سازمان بنادر و کشتیرانی نزدیک به 1.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بنادر و بخش دریایی جذب کرد

سازمان بنادر و کشتیرانی نزدیک به 1.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بنادر و بخش دریایی جذب کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی ایران (PMO) اعلام کرد که طی چند سال گذشته این سازمان توانسته است نزدیک به ۱.۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی را در بخش بنادر و کشتیرانی کشور جذب کند.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر صفایی در یک کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت: حدود ۶۲۰ هزار میلیارد ریال (حدود ۱.۲۴ میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری داخلی و ۴۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مذکور جذب شده است.

صفایی گفت:

“جذب این مقدار سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی در مقایسه با کل بودجه دولت در بخش‌های دریایی و بندری قابل توجه است.”

به گفته این مقام مسئول، در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی، سازمان بنادر و دریانوردی با پنج کشور از جمله هند قراردادهایی امضا کرده است که تاکنون ۱۲۰ میلیون دلار در بخش بندری و ۲۵۰ میلیون دلار در بخش ریلی، جاده‌ها و زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

صفایی با اشاره به رشد تجارت دریایی در کشور ادامه داد:

“تجارت دریایی از ۲۱۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ (۲۰۲۲-۲۰۲۳) به ۲۳۷ میلیون تن در سال گذشته (پایان یافته در ۱۹ مارس ۲۰۲۴) افزایش یافته است.”

او افزود: “در سه ماهه اول سال جاری، ۶۰ میلیون تن تجارت دریایی ثبت شد که نشان‌دهنده رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است و حتی در برخی از بنادر دریای خزر رشد ۷۰ درصدی نیز ثبت شده است”.

در نوامبر ۲۰۲۳، صفایی گفت سازمان او قصد دارد ۱,۰۰۰ هزار میلیارد ریال (حدود ۲ میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری در بنادر کشور جذب کند تا اقتصاد دریایی توسعه یابد.

در یک مصاحبه تلویزیونی، این مقام مسئول گفت که ۴۷۰ هزار میلیارد ریال (حدود ۹۲۴ میلیون دلار) از این مبلغ قرار است توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شود و مابقی توسط سازمان بنادر و دریانوردی تأمین خواهد شد.

صفایی گفت:

“برای تحقق سیاست‌های کلی توسعه بخش دریایی، به مدیریتی یکپارچه، هماهنگ و چابک در بالاترین سطح نیاز داریم.”

در حالی که ایران با تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده بر اقتصاد خود مبارزه می‌کند، بنادر کشور به عنوان دروازه‌های اصلی صادرات و واردات نقش مهمی در این نبرد ایفا می‌کنند. اجرای این نقش، مستلزم حمایت همه‌جانبه از بنادر و توسعه بیشتر آن‌ها است.

این ضرورت باعث شده است که دولت پروژه‌هایی برای توسعه بیشتر بنادر تعریف کند و همچنین علاوه بر تسهیل بارگیری و تخلیه کالاها، به ویژه کالاهای اساسی، اقداماتی برای تشویق به سرمایه‌گذاری در بنادر انجام دهد.

شایان ذکر است که سازمان بنادر و کشتیرانی ایران تعداد زیادی پروژه برای توسعه و بهبود بنادر کشور تعریف کرده است، چون این کشور قصد دارد ظرفیت بنادر خود را در طول پنج سال دو برابر کند.

دیدگاه خود را درباره سازمان بنادر و کشتیرانی نزدیک به 1.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بنادر و بخش دریایی جذب کرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.