اعلام وضعیت اضطراری غذایی در نیجریه پس از ششمین افزایش متوالی نرخ تورم

اعلام وضعیت اضطراری غذایی در نیجریه پس از ششمین افزایش متوالی نرخ تورم
آنچه در این مقاله میخوانید

پس از این که آخرین داده‌های اداره ملی آمار نیجریه (NBS) نشان داد که نرخ تورم این کشور با 0.38 درصد افزایش به 22.79 درصد رسیده است، دولت این کشور وضعیت اضطراری قیمت مواد غذایی را اعلام کرد.  اداره ملی آمار نیجریه گفت که رقم تورم مربوط به ماه ژوئن “به طور کامل ناشی از تاثیر حذف یارانه سوخت و یکسان سازی نرخ ارز نیست.”

کاهش ارزش نایرا (Naira)

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار نیجریه، نرخ تورم این کشور در ماه ژوئن به 22.79 درصد افزایش یافت. با افزایش نزدیک به 0.4 درصدی نسبت به رقم 22.41 درصدی ماه می، این ششمین بار متوالی است که این نرخ افزایش یافته و دولت نیجریه را وادار به اعلام وضعیت اضطراری قیمت مواد غذایی کرده است.

اداره ملی آمار نیجریه در آخرین گزارش خود همچنین اعلام کرد که “نرخ تورم کل این کشور واقع در غرب آفریقا 4.19 درصد بیشتر از نرخ ثبت شده در ژوئن 2022، یعنی 18.60 درصد بود.” داده‌های به دست آمده همچنین نشان داد که در دوازده ماه گذشته، دسامبر 2022 تنها ماهی است که نرخ تورم کاهش یافته است.

در گذشته، مقامات نیجریه افزایش نرخ تورم را به کاهش ارزش نایرا، پول ملی این کشور، نسبت دادند. با این حال، پس از این که بولا احمد تینوبو (Bola Ahmed Tinubu) به عنوان رئیس جمهور نیجریه در اواخر ماه می آغاز به کار کرد، دولت او به تعهد خود مبنی بر توقف چند دهه ارائه یارانه برای سوخت عمل کرد. حذف یارانه منجر به افزایش بیش از 100 درصدی قیمت بنزین شد.

تاثیرات حذف یارانه

اداره ملی آمار نیجریه با اظهار نظر در مورد تأثیر احتمالی حذف یارانه‌ها، در توییتی اعلام کرد که داده‌های جمع‌آوری شده به طور کامل آن چه را که از زمان افزایش قیمت بنزین روی داده است، توضیح نمی‌دهند. این نهاد آماری افزود:

“دلیل این مسئله این است که جمع‌آوری داده‌ها برای محاسبه نرخ برای ماه مرجع معمولاً در اواسط ماه متوقف می‌شود، به این معنی که اعداد مربوط به ماه ژوئن تنها حدود دو هفته از تأثیر سیاست بر قیمت‌های مصرف‌کننده را منعکس می‌کنند.”

به گفته سخنگوی اداره ملی آمار نیجریه، تأثیر کامل این تغییر سیاست تنها “در ماه‌های بعدی” مشاهده خواهد شد.

علاوه بر حذف یارانه، کاهش ارزش نایرا در اوایل ماه ژوئن از اندکی کمتر از 470 نایرا در هر دلار به بیش از 700 نایرا در هر دلار نیز به افزایش نسبی نرخ تورم کمک کرده است.

نظر شما در مورد افزایش متوالی نرخ تورم در نیجریه چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره اعلام وضعیت اضطراری غذایی در نیجریه پس از ششمین افزایش متوالی نرخ تورم بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.