، میعانات گازی، و سایر محصولات نفتی و پتروشیمی ایران از ۱۰.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال گذشته تقویم ایرانی (پایان یافته در ۱۹ مارس ۲۰۲۴) افزایش یافته است. به عبارت دیگر، درآمد نفتی کشور ۳.۵ برابر شده است.

اوجی گفت که استخراج گاز از میدان گازی پارس جنوبی، که با قطر مشترک است، نیز افزایش یافته است و افزود که استخراج ایران ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر است.

اوجی گفت که تولید سالانه پتروشیمی ایران پس از رشد ۱۰ درصدی اکنون به ۱۰۰ میلیون تن متریک رسیده است.

اوایل این ماه، اوجی گفت که ایران در حال حاضر نفت خام خود را به ۱۷ کشور از جمله برخی کشورهای اروپایی صادر می‌کند.

اوجی تأکید کرد که هر کسی که در ایالات متحده به قدرت برسد، ایران در صادرات نفت با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد.

او در مراسمی در تاریخ ۳ جولای (13 تیر) گفت که سرمایه‌گذاری خوبی در سه سال گذشته در صنعت نفت انجام شده است.

او در ادامه گفت که صادرات نفت ایران از ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹ به ۵۶۵ میلیون بشکه در سال گذشته افزایش یافته است.

او افزود که ایران به دلیل افزایش تولید و فروش نفت، به چهارمین صادرکننده بزرگ نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تبدیل شده است.

طبق گزارشی از ورتکسا (Vortexa)، که داده‌های مربوط به بخش انرژی جهانی را ارائه می‌دهد، صادرات نفت و میعانات گازی ایران به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۸ رسیده است، زمانی که ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و تحریم‌های اقتصادی سختی علیه این کشور اعمال کرد که به‌طور خاص فروش نفت آن را هدف قرار داد.

این گزارش تأکید کرد که صادرات نفت و میعانات گازی ایران اکنون ۹ درصد از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی اوپک را به خود اختصاص می‌دهد.

ایران از ژانویه تا ماه مه امسال ۱.۵۶ میلیون بشکه نفت در روز صادر کرده است، که ۲۵۰,۰۰۰ بشکه در روز بیشتر از کویت و نیجریه است. این روند رتبه ایران را به چهارمین صادرکننده بزرگ نفت خام در میان اعضای اوپک ارتقاء داده است.

با وجود تحریم‌های غربی، ایران توانست صادرات نفت خام و گاز خود را به ۱.۷ میلیون بشکه در روز در ماه مه افزایش دهد، که بالاترین سطح در پنج سال گذشته است.

این گزارش به افزایش تقاضای نفت چین و گسترش ناوگان نفتکش‌های ایران به عنوان عوامل اصلی افزایش صادرات نفت ایران اشاره کرده است.

دیدگاه خود را درباره تولید نفت ایران به 4 میلیون بشکه در روز رسید بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.