یوان چین چگونه می‌تواند با دلار آمریکا برابری کند؟

یوان چین چگونه می‌تواند با دلار آمریکا برابری کند؟
آنچه در این مقاله میخوانید

یکی از رؤسای سابق بانک مرکزی توضیح داده است که برای تبدیل شدن یوان چین به ارزی همتراز با دلار آمریکا و یورو، باید سه شرط رعایت شود. او با اشاره به این که یوان در حال حاضر سومین ارز بزرگ بین‌المللی پس از دلار و یورو است، تاکید کرد که سهم و نفوذ پول چین در بازار در حال افزایش است.

یوان چین در مقابل دلار آمریکا و یورو

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست (South China Morning Post)، چن یولو (Chen Yulu)، اقتصاددان چینی در رویدادی در روز شنبه توضیح داد که چگونه یوان می‌تواند به یک ارز جهانی برابر با دلار آمریکا و یورو تبدیل شود. این نشست به دنبال انتشار گزارشی توسط دانشگاه رنمین (Renmin University) در مورد چگونگی تقویت نقش بین‌المللی یوان توسط چین برگزار شد. چن که از اکتبر 2015 تا آگوست 2022 معاون بانک خلق چین (PBOC) بود، اکنون رئیس دانشگاه نانکای (Nankai University) است. او پیش از این، به عنوان رئیس دانشگاه رنمین فعالیت داشت.

رئیس سابق بانک مرکزی خاطرنشان کرد که یوان چین پس از دلار آمریکا و یورو به سومین ارز بزرگ بین المللی تبدیل شده است. او ضمن تاکید بر این که سهم و نفوذ ارز چین در بازار رو به افزایش است، تاکید کرد:

“برای تبدیل یوان به ارزی همتراز با دلار و یورو تا سال 2035، سه شرط لازم است.”

به گفته او، این سه شرط عبارت هستند از: “یک سیستم صنعتی مدرن با حمایت اقتصاد واقعی، تعمیق بازارهای مالی داخلی و پیشرفت بزرگ برای زیرساخت‌های بین‌المللی‌سازی یوان، و تعادل در سطح بالا بین باز شدن نهادی سیستم مالی چین و رژیم کنترل ریسک.”

گزارش دانشگاه رنمین حاکی از آن است که چین باید توافقنامه‌های تجارت آزاد بیشتری را، چه دوجانبه یا منطقه‌ای، برای توسعه تجارت و فراهم کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد شرایط مطلوب برای استفاده از یوان در خارج از کشور دنبال کند.

علاوه بر این، این گزارش می‌افزاید: “چین باید به صورت فعالانه‌ای در تدوین قوانین تجارت دیجیتال آینده و حاکمیت اقتصاد دیجیتال جهانی مشارکت کند و به نفع ما در تحول دیجیتال و توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی کمک کند”.

در حالی که برخی بر این باور هستند که یوان چین سلطه خود را افزایش خواهد داد، پل کروگمن (Paul Krugman)، برنده جایزه نوبل، و برخی دیگر چنین استدلال می‌کنند که این ارز جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهان نخواهد شد. با این حال، الکسی موژین (Aleksei Mozhin)، مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول (IMF) در روسیه، در ماه ژوئن گفت که تعداد فزاینده‌ای از کشورها نه تنها با چین بلکه با سایر کشورها نیز به تجارت با یوان چین روی می‌آورند.

آیا فکر می‌کنید یوان چین با دلار آمریکا و یورو برابری خواهد کرد؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره یوان چین چگونه می‌تواند با دلار آمریکا برابری کند؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.