بنگلادش در انتظار دعوت بریکس (BRICS) برای پیوستن به آن

بنگلادش در انتظار دعوت بریکس برای پیوستن به آن
آنچه در این مقاله میخوانید

در اواسط ماه می، گزارش‌های متعددی منتشر شد که نشان می‌داد بنگلادش و هند در حال انجام معاملات ارزی با استفاده از ارزهای مربوطه خود هستند تا با چالش‌های مربوط به نقدینگی دلار آمریکا مقابله کنند. اکنون منابع اخیر فاش کرده‌اند که بنگلادش از دعوت رسمی برای پیوستن به گروه اقتصادی بریکس استقبال می‌کند. ابولکلام عبدل مؤمن (AK Abdul Momen)، وزیر امور خارجه بنگلادش، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با ابراز اطمینان از تمایل آنها برای عضویت در بریکس، اظهار داشت: “پس از دعوت از ما، حتماً به آن خواهیم پیوست”.

نظر وزیر امور خارجه بنگلادش در مورد بریکس: “پس از دعوت از ما، حتماً به آن خواهیم پیوست”

در حالی که جامعه جهانی مشتاقانه منتظر این رویداد مهم است، همه نگاه‌ها به نشست آتی بریکس خواهد بود که قرار است در ماه آگوست در آفریقای جنوبی برگزار شود. گروه بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، ائتلاف قدرتمندی از اقتصادهای منطقه‌ای است. در حال حاضر، تعداد زیادی از کشورها وجود دارند که برای عضویت در این گروه تأثیرگذار یا به طور رسمی درخواست داده‌اند یا ابراز علاقه کرده‌اند.

مجموعه ای از 29 کشور، شامل الجزایر، آرژانتین، بحرین، بنگلادش، بلاروس، کومور، کوبا، جمهوری دموکراتیک کنگو، مصر، گابن، گینه بیسائو، اندونزی، ایران، قزاقستان، مکزیک، نیکاراگوئه، نیجریه، پاکستان، عربستان سعودی، سنگال، سودان، سوریه، تایلند، تونس، ترکیه، امارات متحده عربی، اروگوئه، ونزوئلا و زیمباوه در حال حاضر برای عضویت در بریکس با یکدیگر رقابت می‌کنند.

عبدل مؤمن، وزیر امور خارجه بنگلادش، در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز دوشنبه اظهار داشت که در صورت دعوت رسمی از این کشور واقع در جنوب آسیا، بنگلادش از فرصت پیوستن به گروه بریکس استقبال خواهد کرد. عبدل مؤمن روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: ” پس از دعوت از ما، حتماً به آن خواهیم پیوست. ما هنوز هیچ نامه رسمی [مبنی بر دعوت از ما برای پیوستن به این گروه] دریافت نکرده‌ایم. رهبران گروه بریکس در اندیشه این هستند که برخی از اقتصادهای نوظهور- حدود هشت کشور جدید از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اندونزی و بنگلادش- را به عضویت بپذیرند”.

ابولکلام عبدالمومن در جریان سفر خود به ژنو، نکات ظریفی را مطرح کرد مبنی بر این که بنگلادش به زودی به عضویت گروه معتبر بریکس در خواهد آمد و انتظار می‌رود در ماه آگوست، وارد این گروه شود. بر اساس گزارش‌های منطقه‌ای از داکا تریبون (Dhaka Tribune)، روزنامه انگلیسی زبان بنگلادش، پس از دیدار بین شیخ حسینا (Sheikh Hasina)، نخست‌وزیر بنگلادش، و ماتملا سیریل رامافوسا (Matamela Cyril Ramaphosa)، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، در چهارشنبه گذشته، درخواستی رسمی برای پیوستن به این ائتلاف ارائه شد. تریبون همچنین به منبع نامعلومی اشاره می‌کند که ماهیت مذاکرات آنها را فاش کرده است.

به گزارش تریبون، مومن با ارسال نامه‌ای رسمی به نالدی پاندور (Naledi Pandor)، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی و رئیس کنونی گروه بریکس، گام مهم دیگری را برای پیوستن به این گروه برداشت. علاوه بر این، پایگاه خبری منطقه با مسعود بن مومن (Masud Bin Momen)، وزیر امور خارجه بنگلادش، تماس گرفت و از او در مورد عضویت در گروه بریکس سوال کرد. او علاقه و ارائه درخواست برای پیوستن به این ائتلاف را تایید کرد و گفت: “بله، ما علاقه خود را اعلام کرده‌ایم و درخواست خود برای پیوستن به این ائتلاف را ارائه داده‌ایم.”

در کنار گفتگوها در مورد گسترش بالقوه گروه بریکس به منظور در بر گرفتن کشورهای متعدد، اجلاس آتی به بحث پیرامون ایجاد یک ارز ذخیره واحد برای گروه بریکس خواهد پرداخت. در اواسط ماه می، گزارش شد که بنگلادش و هند به دلیل کمبود نقدینگی در دلار آمریکا، با استفاده از ارزهای محلی مربوط به خود با یکدیگر معامله می‌کنند.

نظر شما درباره اظهارات عبدل مومن درباره پیوستن به گروه بریکس و شایعه ارسال درخواست رسمی چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره بنگلادش در انتظار دعوت بریکس (BRICS) برای پیوستن به آن بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.