تحلیل چالش‌های ارز بریکس (BRICS) در رقابت با دلار آمریکا

تحلیل چالش‌های ارز بریکس (BRICS) در رقابت با دلار آمریکا
آنچه در این مقاله میخوانید

یک اقتصاددان تحلیل خود را در مورد این که چگونه یک ارز رایج بریکس می‌تواند با دلار آمریکا رقابت کند، به اشتراک گذاشته است. او با خاطرنشان کردن این نکته که تنها کشور در گروه اقتصادی بریکس که دارای چنین ارز ذخیره‌ای است، چین است، توضیح داد: “شما به ذخایر ارزی و به اعتماد جامعه سرمایه‌گذاری نیاز دارید.”

دیدگاه اقتصاددان در مورد یوان چین و ارز ذخیره

به گزارش ایندیپندنت آنلاین (Independent Online)، نیکی وایمار (Nicky Weimar)، اقتصاددان ارشد شرکت خدمات مالی ندبانک (Nedbank) آفریقای جنوبی، در مورد این که چگونه یک ارز مشترک بریکس می تواند سلطه دلار آمریکا را به چالش بکشد، دیدگاه‌های خود را مطرح کرد. گروه بریکس (BRICS) شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.

وایمار با اشاره به این که این گروه اقتصادی به دنبال ایجاد ارز ذخیره همتراز با دلار آمریکا و کاهش وابستگی خود به دلار است، تاکید کرد که برای رسیدن به این هدف:

“شما به ذخایر ارزی و به اعتماد جامعه سرمایه‌گذاری نیاز دارید.”

این اقتصاددان توضیح داد که دلار آمریکا به دلیل حمایت فدرال رزرو که بازار به آن اعتماد داشت، تبدیل به ارز ذخیره جهانی شد.

وایمار اظهار داشت: “ایالات متحده هرگز در پرداخت بدهی خود کوتاهی نکرده است. برای بسیاری از افراد لحظات ترسناکی را رقم زده است، اما در واقع هرگز در پرداخت بدهی خود قصوری نکرده است. این مسئله را نمی‌توان در مورد هیچ یک از کشورهای عضو گروه بریکس گفت. این اولین مشکل است.”اخیرا، ایالات متحده موفق شد در بحبوحه بحران سقف بدهی، از عدم انجام تعهدات بدهی خود جلوگیری کند.

وایمر توضیح داد که مشکل دوم این بود که تنها کشوری در گروه اقتصادی بریکس که دارای چنین ارز ذخیره‌ای است، چین بود و افزود:

“اما چین جریان‌های ورود و خروج سرمایه از کشور خود را کنترل می‌کند. اگر چنین کنترلی بر جریان سرمایه داشته باشید، ارز شما نمی‌تواند به عنوان ارز ذخیره در نظر گرفته شود. بنابراین اگر چین واقعاً بخواهد با دلار رقابت کند، برای این که این امکان را فراهم کند، باید اقدامات زیادی را در جهت آزادسازی مالی انجام دهد.”

افزون بر این، این اقتصاددان تاکید کرد: “آنها همچنین نمی‌توانند این کار را انجام دهند و سپس مسیر خود را تغییر دهند. آنها باید این کار را انجام دهند و برای جلب اعتماد سرمایه‌گذار، باید به آن پایبند باشند. بنابراین، تحقق این هدف چندان ساده نیست چون در نهایت، باید اعتماد سرمایه‌گذار را جلب کنید. یک ارز تنها وقتی دارای ارزش است که مردم باور داشته باشند که ارزشمند است. و این اعتماد باید وجود داشته باشد. بنابراین، آنها راه زیادی را برای رسیدن به این هدف در پیش دارند.”

او با اشاره به این که چین توانایی انجام این کار را دارد، اما باید تغییرات عظیمی را اِعمال کند، اظهار داشت: “من در واقع نمی‌بینم که آنها در این مسیر قرار داشته باشند. به نظر می‌رسد که آنها هنوز به این درک نرسیده‌اند که باید برخی از اقدامات نظارتی خود را کنار بگذارند. همچنین باید همیشه برای انجام چنین کاری تمایل داشته باشند.”

آیا شما با دیدگاه‌های اقتصاددان ارشد ندبانک موافق هستید؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره تحلیل چالش‌های ارز بریکس (BRICS) در رقابت با دلار آمریکا بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.