مونته نگرو به دنبال توسعه ارز دیجیتال خود

مونته نگرو به دنبال توسعه ارز دیجیتال خود
آنچه در این مقاله میخوانید

مونته نگرو قصد دارد ارز دیجیتال خود را با کمک شرکت رمزنگاری ریپل (Ripple) مستقر در ایالات متحده ایجاد و منتشر کند. این کشور واقع در جنوب شرقی اروپا که یورو را به صورت یکجانبه پذیرفت، با وجود این که منطقه یورو نسخه دیجیتالی ارز مشترک را توسعه می‌دهد، در حال تحقق این طرح است.

مقامات پولی مونته نگرو به دنبال همکاری با ریپل (Ripple) برای اجرای پروژه “استیبل کوین ملی”

بانک مرکزی مونته نگرو (CBCG) قراردادی را با ارائه‌دهنده راه‌حل‌های بلاک چین ریپل امضا کرده است که بر اساس آن، دو طرف برای ارائه یک استراتژی و برنامه آزمایشی به منظور راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی این کشور (CBDC) همکاری خواهند کرد.

ریپل در یک بیانیه مطبوعاتی تاکید کرد که معرفی “استیبل کوین ملی” گام دیگری به سوی دیجیتالی کردن خدمات مالی در این کشور کوچک حوزه بالکان و فراهم کردن دسترسی مالی بیشتر برای شهروندان آن خواهد بود.

در حال حاضر، بیش از صد کشور در حال مطالعه یا توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خود با موارد استفاده چندگانه، از جمله گسترش شمول مالی و نوسازی سیاست پولی، بهبود امنیت پرداخت و افزایش کارایی تسویه‌‌های فرامرزی هستند.

این فهرست بلندبالا شامل اقتصادهای بزرگی مانند چین است که با پروژه یوان دیجیتال خود بیش از سایرین پیشرفت کرده است. آزمایشات در بیش از 24 منطقه جمهوری خلق در جریان است و بیش از 5.5 میلیون تاجر و صاحبان مشاغل دیگر در آن شرکت می‌کنند.

مونته نگرو که هنوز نه عضو اتحادیه اروپا و نه منطقه یورو است، یورو را در سال 2002 به عنوان ارز قانونی واقعی خود پذیرفته است. با وجودی که یوروی دیجیتال نیز در حال ساخت است، دولت در پودگوریتسا، پایتخت این کشور، تصمیم گرفته است تا کار روی ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را آغاز کند.

از کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) نقل شده است که در ماه مارس اعلام کرد که یوروی دیجیتال، که هنوز در مرحله تحقیق است، نقش کلیدی در حفاظت از استقلال پرداخت اروپا خواهد داشت. با این حال، مونته نگرو هیچ توافق رسمی با بانک مرکزی اروپا در مورد یورو ندارد و نمی‌تواند در این روند شرکت داشته باشد.

رادوژه زوگیچ (Radoje Žugić)، رئیس بانک مرکزی مونته نگرو، اطمینان داد که این بانک در زمینه ارز دیجیتال بانک مرکزی با ریپل همکاری خواهد کرد و با دولت و دانشگاه مونته نگرو برای ایجاد یک ارز دیجیتال عملی و امن همکاری خواهد کرد. او تاکید کرد که بانک مرکزی همچنین مزایا و خطرات مرتبط با آن از جمله موارد مربوط به حفاظت از حقوق و حریم خصوصی کاربران نهایی را تجزیه و تحلیل خواهد کرد.

جیمز والیس (James Wallis)، معاون مشارکت بانک مرکزی و ارز دیجیتال ریپل، افزود: “بانک مرکزی مونته نگرو سطح بعدی تحول دیجیتال را در زیرساخت مالی خود به ارمغان می‌آورد و به برخی از بزرگترین چالش‌های مالی جهان، از جمله شمول مالی رسیدگی می‌کند”.

انتظار می‌رود پروژه ارز دیجیتال مونته‌نگرو چندین مرحله را طی کند که طی آن شرکت‌کنندگان می‌خواهند گردش کوین و استفاده از آن را تحت شرایط کنترل‌شده شبیه‌سازی کنند.

دیدگاه خود را درباره مونته نگرو به دنبال توسعه ارز دیجیتال خود بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.