رگولاتور استرالیا در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشکوک در خزانه‌های طلای دیجیتال هشدار داد

رگولاتور استرالیا در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشکوک در خزانه‌های طلای دیجیتال هشدار داد
آنچه در این مقاله میخوانید

کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا (ASIC) به مصرف‌کنندگان درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشکوک در گاوصندوق‌های طلای دیجیتال توسط نهادهای خدمات مالی بدون مجوز هشدار می‌دهد.

این نهادهای بدون مجوز، مصرف‌کنندگان را با وعده پرداخت برای جذب و ارجاع فریب می‌دهند.

آن‌ها از مقالات آنلاین و پست‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک استفاده می‌کنند تا جزئیات این فرصت‌ها را ارائه داده و شبکه خانواده و دوستان مصرف‌کنندگان را هدف قرار می‌دهند.

کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا از فعالیت نهادهای بدون مجوز که فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشکوک در گاوصندوق‌های طلای دیجیتال را تبلیغ می‌کنند، آگاه است. این نهادهای بدون مجوز با ادعای ارائه درآمد منفعل و سایر مزایا، مانند پرداخت‌ها، در ازای جذب یا معرفی سرمایه‌گذاران جدید، مصرف‌کنندگان را فریب می‌دهند.

این نهادها شبکه‌های مبتنی بر روابط مورد اعتماد، مانند خانواده و دوستان را هدف قرار می‌دهند و از مقالات آنلاین و پست‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک برای ارائه جزئیات سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.

مصرف‌کنندگان با به دست آوردن حقوق استفاده از گاوصندوق طلای دیجیتال با ظرفیت ذخیره‌سازی مشخص و برای دوره زمانی معین سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سپس، سایر سرمایه‌گذاران از گاوصندوق دیجیتال برای ذخیره طلای مجازی خود استفاده می‌کنند و ادعا می‌شود که این اقدام درآمد منفعلانه‌ای برای مصرف‌کننده اولیه ایجاد می‌کند.

مصرف‌کنندگانی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، معمولاً در صورت بروز اختلاف، راهکارهای محدودی برای پیگیری دارند، چون این نهادها در خارج از کشور مستقر هستند. همچنین، شرایط و ضوابط ممکن است حل هرگونه اختلاف را دشوارتر کند.

کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا (ASIC) نگرانی‌های خود را به این صورت اعلام کرد:

  • یک روند جدید در تبلیغات نهادهای بدون مجوز برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشکوک در گاوصندوق‌های طلای دیجیتال به وجود آمده است.
  • هنگام سرمایه‌گذاری در طلای دیجیتال یا مجازی، مصرف‌کننده معمولاً توکن‌ها یا واحدهایی را خریداری می‌کند که به عنوان یک به یک در مقابل شمش‌های طلای واقعی که به‌طور ایمن در گاوصندوق‌های حرفه‌ای نگهداری می‌شوند، بازاریابی می‌شوند. برخی از پیشنهادات توکن طلای دیجیتال بر روی بلاکچین ثبت شده و در یک کیف پول دیجیتال نگهداری می‌شوند، که سپس می‌توان آن‌ها را در یک صرافی فروخت. همچنین، برخی از پیشنهادات طلای دیجیتال می‌توانند به عنوان محصولات مبادله‌ای (ETPs) در بازارهای اوراق بهادار مانند ASX لیست شوند.
  • بسته به ساختار، سرمایه‌گذاری‌ها در گاوصندوق‌های طلای دیجیتال ممکن است تحت قانون شرکت‌ها 2001 به عنوان «محصول مالی» تلقی شوند و نهادهایی که این سرمایه‌گذاری‌ها را ارائه می‌دهند ممکن است نیاز به دریافت مجوز خدمات مالی استرالیا (AFS) یا مجوز مرتبط با مجوز AFS داشته باشند. همچنین بسته به ساختار، این سرمایه‌گذاری‌ها ممکن است به عنوان «طرح سرمایه‌گذاری مدیریت‌شده» شناخته شوند که ممکن است نیاز به ثبت‌نام تحت قانون شرکت‌ها 2001 داشته باشد.
  • تأیید وجود واقعی گاوصندوق‌های طلای دیجیتال ممکن است دشوار باشد، چون نهادهایی که این گاوصندوق‌ها را ارائه می‌دهند، معمولاً در خارج از کشور مستقر هستند. این احتمال وجود دارد که بازده‌های منفعلانه تولید شده در واقع از سرمایه‌های سرمایه‌گذاران جدید باشد و برخی از این طرح‌ها ممکن است به کلاهبرداری پانزی تبدیل شوند.
  • برخی از این نهادها ممکن است همچنین محصولات کارت بدهی ارائه دهند که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد به‌صورت جهانی پول نقد برداشت کنند و خرید انجام دهند. این محصولات ممکن است به عنوان یک تسهیلات پرداخت غیرنقدی تلقی شوند که به عنوان یک «محصول مالی» تحت قانون شرکت‌ها 2001 شناخته می‌شود. صادرکنندگان محصولات مالی در استرالیا به‌طور کلی باید دارای مجوز AFS باشند.

دیدگاه خود را درباره رگولاتور استرالیا در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشکوک در خزانه‌های طلای دیجیتال هشدار داد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.