صادرات ایران به عمان طی 5 ماه سال گذشته 35 درصد افزایش یافت

صادرات ایران به عمان طی 5 ماه سال گذشته 35 درصد افزایش یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

طبق گفته یکی از مقامات سازمان توسعه تجارت ایران (TPO)، صادرات ایران به عمان در پنج ماه اول سال جاری (۲۰ مارس – ۲۱ اوت / ۱ فروردین – ۳۱ مرداد) نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است.

عبدالامیر ربیهاوی (Abdol-Amir Rabihavi)، مدیرکل دفتر غرب آسیا در سازمان توسعه تجارت، به اهمیت گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت که در حاشیه بیستمین نشست کمیته مشترک اقتصادی ایران و عمان در سال گذشته، تصمیم گرفته شد که موضوع تجارت ترجیحی بین دو کشور در دستور کار معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و معاون وزیر تجارت، صنعت و ارتقاء سرمایه‌گذاری عمان قرار گیرد.

بر اساس گزارش قبلی اداره کل گمرک جمهوری اسلامی ایران (IRICA)، عمان در پنج ماه اول سال جاری یکی از شش شریک تجاری برتر ایران در میان همسایگان جمهوری اسلامی بوده است.

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (TCCIMA) اعلام کرده است که یک همایش تجاری ایران و عمان در تاریخ ۱۵ و ۱۶ اکتبر (24 و 25 مهر) در مسقط و باطنه شمالی عمان برگزار خواهد شد.

حسام‌الدین حلاج اعلام کرد که این رویداد با حضور بازرگانان و تجار دو کشور برگزار خواهد شد و در جریان آن، تقویت روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه، بررسی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و توسعه حضور شرکت‌های ایرانی در عمان مورد بحث قرار خواهد گرفت. این خبر را پرتال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (TCCIMA) منتشر کرد.

وی همچنین گفت که جذب سرمایه‌گذاران عمانی برای مشارکت در پروژه‌های ایرانی و همکاری در معرفی آژانس‌های بازاریابی به منظور گسترش بازار محصولات ایرانی در عمان، آفریقا و عربستان سعودی از دیگر اهداف این رویداد است.

حلاج افزود که اولویت‌های حضور اعضای اتاق تهران در این رویداد شامل بخش‌های ساخت‌وساز، نفت و انرژی، داروسازی، غذا، بهداشت و گردشگری سلامت خواهد بود.

اوایل ماه جولای (اواسط تیر)، مهدی ضیغمی، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران (TPO)، با مدیر توسعه تجارت، صنعت و سرمایه‌گذاری سلطنت عمان دیدار کرد تا زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک، مسائل صنعتی و امور مالی بین دو کشور را بررسی کنند.

ضیغمی در آن زمان اعلام کرد که دور اول مذاکرات برای ایجاد توافق تجارت ترجیحی (PTA) بین ایران و سلطنت عمان در مسقط برگزار شد.

وی افزود که روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور در سال‌های اخیر به طور مداوم در حال بهبود بوده است و تاکید کرد که نهایی شدن توافق تجارت ترجیحی و ایجاد روابط تجاری و اقتصادی نزدیک در تمامی زمینه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

او حجم تجارت بین دو کشور در سال گذشته (پایان ۱۹ مارس ۲۰۲۴ / ۲۹ اسفند ۱۴۰۲) را «بی‌سابقه» توصیف کرد.

ضیغمی همچنین خاطرنشان کرد که آغاز توافق تجارت ترجیحی بین دو کشور با اهدافی مانند تقویت روابط اقتصادی، افزایش حجم تجارت، ایجاد محیطی امن‌تر برای رشد تجاری، تنوع بخشیدن به کالاهای مبادله شده، افزایش رقابت میان کسب‌وکارها و حذف موانع تجاری بین دو کشور هماهنگ است.

همچنین، یک هیئت تجاری از عمان در اوایل ماه سپتامبر (اواسط شهریور) از بندر امام خمینی در استان خوزستان بازدید کرد، که در این بازدید علاقه خود را به استفاده از ظرفیت‌های تجاری این بندر برای گسترش روابط اقتصادی با ایران ابراز کردند.

به گزارش پرتال سازمان بنادر و دریانوردی ایران (PMO)، محمدجواد امانی، رئیس اتاق بازرگانی اهواز، اعلام کرد که هیئت تجاری عمان که روز شنبه وارد خوزستان شد، از خرمشهر و منطقه آزاد اروند بازدید کرد تا فرصت‌های تجاری موجود در این منطقه را بررسی کند.

امانی گفت که در جریان این بازدید، دو طرف چندین توافقنامه همکاری امضا کردند و طرف عمانی بر افزایش همکاری بین بخش‌های خصوصی دو کشور تأکید کرد.

