بازداشت رئیس معلق بانک مرکزی نیجریه توسط آژانس امنیتی

بازداشت رئیس معلق بانک مرکزی نیجریه توسط آژانس امنیتی
آنچه در این مقاله میخوانید

گادوین امفیله (Godwin Emefiele)، رئیس بانک مرکزی نیجریه، در 9 ژوئن توسط رئیس جمهور نیجریه، بولا احمد تینوبو (Bola Ahmed Tinubu) تعلیق شد و سپس توسط یک آژانس امنیتی داخلی دستگیر شد. در گزارشات متعددی، تعلیق امفیله به اقدام بحث برانگیز بانک مرکزی برای از گردش خارج کردن نایرا (Naira)، واحد پول این کشور، نسبت داده شده است.

امفیله متهم به ناتوانی در مدیریت صحیح بانک مرکزی

گادوین امفیله، رئیس بانک مرکزی نیجریه، در 9 ژوئن توسط بولا احمد تینوبو، رئیس جمهور جدید این کشور واقع در غرب آفریقا، تعلیق شد. انتظار می‌رود این تعلیق راه را برای تحقیقات بیشتر در مورد عملکرد امفیله در طول دوره تصدی خود به عنوان رئیس بانک مرکزی نیجریه (CBN) هموار کند.

Eons Intelligence، یک گروه مشاوره و اطلاعات استراتژیک در توییتی اعلام کرد:

“وزارت خدمات دولتی (DSS) تأیید کرده است که آقای گادوین امفیله، رئیس معلق بانک مرکزی نیجریه (CBN)، اکنون به دلیل انجام تحقیقاتی در بازداشت است.”

بلافاصله پس از تعلیق او، در چند گزارش رسانه‌های محلی اعلام شد که امفیله توسط یک آژانس امنیتی داخلی موسوم به وزارت خدمات دولتی (DSS) دستگیر شده است. همان طور که توسط Bitcoin.com News در 28 دسامبر 2022 گزارش شد، رئیس مخالف بیت کوین بانک مرکزی نیجریه متهم به تامین مالی تروریست‌ها و ناتوانی در مدیریت صحیح بانک مرکزی است.

در زمانی که اتهامات اولیه علیه او مطرح شد، آژانس امنیت داخلی کشور به دنبال دستگیری امفیله بود اما دادگاه عالی نیجریه مانع از این اقدام شد. با این حال، به نظر می‌رسد خروج رئیس جمهور سابق محمدو بوهاری (Muhammadu Buhari)، متحد امفیله، به وزارت خدمات دولتی اجازه داد تا در نهایت علیه رئیس بانک مرکزی نیجریه اقدام کند.

در همین حال، علاوه بر اتهاماتی که توسط وزارت خدمات دولتی علیه وی مطرح شده است، حامیان تینوبو بارها ادعا کرده‌اند که امفیله تلاش کرده است از طریق اقدام بحث برانگیز بانک مرکزی نیجریه، مانع از پیروزی تینوبو در انتخابات شود. چند روز پس از پیروزی انتخاباتی تینوبو، بانک مرکزی نیجریه مجبور شد بیانیه‌ای صادر کند که در آن ادعاها مبنی بر این که امفیله توطئه دیگری را علیه رئیس جمهور منتخب وقت آغاز کرده بود، رد کرد.

حمله رئیس جمهور جدید به سیاست‌های بانک مرکزی

با این حال، به نظر می‌رسید که تینوبو در سخنرانی معارفه خود به عنوان رئیس جمهور، زمانی که اقدامات بانک مرکزی نیجریه را در مورد سیاست‌های ارزی و پولی مورد انتقاد قرار داد، از حامیان خود سرنخ می گیرد. رئیس جمهور جدید همچنین خواستار جایگزینی رژیم چند نرخی ارز نیجریه با رژیمی با یک نرخ ارز واحد شد. چند روز پس از انتقادات تینوبو، یک گزارش محلی در 1 ژوئن نشان داد که بانک مرکزی نیجریه با کاهش ارزش نایرا به N631:USD1 از حدود N460:USD1 به درخواست رئیس جمهور توجه کرده است. با این حال، بانک مرکزی از آن زمان این گزارش را «اخباری جعلی» نامیده است.

در همین حال، یک وکیل نیجریه‌ای که مایل نبود نامش فاش شود، به Bitcoin.com News گفت که تمایلات گذشته امفیله برای رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری ممکن است تا حدودی توضیح دهد که چرا تینوبو تصمیم گرفت او را برکنار کند.

این وکیل گفت: “مدت‌ها قبل از تعلیق امفیله، برخی از مردم نیجریه‌ و بسیاری از افراد سرشناس در خیابان به دلایل متعدد خواستار اخراج کامل او شده بودند. یکی از دلایل آن عضویت امفیله در حزب حاکم کنگره همه مردم (APC) با هدف رقابت در انتخابات ریاست جمهوری 2023 است.”

نظر شما در مورد اخبار منتشر شده در مورد نیجریه چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره بازداشت رئیس معلق بانک مرکزی نیجریه توسط آژانس امنیتی بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.