اظهار نظر وزیر دارایی روسیه درباره حمله دلاری به روسیه و اهمیت ایجاد جایگزین‌هایی برای تسویه حساب‌ها

اظهار نظر وزیر دارایی روسیه درباره حمله دلاری به روسیه و اهمیت ایجاد جایگزین‌هایی برای تسویه حساب‌ها
آنچه در این مقاله میخوانید

آنتون سیلوانوف (Anton Siluanov)، وزیر دارایی روسیه، نظرات خود را در مورد حمله‌ای که اقتصاد روسیه از دلار آمریکا دریافت کرده است و این که چگونه این کشور برای ادامه تجارت خود اقدام کرده، ارائه کرده است. سیلوانوف همچنین بر اهمیت توسعه تسویه حساب‌ها با استفاده از ارزهای ملی تاکید کرد.

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه: دلار روسیه را به چالش کشیده است

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه، پس از مسدود شدن بیشتر کانال‌های روسیه برای مبادلات دلاری، به وضعیت این کشور اشاره کرده است. سیلوانوف خاطرنشان کرد که روسیه به دلیل تحریم‌های اقتصادی اعمال شده توسط دولت ایالات متحده، در نتیجه ورود این کشور به درگیری با اوکراین، مجبور به یافتن جایگزین‌هایی برای دلار شد.

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه
آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه

در مصاحبه‌ای با شبکه CGTV، سیلوانوف اعلام کرد:

“ما دلار را به چالش نمی‌کشیم، بلکه دلار روسیه را به چالش کشیده است. به همین دلیل، ما به دنبال استفاده از مکانیسم‌های تسویه حساب جایگزین قابل‌اعتماد بین صادرکنندگان و واردکنندگان خود هستیم که برای شرکت کنندگان در فعالیت‌های اقتصادی خارجی کشورهای خود راحت، قابل‌اعتماد و سودمند باشند.”

روسیه به استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌های دوجانبه خود با برخی کشورها، مانند چین و ایران، روی آورده است. در ماه می، میخائیل میشوستین (Mikhail Mishustin)، نخست وزیر روسیه، اعلام کرد که 70 درصد از تسویه حساب‌های روسیه و چین با استفاده از ارزهای ملی انجام شده است.

هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، نیز از تسویه بیش از 60 درصد از تجارت دوجانبه با استفاده از روبل روسیه و ریال ایران خبر داده است.

وضعیت بدهی و اهمیت دلارزدایی

سیلوانوف توافق اخیر دو حزبی را که توسط جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، برای تعلیق سقف بدهی کشور به قانون تبدیل شد، و این که چگونه وضعیت بدهی ملی ایالات متحده ناشی از «سیاست های اقتصادی ضعیف» آن است را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. او توضیح داد:

” وضعیت قصور در پرداخت بدهی‌ها جدید نیست. بعید است که ایالات متحده اجازه قصور در پرداخت بدهی‌ها را بدهد، چون هر میزان نیاز داشته باشد، پول چاپ می‌کند. موضوع مقررات سیاسی است و این که آیا کسری و بدهی می‌تواند از آستانه‌های خاصی فراتر رود.”

بدهی ملی ایالات متحده در حال حاضر حدود 31.4 تریلیون دلار است که بخش بیشتر آن به ژاپن و چین مربوط می‌شود. به گفته سیلوانوف، بی‌ثباتی وضعیت اقتصادی داخلی ایالات متحده یکی از دلایل حمایت از انجام تسویه حساب‌ها با استفاده از ارزهای ملی و دلارزدایی از بازارهای تجاری است.

در این مورد، سیلوانوف چنین استدلال کرد:

“ما نمی‌دانیم که این کشورها در آینده چطور رفتار خواهند کرد، تورم تا چه میزان رشد خواهد کرد، آنها چه میزان پول چاپ خواهند کرد، و آیا آنها به توافق بر سر سقف بدهی خواهند رسید یا نه.”

نظر شما در مورد اظهارات سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه، چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره اظهار نظر وزیر دارایی روسیه درباره حمله دلاری به روسیه و اهمیت ایجاد جایگزین‌هایی برای تسویه حساب‌ها بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.