کاهش نرخ تورم ایالات متحده به 4 درصد، فراهم شدن زمینه برای تصمیم‌گیری فدرال رزرو در مورد نرخ بهره

کاهش نرخ تورم ایالات متحده به 4 درصد، فراهم شدن زمینه برای تصمیم‌گیری فدرال رزرو در مورد نرخ بهره
آنچه در این مقاله میخوانید

گزارش مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) اداره آمار کار ایالات متحده که روز سه شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که تورم در ایالات متحده به نرخ سالانه 4 درصد کاهش یافته است. آخرین تحول درست قبل از برگزاری نشست آتی کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) که برای 14 ژوئن برنامه ریزی شده است، ارائه می‌شود. احساسات حاکم بر بازار به سمت این پیش‌بینی گرایش دارد که فدرال رزرو نرخ بهره فعلی را حفظ کند.

گزارش مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده نشان می‌دهد که در بحبوحه انتظارات بازار برای نرخ‌های بهره ثابت، تورم ایالات متحده به 4 درصد کاهش یافته است

آخرین گزارش اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه در ماه می به 4 درصد کاهش یافته است. این داده‌ها کمترین افزایش نرخ تورم را از مارس 2021، نقطه عطف مهمی که در آن، تورم روند صعودی سریع خود را آغاز کرد، نشان می‌دهد، که فدرال رزرو را بر آن داشت تا اقداماتی مانند انقباض پولی و افزایش نرخ بهره را اتخاذ کند.

اداره آمار کار ایالات متحده گزارش داد:

“شاخص قیمت مصرف کننده برای همه مصرف‌کنندگان شهری (CPI-U) پس از افزایش 0.4 درصدی در ماه آوریل، 0.1 درصد در ماه می بر اساس تعدیل فصلی افزایش یافت. در طول 12 ماه گذشته، شاخص تمام اقلام 4.0 درصد پیش از تعدیل فصلی افزایش یافت.”

این خبر تاثیر مثبتی بر وال استریت داشت چون هر چهار شاخص اصلی سهام افزایش یافتند در حالی که اقتصاد رمز ارزها شاهد 0.62 درصد افزایش در صبح سه شنبه بود. با این حال، قیمت‌های لحظه‌ای طلا و نقره در بورس نیویورک پایین آمد و بهای طلا و نقره، به ترتیب، 0.23 و 0.37 درصد کاهش یافت. فعالان بازار مشتاقانه منتظر برگزاری نشست آتی کمیته فدرال بازار باز (FOMC) در فردا هستند تا مطمئن شوند که آیا فدرال رزرو ایالات متحده نرخ وجوه فدرال را افزایش خواهد داد یا خیر.

در حال حاضر، نرخ بهره در بالاترین حد خود در 16 سال گذشته قرار دارد و ابزار CME Fedwatch احتمال خیره کننده بیش از 93 درصدی را نشان می‌دهد که در این ماه هیچ افزایش نرخی وجود نخواهد داشت. حدود 6.9 درصد از فعالان بازار افزایش 25 واحدی (bps) توسط بانک مرکزی ایالات متحده را پیش بینی می‌کنند. با این وجود، تاریخ نشان داده است که ابزار Fedwatch بسیار دقیق است که این مسئله حاکی از آن است که افزایش 25 واحدی ممکن است تا جلسه بعدی کمیته فدرال بازار باز به تعویق بیفتد.

در حالی که در بین بسیاری این باور غالب وجود دارد که فدرال رزرو از افزایش نرخ در این ماه خودداری خواهد کرد، تعداد قابل توجهی از تحلیلگران و اقتصاددانان عقیده دارند که فدرال رزرو این توقف را در کل سال 2023 حفظ خواهد کرد.

جفری روچ (Jeffrey Roach)، اقتصاددان ارشد در LPL Financial، سه شنبه پس از انتشار آخرین گزارش مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)، به شبکه CNBC گفت: “روند تشویق‌کننده قیمت‌های مصرف‌کننده به فدرال‌رزرو اجازه می‌دهد تا نرخ‌ها را در این ماه بدون تغییر نگه دارد و اگر این روند ادامه یابد، احتمالاً فدرال رزرو تا پایان سال افزایش نرخ نخواهد داشت.”

آیا آخرین کاهش تورم، فدرال رزرو را متقاعد می‌کند که نرخ بهره را حفظ کند یا می‌تواند نشان دهنده تغییر در سیاست پولی باشد؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ماه به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره کاهش نرخ تورم ایالات متحده به 4 درصد، فراهم شدن زمینه برای تصمیم‌گیری فدرال رزرو در مورد نرخ بهره بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.