بازگشت بانک مرکزی ترکیه به خرید طلا پس از سه ماه فروش آن

بازگشت بانک مرکزی ترکیه به خرید طلا پس از سه ماه فروش آن
آنچه در این مقاله میخوانید

شورای جهانی طلا (WGC) گزارش داد که ترکیه پس از سه ماه فروش طلا به اضافه کردن به ذخایر خود بازگشته است.

کریشان گوپول (Krishan Gopaul)، تحلیلگر ارشد شورای جهانی طلا، گفت: بانک مرکزی ترکیه ذخایر خود را در ماه ژوئن به میزان 11 تن افزایش داد.

گوپول هفته گذشته در توییتی گفت: “ذخایر رسمی طلا در طول ماه 11 تن افزایش یافت و مجموع ذخایر رسمی طلا اکنون به 440 تن رسیده است.”

این افزایش ذخایر پس از آن محقق می‌شود که ترکیه در سه ماه گذشته، 159 تن لز ذخایر طلای خود را به فروش رساند که ذخایر رسمی طلای این کشور را به 428 تن کاهش داده است.

گوپول در گزارشی نوشت: “از ماه مارس، بانک مرکزی نزدیک به 160 تن، معادل خرید انباشته خود در 12 ماه گذشته، فروخته است.”

شورای جهانی طلا خاطرنشان کرد: فروش بیش از حد در پاسخ به پویایی بازار محلی بود – “تقاضای بسیار بالا برای طلا و ممنوعیت موقتی جزئی واردات شمش طلا به جای تغییر در سیاست بلندمدت طلا.”

در ماه فوریه، ترکیه اقداماتی را برای محدود کردن واردات فزاینده طلا به منظور بهبود وضعیت کسری در این کشور ارائه کرد، چون افزایش تقاضا برای طلا باعث افزایش چشمگیر واردات طلا شد که به شدت بر کسری حساب جاری ترکیه تاثیر گذاشت.

فروش انبوه طلای ترکیه حتی اطلاعات بانک‌های مرکزی را تغییر داد و باعث شد تا ذخایر رسمی جهانی طلا در ماه می 27 تن کاهش یابد.

سال گذشته، زمانی که بانک‌های مرکزی جهان 1,078 تن طلا خریداری کردند، ترکیه بیشترین میزان خرید را به خود اختصاص داد. ذخایر رسمی طلای این کشور در سال گذشته 148 تن افزایش یافت و به 542 تن رسید که بالاترین سطح ثبت شده محسوب می‌شود.

بازار داخلی ترکیه در سال گذشته شاهد افزایش تقاضا برای طلا بوده است چون شهروندان این فلز گرانبها را به عنوان هِجی در برابر تورم و کاهش ارزش پول محلی در نظر گرفته‌اند. در مقطعی از سال گذشته، تورم بالای 85 درصد بود.

ذخایر طلای سایر بانک‌های مرکزی در ماه ژوئن

بانک خلق چین از خریداران بزرگ در ماه ژوئن بود و 21 تن به ذخایر خود اضافه کرد. این هشتمین ماه متوالی خرید طلا توسط چین به میزان 165 تن بود. گوپول گفت که آخرین خرید باعث شد تا ذخایر این کشور به 2,113 تن افزایش یابد.

شورای جهانی طلا گزارش داد که لهستان نیز در ماه ژوئن عملکرد چشمگیری داشت و بانک مرکزی این کشور در ماه گذشته حدود 13 تن طلا خریداری کرد که مجموع ذخایر آن را به حدود 276 تن رساند.

بانک ملی چک در ماه ژوئن، برای چهارمین ماه متوالی، حدود سه تن طلا خریداری کرد و به این ترتیب، این بانک از ابتدای سال تا کنون هشت تن طلا به ذخایر خود اضافه کرده است.

شورای جهانی طلا اعلام کرد که بانک مرکزی جمهوری ازبکستان نیز در ماه ژوئن هشت تن طلا به ذخایر خود اضافه کرد که اولین خرید ماهانه آن از ماه فوریه محسوب می‌شود.

دیدگاه خود را درباره بازگشت بانک مرکزی ترکیه به خرید طلا پس از سه ماه فروش آن بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.