بلغارها رتبه سوم را در اروپا برای خرید طلا دارند

بلغارها رتبه سوم را در اروپا برای خرید طلا دارند
آنچه در این مقاله میخوانید

افزایش بی‌سابقه اخیر قیمت طلا باعث شده است که تحلیلگران مالی در مورد پیامدهای آن برای اقتصاد بحث کنند. تحلیلگران پیشنهاد می‌دهند که این روند می‌تواند نشانه‌ای از کندی اقتصادی باشد که ممکن است تا پایان سال به کاهش نرخ بهره منجر شود. آن‌ها انتظار دارند که قیمت طلا همچنان افزایش یابد، که این امر سوالاتی را در مورد این که آیا این روند یک شاخص مثبت یا منفی است، مطرح کرده است.

به گفته برخی از کارشناسان، تنش‌های ژئوپلیتیکی در دو سال گذشته، انتظار کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو (Federal Reserve)، و کندی اقتصاد آمریکا از عوامل کلیدی هستند که باعث افزایش بی‌سابقه قیمت طلا شده‌اند. زدرکو پیرینلیف (Zdravko Pirinliev)، تحلیلگر سرمایه‌گذاری، خاطرنشان می‌کند که اگر اقتصاد آمریکا به کاهش خود ادامه دهد، ممکن است به فدرال رزرو فشار بیاورد تا نرخ بهره را کاهش دهد، روندی که در اروپا نیز مشاهده می‌شود.

برخی دیگر از کارشناسان عقیده دارند که افزایش قیمت طلا بیشتر نشان‌دهنده کاهش ارزش ارزی است که طلا بر اساس آن قیمت‌گذاری می‌شود، نه افزایش واقعی ارزش طلا. مکس باکلایان (Max Baklayan)، مدیر اجرایی یک شرکت سرمایه‌گذاری در حوزه طلا، خاطرنشان می‌کند که گسترش ارزهای بدون پشتوانه و بدهی‌های جدید منجر به تورم می‌شود. طلا به عنوان یک محافظ در برابر تورم، به‌عنوان یک شاخص برای اندازه‌گیری میزان ارزهای جدید و بدون پشتوانه در اقتصاد عمل می‌کند.

قیمت طلا اغلب منعکس‌کننده سلامت اقتصاد است. تحلیلگران مشاهده می‌کنند که قیمت‌های بالاتر طلا می‌تواند نشانه‌ای از پریشانی اقتصادی باشد. نگرانی‌هایی وجود دارد که آیا شرایط فعلی بازار به رکود منجر خواهد شد یا این که اقتصاد یک “فرود نرم*” را تجربه خواهد کرد. سطح ریسک در حال حاضر نسبت به دو سال پیش بالاتر ارزیابی می‌شود.

بانک‌های مرکزی به‌طور فعال در حال خرید طلا هستند و در سه‌ماهه اول امسال نزدیک به 290 تن طلا خریداری کرده‌اند. در سال 2024، طلا از یورو به‌عنوان بزرگترین دارایی موجود در ترازنامه بانک‌های مرکزی پیشی گرفت، که نشان‌دهنده ترجیح طلا نسبت به یورو در میان بانکداران مرکزی است.

یورو، که به لِو بلغارستان (Bulgarian lev) متصل است، در چهار سال گذشته 35 درصد کاهش ارزش داشته است. از ابتدای امسال، قیمت طلا به میزان 23 یورو افزایش یافته است، که این امر باعث محافظت در برابر تورم و ارائه فرصت‌های بالقوه برای کسب سود می‌شود.

علاقه به سرمایه‌گذاری روی طلا در بلغارستان بسیار بالاست، به ‌طوری که این کشور پس از آلمان و لهستان، در رتبه سوم اروپا از نظر خرید طلا به ازای هر نفر نسبت به تولید ناخالص داخلی (GDP) قرار دارد. فروش طلا برای سرمایه‌گذاری در بلغارستان در نیمه اول سال نسبت به دوره مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

*”Soft landing” (فرود نرم) یک اصطلاح اقتصادی است که به شرایطی اشاره دارد که در آن یک اقتصاد پس از یک دوره رشد اقتصادی سریع یا طولانی، به‌طور تدریجی و بدون ورود به رکود اقتصادی شدید، به یک وضعیت رشد اقتصادی متعادل‌تر و پایدارتر تغییر می‌کند. در این سناریو، رشد اقتصادی کند می‌شود، اما از رکود کامل و کاهش شدید فعالیت‌های اقتصادی اجتناب می‌شود.

هدف از فرود نرم این است که از طریق سیاست‌های پولی یا مالی، مانند افزایش یا کاهش تدریجی نرخ بهره، فشارهای تورمی کاهش یابد و اقتصاد به یک مسیر رشد پایدارتر هدایت شود، بدون این که به رکود یا بحران اقتصادی منجر شود.

دیدگاه خود را درباره بلغارها رتبه سوم را در اروپا برای خرید طلا دارند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.