مواجه چین با مخالفت هند و برزیل با گسترش سریع گروه بریکس (BRICS)

مواجه چین با مخالفت هند و برزیل با گسترش سریع گروه بریکس (BRICS)
آنچه در این مقاله میخوانید

در گزارشی رسانه‌ای فاش شده است که هند و برزیل، کشورهای عضو بریکس، مانع تلاش چین برای گسترش سریع این گروه اقتصادی هستند. منابع خبری گزارش کردند که دو کشور دلایل متفاوتی برای تردید در مورد برنامه پکن برای افزایش سریع نفوذ ژئوپلیتیکی سازمان دارند، در حالی که به نظر می‌رسد هر دو می‌خواهند روند توسعه را کند کنند.

مقامات می‌گویند هند و برزیل با تلاش چین برای گسترش بریکس مخالفت می‌کنند

مقامات آشنا با بحث در مورد ترکیب آینده گروه اقتصادهای در حال توسعه بریکس (BRICS) فاش کردند که هند و برزیل در حال مخالفت با تلاش چین برای گسترش سریع این گروه هستند که در حال حاضر شامل روسیه و آفریقای جنوبی نیز می‌شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ (Bloomberg)، دهلی نو و برازیلیا مخالفت خود را در مذاکرات مقدماتی برای نشست آتی این سازمان در ژوهانسبورگ مطرح کرده‌اند. در طول برگزاری این نشست از 22 تا 24 آگوست، پنج کشور در مورد اضافه کردن اعضای جدید بحث خواهند کرد.

مقاماتی که ترجیح دادند ناشناس باقی بمانند، گفتند که چین بارها در طول این جلسات برای گسترش این گروه اِعمال نفوذ کرده‌ است. از اندونزی و عربستان سعودی به عنوان نامزدهای اصلی پیوستن به گروه بریکس نام برده شده است در حالی که ده‌ها کشور دیگر برای عضویت در این گروه، یا رسماً درخواست داده یا ابراز علاقه کرده‌اند.

تعداد زیاد کشورهایی که ممکن است به عضویت این گروه اقتصادی درآیند، این نگرانی را در غرب افزایش داده است که این اتحادیه ممکن است به وزنه تعادلی در برابر ایالات متحده و اتحادیه اروپا تبدیل شود. برزیل امیدوار است تا حدی به دلیل چنین نگرانی‌هایی از گسترش این گروه جلوگیری کند، در حالی که هند به دنبال تصویب قوانین سختگیرانه برای برقراری ارتباط با سایر کشورها بدون گسترش رسمی گروه بریکس است. مقامات به نقل از آنها افزودند که هر دو خواهان بحث در مورد اعطای وضعیت ناظر به نامزدها در اجلاس هستند.

دو تن از این مقامات خاطرنشان کردند که کشور میزبان، آفریقای جنوبی، از بررسی گزینه‌های مختلف برای عضویت حمایت می‌کند، اما لزوما با گسترش آن مخالف نیست. وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: “نشست رهبران بریکس در سال گذشته مجوز پذیرش اعضای جدید را صادر کرد و افزودن اعضای بیشتر به بریکس حاصل اجماع سیاسی پنج کشور عضو بریکس است.”

تصمیم‌گیری در ژوهانسبورگ مستلزم اتفاق نظر در میان اعضا خواهد بود

به گفته فئودور لوکیانوف (Fyodor Lukyanov)، رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی که به دولت کرملین مشاوره می‌دهد، روسیه موضع محکمی در مورد گسترش بریکس ندارد. او در این مورد اظهار داشت:

“به طور کلی، این به نفع گسترش BRICS است، اما بدون هیچ شور و شوق زیادی. ما از تصمیم سایرین پیروی می‌کنیم و مانع گرفتن هیچ تصمیمی نمی‌شویم.”

گرفتن هر تصمیمی در اجلاس ماه آگوست مستلزم اتفاق نظر بین کشورهای عضو فعلی است که در زمانی با یکدیگر ملاقات می‌کنند که تنش‌ها بین واشنگتن و پکن تشدید شده و همچنین به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌های بی‌سابقه غرب علیه این کشور اِعمال شده و درگیری ژئوپلیتیکی با آن شدت یافته است.

هفته گذشته، دفتر سیریل رامافوزا (Cyril Ramaphosa)، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، اعلام کرد که ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، همتای روس وی، به دلیل کیفرخواست و حکم بازداشتی که دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) به خاطر جنگ با اوکراین برای او صادر کرده، شخصاً در این نشست شرکت نخواهد کرد.

به گفته دو مقام هندی، این گزارش همچنین فاش کرد که به دنبال مخالفت هند با فشار چین برای گسترش این گروه، قوانینی برای پذیرش تدوین شد و این قوانین در نشست سران ماه آینده مورد بحث قرار خواهند گرفت.

یک مقام برزیلی گفت که در حالی که برزیل سعی می‌کند از رویارویی در بریکس اجتناب کند، این کشور در تلاش است تا در برابر فشار چین مقاومت کند تا آن را به بدنه متخاصمی تبدیل کند که G7 را به چالش می‌کشد. این کشور پیشنهاد می‌کند تا دسته‌های «ناظر» و «کشور شریک» را برای نامزدهایی ایجاد کند که پیش از عضویت کامل، در این گروه پذیرفته خواهند شد.

آیا فکر می‌کنید که گروه بریکس (BRICS) از اعضای جدید در اجلاس ژوهانسبورگ دعوت کند؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره مواجه چین با مخالفت هند و برزیل با گسترش سریع گروه بریکس (BRICS) بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.