سقوط لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح یک روز پس از تغییر سیاست نرخ بهره بانک مرکزی

سقوط لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح یک روز پس از تغییر سیاست نرخ بهره بانک مرکزی
آنچه در این مقاله میخوانید

درست کمتر از یک روز پس از این که بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را برای اولین بار از سال 2021 افزایش داد، ارزش لیر به 25.74 در هر دلار سقوط کرد. با وجودی که تصمیمگیری در مورد افزایش نرخ بهره تا حد زیادی پیش‌بینی می‌شد، اما این افزایش همچنان کمتر از 21 درصدی بود که برخی از تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند.

ارزش لیر ترکیه از آغاز سال 2023، 21 درصد کاهش یافته است

پس از این که بانک مرکزی در 22 ژوئن نرخ بهره را با 650 واحد افزایش به 15 درصد رساند، نرخ مبادله ارز ترکیه – لیر – در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود، یعنی 25.74 در هر دلار، سقوط کرد. سقوط اخیر این ارز به این معنی است که در نیمه اول سال 2023، ارزش لیر اکنون کمی بیش از 27 درصد کاهش یافته است.

در حالی که انتظار می‌رفت بانک مرکزی سیاست‌های غیر متعارف رئیس جمهور اخیرا انتخاب شده طیب اردوغان را کنار بگذارد، گزارش رویترز می گوید که این افزایش نرخ کمتر از پیش‌بینی 21 درصدی تحلیلگران بوده است. بر اساس این گزارش، برخی از تحلیلگران بر این عقیده هستند که افزایش بیشتر نرخ بهره نشان‌دهنده این است که دولت ترکیه در حال مبارزه با تورم است.

آنچنان که اخیراً توسط Bitcoin.com News گزارش شده است، سقوط لیر در سال‌های اخیر و افزایش تورم متعاقب آن، بسیاری از ترک‌ها را مجبور کرده است که به دارایی‌های دیجیتالی مانند استیبل کوین تتر روی آورند. برخی دیگر به طلا و دلار آمریکا روی آورده‌اند که اکنون با کمبود مواجه هستند. در حالی که گزارش شده است که اردوغان در ابتدا در برابر درخواست‌ها برای پایان دادن به سیاست‌های پولی غیرمتعارف خود مقاومت می‌کرد، تصور می‌شود که وخامت اوضاع اقتصادی کشور رهبر ترکیه را مجبور به تغییر موضع خود کرده است.

با این حال، قبل از افزایش نرخ بهره به 15 درصد، بانک مرکزی اکنون به ریاست حافظ گی ارکان (Hafize Gaye Erkan)، رئیس تازه منصوب شده، اعلام کرد که افزایش نرخ بهره تدریجی خواهد بود. بر اساس گزارش‌ها، مهمت شیمشک (Mehmet Simsek)، وزیر جدید دارایی ترکیه، نیز همین رویکرد را اعلام کرده است.

پایان سیاست‌های اقتصادی اردوغان

در همین حال، گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، غول وال استریت (Wall Street)، در یادداشت اخیر خود پیشنهاد کرد که بانک مرکزی ممکن است تعدیل تدریجی نرخ‌ها را با افزایش 6.5 درصدی آغاز کرده باشد.

این غول ارائه‌دهنده خدمات مالی گفته است: “به نظر می‌رسد این تغییر موضع تدریجی‌تر از آن چیزی است که ما فکر می‌کردیم.”

بر اساس گزارش رویترز، ترکیه که نرخ تورم آن همچنان رو به افزایش است، از سال 2021 نرخ بهره را روی 8.5 درصد نگه داشته است. با وجودی که این سیاست به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت، رئیس جمهور بارها از این تصمیم دفاع کرد و قول داد تا زمانی که در قدرت است، نرخ‌ها را پایین نگه دارد. با این حال، تنها چند هفته پس از پیروزی در انتخابات، رئیس جمهور رجب طیب اردوغان، سیاست چرخشی را تصویب کرد که در گزارشی به عنوان «پایان سیاست‌های اقتصادی اردوغان» توصیف شد.

نظر شما در مورد تورم حاکم بر ترکیه و سیاست‌های اقتصادی آن در این شرایط چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره سقوط لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح یک روز پس از تغییر سیاست نرخ بهره بانک مرکزی بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.