چگونه حملات به روسای جمهور و نامزدها تاریخ ایالات متحده را شکل داده است؟

چگونه حملات به روسای جمهور و نامزدها تاریخ ایالات متحده را شکل داده است
آنچه در این مقاله میخوانید

تیراندازی به رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ (Donald Trump) در روز شنبه، تنها آخرین خشونت سیاسی بود که اغلب تاریخ ایالات متحده را شکل داده است.

ترامپ گفت که پس از این که در یک گردهمایی در باتلر، پنسیلوانیا (Butler, Pennsylvania) ، “گلوله‌ای گوش او را خراش داد ، حال او خوب” است. مهاجم توسط مأموران سرویس مخفی (Secret Service) کشته شد و یک نفر دیگر در این رویداد جان باخت. مقامات در حال بررسی حمله روز شنبه به عنوان اقدامی برای ترور هستند.

قتل‌های آبراهام لینکلن (Abraham Lincoln)، جیمز گارفیلد (James Garfield) و ویلیام مک‌کینلی (William McKinley) در نهایت منجر به حفاظت سرویس مخفی شد و ترور جان اف. کندی (John F. Kennedy) ملت را شوکه کرد و منجر به افزایش امنیت پیرامون رئیس‌جمهور شد.

با این حال، جرالد فورد (Gerald Ford) هدف دو تلاش مهم برای گرفتن جانش در مدت ۱۸ روز قرار گرفت و رونالد ریگان (Ronald Reagan) در اوایل دوران ریاست جمهوری‌اش در سال ۱۹۸۱ توسط گلوله یک مهاجم به شدت زخمی شد.

تقریباً هر رئیس‌جمهور امروزی هدف حمله قرار گرفته است. سرویس مخفی (Secret Service) تقریباً همه این تلاش‌ها را ناکام گذاشته است، که تعداد کمی از آن‌ها منجر به جراحت شده‌اند.

خشونت سیاسی جان رهبران سراسر جهان را نیز گرفته است، از جمله رئیس‌جمهور مصر انور سادات (Anwar Sadat) و نخست‌وزیر سوئد اولاف پالمه (Olof Palme).

حتی پیش از حادثه روز شنبه، نظرسنجی‌ها نشان داد که رأی‌دهندگان نگران خشونت احتمالی در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال هستند. یک نظرسنجی بلومبرگ نیوز/مورنینگ کانسالت (Bloomberg News/Morning Consult) در ماه مه از ایالت‌های نوسانی نشان داد که نیمی از مردم، از جمله تقریباً سهم‌های مساوی از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، این نگرانی‌ها را دارند. بر اساس این نظرسنجی، این نگرانی‌ها در بین مستقل‌ها نیز بیشتر رایج است.

در اینجا، نگاهی به برخی از تلاش‌های قبلی برای گرفتن جان رئیس‌جمهورهای آمریکا و نامزدهای ریاست‌جمهوری می‌اندازیم:

دونالد ترامپ (Donald Trump)

former-u-s-president-donald-trump-s

در طول کمپین ۲۰۱۶ ترامپ، یک مرد ۲۰ ساله بریتانیایی تلاش کرد تا اسلحه‌ای را از یک افسر پلیس لاس وگاس در یک گردهمایی ترامپ بگیرد. او بعداً به پلیس گفت که قصد کشتن ترامپ را داشته و به اتهام‌های فدرال حمل اسلحه و ایجاد اختلال اعتراف کرد.

رونالد ریگان (Ronald Reagan)

Ronald Reagan

در ۳۰ مارس ۱۹۸۱ (۱۰ فروردین ۱۳۶۰)، جان هینکلی جونیور (John Hinckley Jr.) شش گلوله به سمت رئیس‌جمهور در واشنگتن شلیک کرد که ریگان و سه نفر دیگر را هدف قرار داد. رئیس‌جمهور به شدت زخمی شد اما پس از جراحی اضطراری بهبود یافت. سه قربانی دیگر نیز زنده ماندند. هینکلی بلافاصله دستگیر شد و تا سال ۲۰۱۶، دوازده سال پس از مرگ ریگان، در بخش مراقبت‌های روان‌پزشکی نهادی نگهداری شد.

