قیمت‌های بالا در ایران مانع از حضور 110,000 کودک در کلاس اول می‌شود

قیمت‌های بالا در ایران مانع از حضور 110,000 کودک در کلاس اول می‌شود
آنچه در این مقاله میخوانید

روزنامه دنیای اقتصاد در مورد موضوع آموزش در سال تحصیلی جدید و تأثیر تورم گزارش داده است که ۱۱۰,۰۰۰ دانش‌آموز کلاس اولی به دلیل افزایش هزینه‌های لوازم تحریر و شهریه‌ها از ورود به سیستم آموزشی بازمانده‌اند.

این روزنامه در شماره ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریور) نوشت که مقایسه قیمت کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی نشان‌دهنده افزایش حدود ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته است.

به گفته این روزنامه، قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته حداقل ۲۰ درصد افزایش یافته است و یک خانواده کارگری متوسط برای تأمین حداقل نیازهای دانش‌آموزان، بدون احتساب هزینه کوله‌پشتی، کفش و لباس فرم، باید حداقل ۳۰ میلیون ریال (تقریباً ۵۰ دلار) هزینه کند. حداقل دستمزد در ایران تقریباً ۱۸۰ دلار در ماه است.

روزنامه دنیای اقتصاد خاطرنشان کرد که تعداد ثبت‌نام‌های پیش‌بینی‌شده برای کلاس اول حدود ۱.۴۹۵ میلیون نفر است که نسبت به سال گذشته حدود ۱۱۰,۰۰۰ نفر کاهش یافته است. این روزنامه افزود: «افزایش هزینه‌های آموزش مانع از ثبت‌نام این کودکان شده است.»

این روزنامه همچنین با محسن گلستانی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر و لوازم مهندسی، مصاحبه‌ای انجام داد. او گفت:

«بیشتر مواد اولیه تولیدات داخلی وارداتی است. نرخ ارز بر قیمت‌ها تأثیر گذاشته و دستمزدها نیز افزایش یافته است، همچنین نرخ بهره بانکی بالا رفته است.»

گلستانی به موضوع داغ قطعی برق در صنایع نیز اشاره کرد و گفت: «یکی دیگر از مشکلاتی که در تولید با آن مواجه بودیم، قطعی برق بود. بیشتر تولیدات لوازم‌التحریر در تابستان با کاهش تولید مواجه شدند. کاهش تولید به دلیل قطعی برق، به همراه هزینه‌های ثابت و دستمزدها، همگی به افزایش قیمت لوازم‌التحریر داخلی کمک کرده‌اند.»

به گفته این مقام صنفی:

«قدرت خرید مردم کاهش یافته است و خانواده‌ها به جای خرید یک‌باره تمامی لوازم مورد نیاز، نیازهای خود را در طول سال مدیریت می‌کنند.»

پیش‌تر، معاون آموزش ابتدایی در تاریخ ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) اعلام کرده بود که در سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ (۱۴۰۲-۱۴۰۳) حدود ۲۱۶,۲۴۳ کودک از مقطع ابتدایی از مدرسه بازمانده‌اند که از این تعداد تنها ۳۱,۵۱۸ نفر به آموزش بازگشته‌اند.

آمارهای مربوط به کودکان بازمانده از تحصیل در ایران بسیار متناقض است. در تاریخ ۲۵ ژوئن (۴ تیر)، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد که ۹۱۱,۰۰۰ کودک، از جمله ۴۰۰,۰۰۰ دانش‌آموز مقطع ابتدایی، در ایران از تحصیل بازمانده‌اند.

محمد مولوی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش، در ماه جولای اعلام کرد که ۲۷۹,۰۰۰ کودک به دلیل «مشکلات مالی» از مدرسه جا مانده و ترک تحصیل کرده‌اند.

صرف‌نظر از تناقضات آماری، نکته قابل توجه، روند رو به افزایش ترک تحصیل یا عدم ورود به سیستم آموزشی در کلاس اول به دلیل مشکلات مالی و فقر است؛ مشکلی که همچنان در حال گسترش است.

داده‌های رسمی نیز نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از ترک تحصیل‌ها مربوط به پنج دهک پایین درآمدی جامعه است.

دیدگاه خود را درباره قیمت‌های بالا در ایران مانع از حضور 110,000 کودک در کلاس اول می‌شود بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.