ایران تورم 9.5 درصدی را برای سال 2027 هدف‌گذاری کرده است

ایران تورم 9.5 درصدی را برای سال 2027 هدف‌گذاری کرده است
آنچه در این مقاله میخوانید

سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ایران (CBI) اعلام کرد که دولت برنامه‌ریزی کرده است که تا پایان برنامه هفتم توسعه ملی (۲۰۲۳-۲۰۲۷) به تورم ۹.۵ درصد و رشد نقدینگی ۱۳.۸ درصد دست یابد.

کوروش پرویزیان در جلسه‌ای که روز دوشنبه در مورد راهبردهای کلان اقتصادی کشور برگزار شد، گفت: “در قانون برنامه هفتم توسعه ملی، اهداف و اقدامات اصلاح نظام بانکی پیش‌بینی شده است تا به رشد نقدینگی ۱۳.۸ درصد و تورم ۹.۵ درصد تعیین شده در برنامه دست یابیم.”

در این جلسه که بر حاکمیت اقتصادی متمرکز بود، محمد شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی ایران، ناصر خیابانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تیمور رحمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و پیمان قربانی، معاون رئیس موسسه اعتباری ملل نیز حضور داشتند.

بحث درباره دلایل اصلی تورم در اقتصاد ایران و نقش و جایگاه سیاست‌های پولی و مالی در کنترل تورم یکی از موضوعات اصلی جلسه‌ای بود که توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد.

تیمور رحمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در این جلسه به هدف‌گذاری رشد اقتصادی در برنامه هفتم توسعه ملی اشاره کرد و گفت: “با توجه به واقعیت‌های اقتصادی، نباید بر رسیدن به رشد 8 درصدی در برنامه هفتم اصرار داشته باشیم. امروز، اولویت کشور در بخش اقتصادی باید کنترل تورم باشد. با این حال، هرگز توصیه نمی‌شود که دولت‌ها تلاش کنند به سرعت تورم را کاهش دهند، بلکه باید نرخ تورم را به یک محدوده متعادل، نزدیک به ۱۴ یا ۱۵ درصد که قابل تحمل است، برسانند.”

وی افزود: “بدون شک، بدون کنترل و مهار تورم، رشد اقتصادی 8 درصدی محقق نخواهد شد و از آنجایی که اقتصاد ایران به شدت متکی به منابع طبیعی است و درآمدهای نفتی نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور ایفا می‌کنند، افزایش رشد فعلی 4 یا 5 درصد به 8 درصد در کوتاه‌مدت دشوار خواهد بود.”

دیدگاه خود را درباره ایران تورم 9.5 درصدی را برای سال 2027 هدف‌گذاری کرده است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.