کاهش 45 درصدی صادرات طلای مصر در پنج ماه نخست سال 2023

کاهش 45 درصدی صادرات طلای مصر در پنج ماه نخست سال 2023
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس گزارش‌ها، صادرات جواهرات و سنگ‌های قیمتی مصر همچنان بر برخی از بازارهای سنتی متمرکز است بدون این که بازارهای جدیدی برای صادرات ایجاد شوند.

گزارش اخیر منتشر شده توسط Gold Bullion به دلایل کاهش صادرات جواهرات و سنگ‌های قیمتی مصر طی پنج ماه اول سال 2023 به میزان 45 درصد اشاره می‌کند که در مقایسه با 766 میلیون دلار در مدت مشابه سال 2022، اکنون به پایین‌ترین سطح 425 میلیون دلار رسیده است. دلیل اصلی این کاهش پایین آمدن میزان تقاضا در سطح جهان برای طلا در نیمه اول سال به دلیل کاهش قیمت طلا و روی آوردن سرمایه‌گذاران به بازارهای اوراق قرضه دولتی است که در دوره گذشته با بازدهی بالایی همراه بوده است.

در این گزارش آمده است که صادرات جواهرات و سنگ‌های قیمتی مصر همچنان بر روی برخی از بازارهای سنتی متمرکز است بدون این که بازارهای جدیدی برای صادرات ایجاد شود. در میان بازارهای صادرات جواهرات مصر، کانادا با حدود 309 میلیون دلار در رتبه اول قرار دارد در حالی که در مدت مشابه سال 2022، حدود 320 میلیون دلار جواهرات و سنگ‌های قیمتی را از مصر وارد کرده بود. بازار امارات متحده عربی نیز با واردن کردن حدود 110 میلیون دلار، در مقایسه با 442 میلیون دلار در مدت مشابه در سال گذشته، در رده دوم قرار دارد که دلیل اصلی کاهش صادرات مصر نیز کاهش در میزان تقاضای بازار امارات بوده است.

این گزارش حاکی از آن است که یکی از دلایل کاهش صادرات طلای مصر، متوسل شدن بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به افزایش نرخ بهره برای مقابله با موج تورم جهانی است چون این اقدام به طور کلی باعث افزایش تقاضا برای اوراق قرضه دولتی شده است چون به دلیل هزینه بالای طلا، جذابیت آن برای سرمایه‌گذاران کاهش یافته است.

طلا نوعی دارایی است که بازدهی را برای دارندگانش فراهم نمی‌کند، در حالی که اوراق قرضه دولتی بازدهی را برای دارندگان خود فراهم می‌کنند که میزان آن با بالا رفتن نرخ بهره افزایش می‌یابد.

در نیمه اول سال جاری در مصر، به دلیل افزایش تورم در این کشور به بالاترین حد در نتیجه کاهش ارزش پوند مصر در برابر دلار، شاهد افزایش 90 درصدی تقاضا برای شمش طلا بودیم.

در این گزارش تاکید شده است که افزایش تقاضا برای شمش در این سطح بالا باعث کاهش عرضه داخلی طلا به دلیل قدرت تقاضا شده است و از این رو شرکت‌های فعال در حوزه طلا، که به خاطر کاهش تقاضا از بازار خارجی دچار زیان شده بودند، به جای توجه به صادرات، برای پاسخ دادن به تقاضای بازار داخلی تلاش کردند.

صادرات جواهرات و سنگ‌های قیمتی مصر به دلایلی از جمله پایان چرخه افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی جهان در نیمه دوم سال دوباره افزایش خواهد یافت و بنابراین، تقاضا برای طلا به طور قابل توجهی بیشتر خواهد شد.

علاوه بر این، استمرار بانک‌های مرکزی جهان در خرید طلا و افزایش ذخایر طلای خود به نوبه خود باعث افزایش تقاضای جهانی برای طلا و در نتیجه افزایش قیمت آن و سپس افزایش صادرات خواهد شد.

بر اساس این گزارش، از دیگر عوامل افزایش مجدد صادرات طلا و جواهرات مصر، ثبات تقاضای داخلی در مصر برای طلا و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا پس از صدور مجوز برای واردات طلا بدون حقوق گمرکی و کارمزد خواهد بود که می‌تواند شرکت‌ها را برای افزایش صادرات خود ترغیب کند.

دیدگاه خود را درباره کاهش 45 درصدی صادرات طلای مصر در پنج ماه نخست سال 2023 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.