استفاده آرژانتین و بولیوی از یوان چین برای تسویه حساب‌های بین‌المللی

استفاده آرژانتین و بولیوی از یوان چین برای تسویه حساب‌های بین‌المللی
آنچه در این مقاله میخوانید

آرژانتین احتمالاً بخشی از پرداخت‌های خود به صندوق بین‌المللی پول (IMF) را با استفاده از یوان چین انجام می‌دهد. بولیوی نیز در حال حاضر پرداخت‌ها را با استفاده از یوان چین انجام می‌دهد.

پرداخت بدهی‌ آرژانتین به صندوق بین‌المللی پول (IMF) با یوان چین

دولت آرژانتین بخشی از پرداخت بدهی‌های خود به صندوق بین‌المللی پول (IMF) را با استفاده از یوان چین انجام خواهد داد. به گفته منابع مرتبط با سرجیو ماسا (Sergio Massa)، وزیر اقتصاد، 3.4 میلیارد دلاری که باید در ماه جولای جاری تسویه شود، با استفاده از “وجوه بانک توسعه آمریکای جنوبی (CAF)، با یوان و سایر منابع مالی” تامین خواهد شد.

دولت آرژانتین اخیراً وامی به مبلغ یک میلیارد دلار را از بانک توسعه آمریکای جنوبی دریافت کرده است که عملاً برای پرداخت بدهی‌های معوق خود به صندوق بین‌المللی پول استفاده می‌شود.

این اولین باری نیست که آرژانتین به منابعی که دولت چین برای تسویه بخشی از وظایف خود با صندوق بین المللی پول در دسترس قرار داده است، متکی می‌شود. در ماه ژوئن، بانک مرکزی آرژانتین 2.7 میلیارد دلار با استفاده از یک میلیارد دلار به یوان چین به این موسسه بین‌المللی پرداخت کرد و مابقی با استفاده از حق برداشت ویژه (SDR) پرداخت شد.

طبق اظهارات ماسا، آرژانتین در ماه آگوست وام 7.5 میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول دریافت می‌کند تا «در شرایط آشفتگی در بازار ملی» از آن استفاده کند.

بانک مرکزی بولیوی از انجام مبادلات خود با یوان چین خبر داد

بانک مرکزی بولیوی اخیراً اعلام کرد که در حال حاضر تسویه حساب‌های بین‌المللی را، حتی بدون داشتن شعبه بانک چینی در قلمرو خود، با استفاده از یوان چین انجام می‌دهد. مارسلو مونته نگرو (Marcelo Montenegro)، وزیر اقتصاد این کشور، بدون ارائه جزئیات بیشتر، اعلام کرد که این بانک مدتی است که تراکنش‌های بین‌المللی خود را با استفاده از ارز چین انجام می‌دهد.

مونته نگرو اظهار داشت:

“واضح است که گاهی برای انجام عملیات نیازی به داشتن بانک نیست، اما بدیهی است که داشتن یک بانک چینی یا نزدیکی به منطقه نیز می‌تواند عملیات را به میزان بسیار بیشتری تسهیل کند.”

در ماه می، لوئیس آرس (Luis Arce)، رئیس جمهور بولیوی، به بانک مرکزی این کشور دستور داد تا بررسی کند که آیا استفاده‌هایی که برزیل و آرژانتین از پول چین می‌کنند، می‌تواند در بولیوی نیز اعمال شود، چون این کشور با بحران کمبود منابع دلاری مواجه است.

نظر شما در مورد رویکرد جدید برخی از کشورهای آمریکای جنوبی در استفاده از یوان چین برای انجام تسویه ‌حساب‌های بین‌المللی چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره استفاده آرژانتین و بولیوی از یوان چین برای تسویه حساب‌های بین‌المللی بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.