اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2023.Jul.24 تا 2023.Jul.28

اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2023.Jul.24 تا 2023.Jul.28
آنچه در این مقاله میخوانید

روز تصمیم‌گیری فدرال رزرو

با توجه به اینکه فدرال رزرو قطعاً در پایان آخرین جلسه تعیین سیاست خود در روز چهارشنبه نرخ‌های بهره را مجدداً افزایش می‌دهد، سرمایه‌گذاران توجه خود را بر روی این موضوع متمرکز کرده‌اند که آیا این افزایش، آخرین چرخه انقباض است یا خیر.

فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را در ماه ژوئن پس از افزایش 500 واحد از مارس 2022 متوقف کرد، زمانی که سریعترین چرخه سیاست پولی خود را در بیش از 40 سال اخیر در تلاش برای مبارزه با تورم آغاز کرد.

با این‌حال سرمایه‌گذاران دیدگاه‌های متفاوتی در مورد چشم‌انداز بلندمدت سیاست پولی بانک مرکزی دارند.

تحلیلگران گلدمن ساکس روز جمعه گفتند که در حالی که آنها انتظار دارند این افزایش آخرین چرخه انقباض طولانی مدت باشد، اما معتقدند که فدرال رزرو در نهایت تصمیم به ادامه چرخه انقباضی خواهد گرفت.

نشست ECB

انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا در نشست آتی خود در روز پنج‌شنبه یک افزایش ۲۵ واحدی دیگر را ارائه کند، بنابراین همه نگاه‌ها به برنامه‌های بانک مرکزی برای ماه سپتامبر دوخته شده است و در مورد اینکه آیا افزایش دیگری در راه است یا خیر تردید دارند.

تورم در منطقه یورو از زمان رسیدن به اوج 10.6 درصدی در دسامبر کاهش یافته است، اما همچنان بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی اروپا باقی مانده است.

بانک مرکزی اروپا گفته است که پیش‌بینی می‌شود که تورم برای مدت طولانی بسیار بالا بماند.

پس از هشت افزایش متوالی نرخ بهره از ژوئیه 2022 برای مجموع 400 واحد، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران اکنون به شدت در حال بحث هستند که چه تعداد افزایش بیشتر لازم است و چه مدت باید نرخ‌ها بالا بمانند تا تورم به هدف بازگردد.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا احتمالاً بر این نظر خواهد بود که تصمیمات آینده بر اساس داده‌های اقتصادی دریافتی خواهد بود.

تصمیم BOJ

تصمیم سیاست پولی روز جمعه توسط BoJ در بحبوحه گمانه‌زنی‌های مداوم مبنی بر اینکه سیاست‌گذاران می‌توانند موضع پولی فوق‌العاده سست خود را در میان فشارهای قیمتی افزایش دهند، پیش‌بینی می‌شود.

داده‌های روز جمعه نشان داد که تورم اصلی ژاپن در ژوئن برای پانزدهمین ماه متوالی بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی بود، اما شاخصی که اثر هزینه‌های انرژی را از بین می‌برد نشان می‌دهد فشار قیمت‌ها ممکن است به اوج خود رسیده باشد.

بازار سهام

افزایش در بازارهای سهام ایالات متحده در این هفته با آزمون بزرگی روبرو است و انتظار می‌رود فدرال رزرو آنچه را که ممکن است آخرین افزایش نرخ در تهاجمی‌ترین چرخه سیاست پولی خود در دهه‌های اخیر باشد، ارائه دهد.

در آغاز سال، بسیاری از سرمایه‌گذاران انتظار داشتند که نرخ‌های بهره بالاتر موجب رکود اقتصادی شود که پس از کاهش شدید سال 2022 به سهام آسیب بیشتری وارد کند. در عوض، اقتصاد ایالات متحده نشان داد که حتی در شرایطی که فدرال رزرو در مبارزه با تورم پیشرفت کرده است اما کاملا انعطاف‌پذیر است.

این باور که فدرال رزرو به پایان چرخه انقباض خود نزدیک می‌شود، سهام را در هفته‌های اخیر تقویت کرده است.

به غیر از فدرال رزرو، سرمایه‌گذاران همچنین بر درآمد برخی از سهام فناوری از جمله مایکروسافت و آلفابت و رشد عظیمی که بازارها را در سال جاری بالاتر برده‌اند، تمرکز خواهند کرد. 

هر دو غول فناوری نسبت به سال گذشته به شدت رشد کرده‌اند، که ناشی از خوش‌بینی است که تقاضا برای هوش مصنوعی رشد آینده را تقویت می‌کند.

قیمت نفت

قیمت نفت در روز جمعه نزدیک به 2 درصد افزایش یافت تا چهارمین افزایش هفتگی متوالی را به ثبت برساند.

بنا به دلیل افزایش شواهد مبنی بر کمبود عرضه در ماه‌های آینده و افزایش تنش‌ها بین روسیه و اوکراین، می‌تواند بر عرضه‌ها تأثیر بگذارد.

فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز، به رویترز گفت: بازار نفت به آرامی شروع به قیمت‌گذاری در کاهش عرضه در آینده می‌کند.

فلین گفت: تامین‌های جهانی در حال کاهش است و این می‌تواند در هفته‌های آینده به طرز چشمگیری سرعت بگیرد. افزایش خطر جنگ نیز می‌تواند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد.

دیدگاه خود را درباره اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2023.Jul.24 تا 2023.Jul.28 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.