دولت قیمت شیر ​​را 20 درصد افزایش داد

دولت قیمت شیر را 20 درصد افزایش داد
آنچه در این مقاله میخوانید

با اعلام قیمت جدید شیر خام توسط محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، قیمت شیر خام ۲۰ درصد افزایش یافت و به ۱۸۱,۰۰۰ ریال در هر کیلوگرم (تقریباً ۰.۳ دلار) رسید.

به گزارش رسانه‌های ایرانی، قیمت قبلی شیر خام ۱۵۰,۰۰۰ ریال در هر کیلوگرم (تقریباً ۰.۲۵ دلار) بود؛ یکی از نخستین وعده‌های وزیر کشاورزی، «تعیین تکلیف» قیمت این محصول بود.

افزایش قیمت شیر خام چند ماه پیش تأیید شده بود، اما دولت به دلیل افزایش قیمت نان، اجرای آن را به تأخیر انداخته بود. در نهایت، قیمت جدید در بازار اعمال شد.

در نتیجه، انتظار می‌رود که قیمت محصولات لبنی نیز افزایش یابد.

در تاریخ ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور ۱۴۰۳)، رئیس اتحادیه محصولات لبنی از افزایش ۲۵ درصدی قیمت محصولات لبنی به دلیل افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیر خام خبر داد.

با این حال، علی‌احسان ظفری هشدار داد که افزایش قیمت محصولات لبنی به نفع تولیدکنندگان نخواهد بود و به جای آن منجر به کاهش مصرف خواهد شد که در نهایت به کاهش تولید و سودآوری منجر می‌شود.

او تأکید کرد که اگر این افزایش قیمت‌ها ادامه یابد، مصرف محصولات لبنی در میان مردم کاهش خواهد یافت.

افزایش مکرر قیمت شیر و محصولات لبنی در ایران طی سال‌های اخیر باعث کاهش چشمگیر سرانه مصرف این اقلام ضروری شده است.

در تاریخ ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین ۱۴۰۳)، روزنامه دنیای اقتصاد گزارش داد که بر اساس آخرین آمار، سرانه مصرف محصولات لبنی به ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم کاهش یافته است.

همچنین، خبرگزاری دولتی ایسنا در تاریخ ۱ ژوئن (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) گزارش داد که سرانه مصرف جهانی شیر بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلوگرم است و در برخی کشورها حتی به ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسد. این خبرگزاری کاهش شدید مصرف شیر و محصولات لبنی در ایران را مورد انتقاد قرار داد.

افزایش هزینه‌های زندگی و شکاف قابل‌توجه بین درآمد و هزینه‌ها باعث شده است که بخش بزرگی از جمعیت، بسیاری از اقلام غذایی را از رژیم خود حذف کنند.

تغییر الگوهای مصرف غذایی به دلیل تورم، سهم اقلام بی‌کیفیت و ناسالم را در رژیم غذایی اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه افزایش داده است.

در همین حال، افزایش قیمت نان اعتراضات گسترده‌ای را به دنبال داشته است. علاوه بر این، احتمال دارد که دولت پزشکیان قیمت سوخت را نیز افزایش دهد.

افزایش ۱۴ درصدی قیمت محصولات لبنی در ایران تأیید شد


به دنبال افزایش ۲۰ درصدی اخیر قیمت شیر خام، دبیر انجمن صنایع لبنی از افزایش ۱۴ درصدی قیمت محصولات لبنی در آینده نزدیک خبر داد.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این خبر را با نقل قول از رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی منتشر کرد. او در پاسخ به کاهش مصرف لبنیات نوشت:

«باید بررسی کنیم که آیا محصولات پروتئینی با قیمت پایین‌تر در دسترس مردم قرار خواهند گرفت یا خیر.»

باکری توضیح داد که اگر تغییر قیمت سایر محصولات پروتئینی بیش از محصولات لبنی باشد، مردم به مصرف آن‌ها روی خواهند آورد.

در این راستا، رئیس اتحادیه محصولات لبنی نیز از افزایش ۲۵ درصدی قیمت محصولات لبنی به دلیل افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیر خام در تاریخ ۱۷ سپتامبر (27 شهریور ۱۴۰۳) خبر داد.

تغییر الگوهای مصرف غذایی به دلیل تورم، سهم اقلام بی‌کیفیت و ناسالم را در رژیم غذایی اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه افزایش داده است.

دیدگاه خود را درباره دولت قیمت شیر ​​را 20 درصد افزایش داد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.