مصرف گوشت قرمز در ایران به زیر 600,000 تن در سال رسیده است

مصرف گوشت قرمز در ایران به زیر 600,000 تن در سال رسیده است
آنچه در این مقاله میخوانید

احمد شاد (Ahmad Shad)، دبیر انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی، اعلام کرد که مصرف سالانه گوشت قرمز در ایران به کمتر از ۶۰۰ هزار تن در سال کاهش یافته است.

شاد در روز یکشنبه، ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور)، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا (ILNA) آمار کنونی مصرف گوشت در ایران را نادرست خواند و گفت:

«بر اساس آمارهای غیررسمی، مصرف گوشت در کشور بین ۸۵۰ هزار تا ۱ میلیون تن در سال است، اما تخمین‌های ما رقم کمتری را نشان می‌دهد.»

به گفته شاد، هیچ آمار قابل اعتمادی در مورد مصرف گوشت در کشور وجود ندارد، اما تخمین‌ها بر اساس واردات و دام‌های ذبح‌شده نشان می‌دهد که مصرف سالانه گوشت قرمز، از جمله دام سبک و سنگین، به کمتر از ۶۰۰ هزار تن کاهش یافته است.

او افزود: «مردم ایران در سال‌های گذشته گوشت بیشتری مصرف می‌کردند، اما از سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) به بعد، میزان مصرف رو به کاهش بوده است.»

در همین حال، بر اساس برآوردهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، ایرانیان سال گذشته ۳۳۵ هزار تن گوشت بره و ۳۸۲ هزار تن گوشت گاو مصرف کرده‌اند.

بر این اساس، مصرف گوشت قرمز ایران در سال گذشته کمتر از ۷۲۰ هزار تن بوده است.

آمارهای داخلی در مورد سرانه مصرف گوشت در ایران متفاوت است. در اردیبهشت ۱۴۰۲ (می ۲۰۲۳)، مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و پروتئین، از کاهش سرانه مصرف گوشت به چهار کیلوگرم در سال خبر داد.

برخی گزارش‌ها و محاسبات منتشر شده در رسانه‌های داخلی این رقم را حتی در حدود سه کیلوگرم اعلام کرده‌اند.

بر اساس برآوردهای مرکز آمار ایران، سرانه مصرف گوشت در ایران در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱) حدود ۱۳ کیلوگرم در سال بود که تا سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹) به هشت کیلوگرم کاهش یافته است.

این داده‌های ترکیبی نشان می‌دهند که مصرف گوشت قرمز در ایران طی دهه گذشته به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است، به‌طوری‌که سرانه مصرف در سال گذشته حدود ۳۵ درصد کمتر از سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) بوده است.

کاهش قابل توجه مصرف گوشت قرمز در ایران همزمان با افزایش تورم رخ داده است و قیمت گوشت در گزارش‌های رسمی اخیر به ‌عنوان پیشتاز تورم مواد غذایی شناخته شده است.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، در مرداد ۱۴۰۳ (آگوست ۲۰۲۴)، نرخ تورم مواد غذایی و نوشیدنی‌ها به ۳۴.۸ درصد رسید که بالاترین تورم در میان اقلام غذایی مربوط به گروه «گوشت قرمز و مرغ» بوده است.

مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه برای این گروه را ۵۸.۳ درصد گزارش کرده است.

متخصصان تغذیه در سال‌های اخیر نسبت به پیامدهای بهداشتی کاهش مصرف پروتئین در میان ایرانیان هشدار داده‌اند.

یک مقام سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز سال گذشته با استناد به آمار جدید درباره «سوءتغذیه» در میان جمعیت ایران، هشدار داد که یک «فاجعه انسانی» در کشور در حال وقوع است.

سال گذشته، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارش داد که در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱)، میزان کالری دریافتی نیمی از جمعیت ایران کمتر از استانداردهای تعیین‌شده بوده است.

دیدگاه خود را درباره مصرف گوشت قرمز در ایران به زیر 600,000 تن در سال رسیده است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.