ایران به دنبال تقویت همکاری‌ها با کشورهای عضو گروه بریکس (BRICS) در تلاش برای پیوستن به آن

ایران به دنبال تقویت همکاری‌ها با کشورهای عضو گروه بریکس (BRICS) در تلاش برای پیوستن به آن
آنچه در این مقاله میخوانید

ایران تلاش‌های خود را برای عضویت در گروه بریکس (BRICS) پیش از اجلاس سران این گروه اقتصادی افزایش داده است. معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران با بیان این که ایران به طور جدی به دنبال فرصت‌هایی برای تقویت روابط اقتصادی خود با اعضای گروه بریکس است، خاطرنشان کرد: این کشور تاکنون روابط قوی با چین، روسیه و هند برقرار کرده است.

ایران هیچ مانعی برای پیوستن به بریکس نمی‌بیند

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه در مصاحبه‌ای گفت که عضویت ایران در گروه اقتصادی بریکس با هیچ مانعی مواجه نشده است.

صفری با اشاره به این که ایران رسماً درخواست پیوستن به گروه بریکس را داده است، تصریح کرد:

“تلاش می‌کنیم تا اعضای گروه اقتصادی شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی عضویت ایران را بپذیرند.”

وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اخیرا در جلسات گروه بریکس شرکت کردند. صفری همچنین فاش کرد که انتظار می‌رود ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، به صورت حضوری یا از طریق ویدئو کنفرانس در اجلاس آینده سران بریکس شرکت کند. این نشست از 22 تا 24 آگوست در ژوهانسبورگ برگزار خواهد شد. امسال، آفریقای جنوبی میزبانی این نشست را بر عهده خواهد داشت.

صفری تاکید کرد که ایران روابط قوی با کشورهای کلیدی عضو بریکس یعنی چین، روسیه و هند برقرار کرده است. علاوه بر این، او خاطرنشان کرد که ایران به طور جدی به دنبال فرصت‌هایی است تا روابط اقتصادی خود را با سایر اعضای گروه بریکس تقویت کند.

بیش از 40 کشور تمایل خود را برای پیوستن به گروه بریکس اعلام کرده‌اند. به گفته آنیل سوکلال (Anil Sooklal)، دیپلمات آفریقای جنوبی مسئول روابط بریکس، 22 کشور قبلا به طور رسمی درخواست داده‌اند. علاوه بر این، او هفته گذشته فاش کرد که آفریقای جنوبی 69 رهبر از جمله همه سران کشورهای آفریقایی و رهبران نهادهای بزرگ جنوب جهانی را به اجلاس دعوت کرده است. او خاطرنشان کرد، با این حال، رهبر هیچ کشور غربی به این اجلاس دعوت نشده است.

رئیس جمهور ایران برای دلارزدایی فشار آورده و در اوایل ماه جاری اعلام کرد که این مسئله برای برقراری یک نظام سیستم بین المللی عادلانه بسیار مهم است. او در ماه می از بانک مرکزی ایران خواست تا دلار آمریکا را در تجارت جهانی کنار بگذارد و به استفاده از ارزهای ملی روی آورد. همچنین در ماه می، ایران میزبان نشست 9 کشور آسیایی برای بحث در مورد دلارزدایی بود.

به نظر شما ایران به زودی به عنوان عضوی از گروه بریکس پذیرفته می‌شود؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره ایران به دنبال تقویت همکاری‌ها با کشورهای عضو گروه بریکس (BRICS) در تلاش برای پیوستن به آن بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.