وی با اشاره به بازدید هیئت تجاری از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی به عنوان بزرگترین مرکز تجارت غلات کشور افزود:

«ظرفیت‌های بندر برای تأمین کالا، ترانزیت، امکان صادرات مجدد و همچنین سرمایه‌گذاری‌های بزرگ بخش خصوصی در این منطقه از جمله موضوعاتی بود که در این بازدید مورد بحث قرار گرفت.»

به گفته رئیس اتاق بازرگانی اهواز، بازدید از کارخانه‌های واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی، آشنایی با محصولات فرآوری‌شده و بررسی منابع موجود و نیازهای سرمایه‌گذاری در این منطقه نیز از اهداف این سفر اقتصادی هیئت عمانی به بندر امام خمینی بود.

در جریان سفر به خوزستان، اعضای هیئت تجاری عمان به فعالیت ۱۴ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در عمان اشاره کرده و بر علاقه‌مندی به توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران تأکید کردند و خواستار گسترش فعالیت‌های تجاری و بازرگانی بین دو طرف شدند.

به گفته محمدجواد امانی، این هیئت همچنین از سایت عملیات بارگیری و تخلیه بندر امام خمینی بازدید کرده و با ظرفیت‌های این بندر در این زمینه آشنا شدند.

ایران با ۱۵ کشور از طریق مرزهای زمینی یا آبی، از جمله امارات متحده عربی، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بحرین، عراق، کویت، قزاقستان، عمان، پاکستان، قطر، روسیه، ترکیه، ترکمنستان و عربستان سعودی، همسایه است.

توسعه تجارت با کشورهای همسایه یکی از برنامه‌های اصلی است که دولت ایران در سال‌های اخیر به دنبال آن بوده است.

در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲)، عباس علی‌آبادی، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت ایران، گفت که هدف از ارزش تجارت بین ایران و عمان رسیدن به ۵ میلیارد دلار است.

وی با اشاره به این که امضای توافقنامه تجارت ترجیحی با عمان در حال پیگیری است، گفت:

«تجارت ما با عمان ابتدا هدف‌گذاری شده است تا به ۳.۵ میلیارد دلار برسد و سپس به ۵ میلیارد دلار افزایش یابد.»

ایران و عمان دو تفاهم‌نامه (MOU) برای تقویت همکاری‌های دوجانبه و تأکید بر اهمیت استفاده از ارزهای ملی خود در تجارت متقابل به جای دلار امضا کرده‌اند.

این تفاهم‌نامه‌ها در جریان بیستمین نشست کمیته مشترک اقتصادی دو کشور در تهران، در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۲۳ (۱۵ آذر ۱۴۰۲) امضا شد.

یکی از تفاهم‌نامه‌ها توسط عباس علی‌آبادی، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت ایران، و قیس محمد الیوسف (Qais Mohammed Al Yousef)، وزیر تجارت، صنعت و ارتقاء سرمایه‌گذاری عمان، در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور امضا شد.

وزارت صنعت ایران و اتاق بازرگانی عمان نیز یک تفاهم‌نامه برای تقویت همکاری در حوزه فناوری امضا کردند.

دو طرف همچنین در زمینه راه‌های گسترش همکاری در حوزه شیلات و کشاورزی تبادل نظر کردند و تصمیم گرفتند به زودی یک نمایشگاه مشترک در حوزه شیلات برگزار کنند.

در جریان نشست کمیته مشترک، علی‌آبادی اعلام کرد که ایران آماده است تا پروژه‌های صنعتی کلیدی، از جمله ساخت یک شهرک صنعتی، احداث نیروگاه‌ها و همکاری در پروژه‌های حمل‌ونقل دریایی و دیگر حوزه‌ها، را به صورت مشترک با عمان اجرا کند.

وزیر عمانی نیز بر اهمیت تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین تهران و مسقط تأکید کرد.

دیدار مقامات عمان و ایران

در جریان اقامت خود در تهران، قیس محمد الیوسف (Mohammed Al Yousef) همچنین با رئیس بانک مرکزی ایران (CBI)، محمدرضا فرزین، دیدار کرد و بر اهمیت استفاده از ارزهای ملی ایران و عمان در تجارت دوجانبه تأکید نمود.

مقام عمانی اظهار داشت که کشورش خواهان حضور قوی در تأسیس زیرساخت‌های لازم برای تراکنش‌های بانکی و پولی در ایران، اجرای پروژه‌های مشترک و همچنین سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنعتی و معدنی است. او همچنین افزود که سرمایه‌گذاران عمانی به مشارکت در پروژه‌های انرژی و توسعه میدان‌های گازی ایران علاقه‌مند هستند.

رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز گفت که کشورش از هر اقدامی که به تقویت همکاری‌های پولی و بانکی بین دو کشور کمک کند، استقبال می‌کند.

فرزین بر اهمیت استفاده از ارزهای ملی توسط دو کشور در تجارت متقابل به جای دلار تأکید کرد.

دیدگاه خود را درباره صادرات ایران به عمان طی 5 ماه سال گذشته 35 درصد افزایش یافت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.