تجمعات اعتراضی بازنشستگان در چند شهر ایران

تجمعات اعتراضی بازنشستگان در چند شهر ایران
آنچه در این مقاله میخوانید

در روز دوشنبه، ۲۶ آگوست (5 شهریور)، بازنشستگان شرکت مخابرات و سازمان تأمین اجتماعی در چندین شهر ایران اعتراضات اقتصادی برگزار کردند. در شعارهای خود، معترضان خواستار برکناری «مدیران بی‌کفایت»، پاسخگویی از «مسئولان دروغگو و بی‌کفایت» و دستیابی به «حقوق عادلانه» شدند.

طبق گزارش‌ها در روز دوشنبه، اعتراضات هفتگی بازنشستگان شرکت مخابرات شاهد پیوستن بازنشستگان سایر سازمان‌ها، از جمله سازمان تأمین اجتماعی، بود. این اعتراضات در چندین استان از جمله زنجان، گیلان، آذربایجان شرقی، خوزستان، اصفهان و کردستان برگزار شد.

بازنشستگان معترض در زنجان شعار می‌دادند: “مدیران بی‌کفایت اخراج باید گردند.”

در گیلان، ده‌ها نفر از بازنشستگان شرکت مخابرات در مقابل اداره مخابرات تجمع کرده و شعار دادند: “مدیر دروغگو، نتیجه وعده‌هایت کجاست؟”

در تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی، بازنشستگان معترض به مدیریت نادرست و فساد مالی مسئولان انتقاد کرده و شعار دادند: “مسئول بی‌کفایت، شرکت را غارت کرده‌ای.”

در شوش، شهری در استان خوزستان، بازنشستگان معترض به سختی‌های اقتصادی خود اشاره کرده و شعار دادند: “یخچال بازنشسته خالی‌تر از گذشته است.”

بازنشستگان شرکت مخابرات در استان اصفهان نیز شعار دادند: “مدیر بی‌کفایت، شرمت باد.”

بازنشستگان معترض در استان کردستان شعار دادند: “سهامدار ظالم، شرمت باد.”

آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری که در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) تصویب شده است، وظایفی را که می‌توان واگذار کرد و چگونگی خرید خدمات از بخش خصوصی را تعیین می‌کند. این آیین‌نامه اعلام می‌کند که «تا زمانی که موانع واگذاری برداشته نشود»، مسئولیت ارائه خدمات به نیروی کار بر عهده دستگاه اجرایی، یعنی دولت، باقی می‌ماند. با این حال، ۱۴ سال پس از تصویب این آیین‌نامه و با توجه به اعتراضات مداوم و مکرر این بازنشستگان، به نظر می‌رسد که نه «موانع واگذاری» برداشته شده و نه دستگاه اجرایی به وظایف خود در قبال معترضان عمل کرده است.

اعتراضات هفتگی بازنشستگان شرکت مخابرات ماه‌هاست که ادامه دارد. دلایل این اعتراضات شامل عدم به‌روزرسانی کمک‌هزینه‌های رفاهی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ (۱۴۰۱ و ۱۴۰۲)، نادیده‌گرفتن آیین‌نامه ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) توسط مدیریت، مشکلات بیمه تکمیلی و عدم پرداخت بدهی‌های گذشته به نرخ‌های جاری است.

اعتراضات کارگران صنعت نفت و گاز در عسلویه

همزمان با اعتراضات بازنشستگان، کارگران صنعت نفت و گاز نیز روز دوشنبه دست به اعتراض زدند، به طوری که گروهی از کارکنان شرکت نفت و گاز پارس در عسلویه در این اعتراضات شرکت کردند.

ده‌ها نفر از کارکنان شرکت نفت و گاز پارس در عسلویه بر مطالبات کارگران صنعت نفت تأکید کرده و شعار دادند: «حقوق ما کم می‌شود، اما نفت و گاز تولید می‌شود» و «دستمزد عادلانه حق انکارناپذیر ماست.»

مطالبات این کارگران معترض شامل برکناری مسئولان بی‌کفایت و فاسد، حذف سقف حقوق، رفع محدودیت‌های مزایای بازنشستگی و بازنگری در آیین‌نامه‌های صندوق بازنشستگی است.

گسترش اعتراضات کارگری در میان گروه‌های مختلف، از جمله بازنشستگان، کارگران در صنایع مختلف، معلمان، قربانیان کلاهبرداری‌های مالی و پرستاران و کارکنان بهداشتی، نشان‌دهنده افزایش مشکلات اقتصادی در ایران و نادیده گرفتن این مسائل توسط مقامات دولت ایران است.

دیدگاه خود را درباره تجمعات اعتراضی بازنشستگان در چند شهر ایران بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.