یوان چین جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی می‌شود

یوان چین جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی می‌شود
آنچه در این مقاله میخوانید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه می گوید دلایل زیادی وجود دارد که انتظار داشته باشیم یوان چین جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره اصلی جهان شود. او تاکید کرد که بانک مرکزی روسیه در حال حاضر سرمایه‌گذاری ذخایر خود را به یوان آغاز کرده است و بیش از 70 درصد از مبادلات تجاری بین روسیه و چین با استفاده از یوان و روبل تسویه می‌شود.

رئیس بانک VTB انتظار دارد یوان چین جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی شود

آندری کوستین (Andrey Kostin)، رئیس بانک VTB روسیه، هفته گذشته در یک مجمع تجاری بین روسیه و چین در شانگهای گفت که یوان چین در 10 سال آینده جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره و ارز مورد استفاده برای تسویه حساب جهانی خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، او اظهار داشت: “چین اکنون دومین اقتصاد بزرگ جهان است و به زودی، به اولین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد.” این مقام اجرایی افزود:

“دلایل زیادی وجود دارد که انتظار داشته باشیم تا اوایل دهه آینده، یوان چین جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی برای ذخیره و ارز مورد استفاده در تسویه حساب‌های جهان شود.”

کوستین ادامه داد: “در واقع، بانک مرکزی روسیه در حال حاضر ذخایر خود را در یوان سرمایه‌گذاری می‌کند و بیش از 70 درصد از مبادلات تجاری بین روسیه و چین با استفاده از روبل یا یوان تسویه می‌شود.”

رئیس بانک VTB توضیح داد که سیستم پولی و مالی که برای چندین دهه برقرار بوده است، سلطه ایالات متحده و متحدان غربی آن را تضمین می‌کند و باعث شده تا دلار و یورو در سه چهارم تسویه حساب‌های جهانی مورد استفاده قرار گیرند. او تاکید کرد در حالی که دلار مهم‌ترین ارز ذخیره جهان محسوب می‌شود، بیشتر کشورهای غربی، به ویژه آمریکا، از دلار آمریکا به عنوان سلاح استفاده می‌کنند.

در ماه فوریه، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحریم‌های «بی‌سابقه» و «گسترده‌ای» را علیه VTB Bank و Sberbank – دو بانک بزرگ روسیه – اِعمال کرد.

روسیه و چین به طور فزاینده‌ای روابط اقتصادی خود را تقویت کرده و از پول ملی خود در مبادلات تجاری استفاده می‌کنند. در ماه آوریل، یوان چین به عنوان پرمعامله‌ترین ارز در روسیه از دلار آمریکا پیشی گرفت. انتظار می‌رود این روند در آینده ادامه یابد چون هر دو کشور به دنبال کاهش وابستگی خود به دلار آمریکا هستند.

افراد متعددی هشدار داده‌اند که تسلیحاتی شدن دلار آمریکا منجر به از دست دادن جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی خواهد شد. تعداد فزاینده‌ای از کشورها برای کاهش وابستگی خود به دلار آمریکا، بر استفاده از ارزهای ملی تاکید می‌کنند. گروه اقتصادی بریکس تلاش‌های خود را برای دلارزدایی افزایش داده و یک ارز مشترک را پیشنهاد کرده است.

ده کشور آسیای جنوب شرقی برای ترویج استفاده از ارزهای ملی موافقت کرده‌اند و اخیراً مقامات ارشد 9 کشور آسیایی در ایران برای بحث در مورد اقدامات لازم برای دلارزدایی با یکدیگر ملاقات کردند. با این حال، با وجود روند رو به رشد دلارزدایی، صندوق بین‌المللی پول (IMF) «تغییر سریع» در ذخایر دلار آمریکا را مشاهده نمی‌کند.

آیا فکر می‌کنید یوان چین جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهان می‌شود؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

یک کامنت ثبت شده است

دیدگاه خود را درباره یوان چین جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی می‌شود بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.