اشتیاق بانک مرکزی مجارستان برای خرید طلای بیشتر

اشتیاق بانک مرکزی مجارستان برای خرید طلای بیشتر
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس آخرین آمار شورای جهانی طلا، 35.7 تن طلا در کل بانک‌های مرکزی جهان نگهداری می‌شود. این میزان برابر با وزن 6000 فیل بالغ مذکر است. اندیشکده Oeconomus در آخرین مقاله خود در مورد جایگاه مجارستان در میان دارندگان ذخایر طلا سوالاتی را مطرح کرده است.

منطقه یورو در ماه مارس امسال از نزدیک به 11,000 تن ذخایر طلا، معادل 30 درصد از ذخایر طلای جهان، برخوردار بود. در حالی که با فروش ذخایر طلای بانک‌های مرکزی، اندوخته طلای این بانک‌ها بین سال‌های 2000 تا 2009 کاهش یافت، در سال 2009 در نتیجه بروز بحران اقتصادی و مالی در جهانی، چرخشی در این روند رخ داد. بانک‌های مرکزی در سال 2009 به خرید طلا روی آوردند و از آن زمان به بعد ذخایر طلای این بانک‌ها به طور پیوسته در حال رشد بوده است.

ذخایر طلای مجارستان تا سال 2018 بسیار کم و تنها 3 تن بود. در آن زمان، بانک مرکزی مجارستان (MNB) تصمیم گرفت ذخایر طلای خود را ده برابر کند؛ پس از آن، در ابتدای سال 2021، ذخایر این بانک تا 94.45 تن افزایش یافت.

طلا در درجه اول یک شبکه ایمنی است که در مواقع بروز بحران یا مشکلات مالی، تا حد زیادی می‌تواند ارزش سرمایه ما را حفظ کند. از آنجا که طلا به صورت فیزیکی در ذخایر بانک مرکزی وجود دارد، می‌توان آن را فروخت و سیستم مالی کشوری را که مشکل دارد، تثبیت کرد. حجم ذخایر می‌تواند ضریب اطمینان سرمایه‌گذاران بین‌المللی در کشور را نیز بهبود بخشد. علاوه بر این، طلا به عنوان یکی از امن‌ترین و پایدارترین دارایی‌ها، که عاری از ریسک اعتباری است، در نظر گرفته می‌شود.

ذخایر طلای بانک مرکزی مجارستان (MNB)
ذخایر طلای بانک مرکزی مجارستان (MNB)

ریسک اصلی مرتبط با طلا، قیمت، نوسانات آن و این واقعیت است که بازده آن، به دلیل هزینه ذخیره‌سازی شمش طلا، می‌تواند برای چندین سال حدود صفر باشد. پس از بحران مالی سال 2008، قیمت طلا به شدت افزایش یافت و در سال 2020 نیز، بار دیگر قیمت آن به میزان چشمگیری بالاتر رفت. در مقایسه با سال 2002، قیمت طلای جهانی در حال حاضر، هفت برابر بیشتر شده است. افزون بر این، در سال 2020، کمبودهای ناشی از مشکلات طرف عرضه نیز قیمت طلا را افزایش داد. در آن زمان، به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، استخراج طلا نیز با مشکل مواجه شد.

رتبه بندی ذخایر طلای جهانی بر اساس وزن کلی
رتبه بندی ذخایر طلای جهانی بر اساس وزن کلی

مجارستان با بحران‌های بین‌المللی مربوط به دهه 2020 با ذخایر قابل توجه طلا مواجه شد و افزایش قیمت بین‌المللی طلا پس از سال 2020 نیز باعث افزایش ذخایر طلای بانک مرکزی مجارستان (MNB) شده است. پس از فروپاشی کمونیسم، ذخایر طلای بانک مرکزی مجارستان طی چند مرحله از 46 تن در سال 1992 به 3.1 تن در سال 2010 کاهش یافت و تا سال 2018 بدون تغییر باقی ماند. بانک مرکزی مجارستان ابتدا بر اساس ملاحظات استراتژیک ملی و اقتصادی بلندمدت، تصمیم گرفت ذخایر طلا را در سال 2018 به میزان قابل توجهی افزایش دهد؛ به این ترتیب، حجم ذخایر طلای این بانک ده برابر افزایش یافت و در اکتبر 2018، از 3.1 تن به 31.5 تن و سپس در سال 2021، به 94.5 تن رسید.

رتبه بندی ذخایر طلای جهانی بر اساس وزن سرانه
رتبه بندی ذخایر طلای جهانی بر اساس وزن سرانه

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، مجارستان با برخورداری از 94.5 تن ذخایر طلا در رتبه 38 رده‌بندی بین‌المللی کشورها قرار دارد. ایالات متحده دارای بزرگترین ذخایر طلای جهان (8,133.5 تن) است و پس از آن آلمان (3,354.9 تن)، ایتالیا (2,451.8 تن) و فرانسه (2,436.8 تن) قرار دارند.

در سطح منطقه‌ای، لهستان (228.7 تن) و رومانی (103.6 تن) ذخایر طلای بیشتری نسبت به مجارستان دارند، اما هر دو از جمعیت بیشتری نیز برخوردار هستند. بنابراین، لازم است تا سرانه ذخایر طلا را نیز در نظر داشته باشیم. در این رتبه‌بندی، مجارستان با سرانه 9.7 گرم در منطقه پیشتاز است و در رتبه 24 جهان قرار دارد. در سطح جهان، سوئیس دارای بالاترین ذخایر طلای سرانه (119.5 گرم به ازای هر نفر) است.

دیدگاه خود را درباره اشتیاق بانک مرکزی مجارستان برای خرید طلای بیشتر بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.