جرالد فورد (Gerald Ford)

Gerald Ford

لینت “اسکویکی” فروم (Lynette “Squeaky” Fromme)، پیرو چارلز مانسون (Charles Manson)، رهبر فرقه، تلاش کرد تا در ۵ سپتامبر ۱۹۷۵ (۱۴ شهریور ۱۳۵۴) به فورد (Ford) در ساکرامنتو، کالیفرنیا شلیک کند. سه هفته بعد، سارا جین مور (Sara Jane Moore) در سان فرانسیسکو به سمت فورد شلیک کرد، که این دو زن را به برجسته‌ترین زنان تلاش‌کننده برای ترور در تاریخ ایالات متحده تبدیل کرد.

رابرت اف. کندی (Robert F. Kennedy)

Robert F. Kennedy

سیرهان سیرهان (Sirhan Sirhan) کندی را، که در آن زمان یک نامزد در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها بود، در لس آنجلس در ۵ ژوئن ۱۹۶۸ (۱۵ خرداد ۱۳۴۷) کمتر از پنج سال پس از ترور برادر بزرگ‌ترش به ضرب گلوله کشت. سیرهان به حبس ابد محکوم شد. پسر کندی، رابرت اف. کندی جونیور (Robert F. Kennedy Jr.)، در سال ۲۰۲۴ به عنوان یک نامزد مستقل ریاست‌جمهوری رقابت می‌کند.

جان اف. کندی (John F. Kennedy)

John F. Kennedy

در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ (۱ آذر ۱۳۴۲)، لی هاروی اسوالد (Lee Harvey Oswald) رئیس‌جمهور را در دالاس، تگزاس به ضرب گلوله کشت. پس از آن که اسوالد دو روز بعد توسط رستوران‌دار جک روبی (Jack Ruby) کشته شد، این ترور همچنان بحث‌هایی را در مورد این که آیا اسوالد به تنهایی عمل کرده یا نه، برانگیخته است.

تئودور روزولت (Theodore Roosevelt)

Theodore Roosevelt

روزولت یک رئیس‌جمهور سابق بود که در حال تلاش برای بازگشت به کاخ سفید بود که در ۱۴ اکتبر ۱۹۱۲ (۲۲ مهر ۱۲۹۱) در میلواکی به هنگام سخنرانی به ضرب گلوله هدف قرار گرفت. به لطف متن ۵۰ صفحه‌ای سخنرانی‌اش و یک جعبه عینک در جیبش، او به سخنرانی‌اش ادامه داد و بهبود یافت، اما در نهایت به وودرو ویلسون (Woodrow Wilson) باخت. جان شرانک (John Schrank)، کسی که برای ترور او اقدام کرده بود، به طور قانونی دیوانه تشخیص داده شد و تا زمان مرگش در بیمارستان روانی نگهداری شد.

ویلیام مک‌کینلی (William McKinley)

William McKinley

ویلیام مک‌کینلی (William McKinley) در ۶ سپتامبر ۱۹۰۱ (۱۵ شهریور ۱۲۸۰) در بوفالو، نیویورک (Buffalo, New York) هدف شلیک گلوله قرار گرفت و بعدها از زخم‌های خود درگذشت، که معاون رئیس‌جمهور، تئودور روزولت (Theodore Roosevelt) را به ریاست جمهوری رساند. آنارشیستی به نام لئون چولگوش (Leon Czolgosz) به جرم ترور محکوم و اعدام شد.

جیمز گارفیلد (James Garfield)

James Garfield

گارفیلد در واشنگتن در ۲ ژوئیه ۱۸۸۱ (۱۱ تیر ۱۲۶۰) هدف شلیک گلوله قرار گرفت. او دو ماه بعد به دلیل عوارض ناشی از زخم‌ها درگذشت. چارلز گیتو (Charles Guiteau)، نویسنده و وکیل، به جرم این جنایت محکوم و به اعدام محکوم شد.

آبراهام لینکلن (Abraham Lincoln)

Abraham Lincoln

لینکلن در ۱۴ آوریل ۱۸۶۵ (۲۵ فروردین ۱۲۴۴) توسط جان ویلکس بوث (John Wilkes Booth)، بازیگر معروف و طرفدار کنفدراسیون، در واشنگتن به ضرب گلوله کشته شد. بوث پس از یک تعقیب و گریز که تقریباً دو هفته به طول انجامید، کشته شد.

دیدگاه خود را درباره چگونه حملات به روسای جمهور و نامزدها تاریخ ایالات متحده را شکل داده است؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.