انتقاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از “استفاده از دلار به عنوان یک سلاح سیاسی”

انتقاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از "استفاده از دلار به عنوان یک سلاح سیاسی"
آنچه در این مقاله میخوانید

ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، رئیس جمهور روسیه، در دیدار با دیلما روسف (Dilma Rousseff)، رئیس بانک توسعه جدید (New Development Bank)، از استفاده از دلار به عنوان یک سلاح سیاسی انتقاد کرد. پوتین اظهار داشت که این استفاده تسلیحاتی از دلار و تحولات اخیر در امور مالی جهانی، رشد این موسسه را برای کمک به کشورهای جهان سومی که با شرایط دشوار مواجه هستند، پیچیده کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در نشست اخیر درباره استفاده تسلیحاتی از دلار صحبت کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در دیدار اخیر خود با دیلما روسف، رئیس بانک توسعه جدید (NDB) – که به عنوان بانک بریکس (BRICS) نیز شناخته می‌شود- در دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا که در سن پترزبورگ برگزار شد، به استفاده تسلیحاتی از دلار و اثرات آن بر اقتصاد جهانی اشاره کرد. پوتین توضیح داد که این استفاده تسلیحاتی، وظیفه روسف برای رشد و توسعه نقش بانک توسعه جدید در عرصه بین‌المللی کنونی را پیچیده می‌کند.

پوتین در گفتگو با روسف اظهار داشت:

“من مطمئن هستم که … شما تمام تلاش خود را برای توسعه این موسسه انجام خواهید داد. در شرایط کنونی، با توجه به تحولات مالی جهانی و استفاده از دلار به عنوان یک سلاح سیاسی، انجام این کار آسان نیست.”

علاوه بر این، پوتین اعلام کرد که کشورهای عضو گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) “استفاده از ارزهای ملی را در تسویه حساب‌های متقابل خود افزایش می‌دهند” و اشاره کرد که بانک توسعه جدید می‌تواند در تقویت این فعالیت‌های مشترک نقش مهمی ایفا کند.

اظهارات روسف

روسف اظهار داشت که حتی در شرایطی که بانک با مشکلات نقدینگی مواجه است، این موسسه باید نقش مهم‌تری در ایجاد نظام جهانی چندقطبی در حال ظهور داشته باشد. او توضیح داد:

“بانک باید نقش مهمی در توسعه دنیای چند قطبی داشته باشد. ما باید برای جذب سرمایه در بازارهای شرکا تلاش کنیم.”

پوتین قبلاً اعلام کرده بود که این دنیای چندقطبی جدید در حال شکل‌گیری “عادلانه‌تر و دموکراتیک‌تر” خواهد بود. روسف همچنین از استفاده از ارزهای ملی برای تجارت بین‌المللی حمایت کرد و گفت:

“من همچنین عقیده دارم که کشورهای در حال توسعه جهان می‌توانند آزادانه مبادلات تجاری خارجی خود را با پول ملی خود انجام دهند.”

بنیاد Roscongress، یک اندیشکده روسی که حامی اجلاس سران روسیه و آفریقا است، در گزارشی که در ماه می منتشر شد، نقش بانک توسعه جدید (NDB) را به عنوان همتای صندوق بین‌المللی پول (IMF) ترسیم کرده بود. از نظر Roscongress، این بانک می‌تواند «وام‌های انرژی» را بر اساس قابلیت‌های صادرات انرژی هر یک از اعضا اعطا کند.

این وام‌های انرژی از طریق بانک توسعه جدید تضمین می‌شوند، که به دلیل ماهیت چند ارزی آن، مشابه حقوق برداشت ویژه صندوق بین‌المللی پول (SDR)، نقدشونده هستند.

نظر شما در مورد اظهارات پوتین در مورد استفاده تسلیحاتی از دلار آمریکا چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره انتقاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از “استفاده از دلار به عنوان یک سلاح سیاسی” بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.