از سر گیری خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی در ماه ژوئن

از سر گیری خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی در ماه ژوئن
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس آمار صندوق بین المللی پول (IMF)، بانک‌های مرکزی خرید طلا را در ماه ژوئن افزایش دادند. در این دوره، بانک‌های مرکزی پس از سه ماه فروش خالص، 55 تن طلا به ذخایر خود اضافه کردند که در این میان، چین بیشترین خرید طلا (21 تن) را به خود اختصاص داد.

بازگشت بانک‌های مرکزی به خرید طلا در ماه ژوئن

بانک‌های مرکزی جهان برای خرید در ماه ژوئن، روند سه ماهه فروش طلای خود را معکوس کردند. بر اساس آمارهای مالی بین‌المللی صادر شده از سوی صندوق بین‌المللی پول (IMF)، میزان خرید طلا در ماه ژوئن به ۵۵ تن رسید و شش بانک مرکزی در این مدت طلا خریداری کردند.

یکی از بزرگترین خریداران طلا، بانک مرکزی ترکیه بود که به دلیل ممنوعیت واردات طلا پس از زلزله در ماه فوریه، پس از فروش طلا در ماه‌های اخیر، خرید خود را از سر گرفت. با این وجود، بانک مرکزی ترکیه 11 تن به ذخایر رسمی خود اضافه کرد که تا پایان ماه ژوئن، به 440 تن رسید.

کریشان گوپول (Krishan Gopaul)، تحلیلگر ارشد اروپا، خاورمیانه و آفریقا (EMEA) در شورای جهانی طلا، فعالیت ترکیه را به عنوان “نقطه عطفی” برای کل جهانی ارزیابی کرد که به روند تقاضای بانک مرکزی کمک کرد تا “تغییرناپذیر” باقی بماند.

بر اساس این آمار، شش بانک دیگر نیز طلا خریداری کردند که تنها دو بانک در ماه ژوئن برای فروش طلای خود اقدام کردند.

تداوم خرید طلا در چین

بزرگترین خریدار طلا در ماه ژوئن چین بود و بانک خلق چین(PBOC)  21 تن به ذخایر خود اضافه کرد. حتی زمانی که سایر بانک‌ها در سه ماه گذشته به فروشنده طلا تبدیل شدند، چین به خرید طلا ادامه داد و روند خرید طلا را به مدت هشت ماه حفظ کرد. چین بزرگترین خریدار طلا از ابتدای سال تا به امروز است که در سال 2023، 103 تن طلا به ذخایر خود افزوده است.

بانک ملی لهستان نیز یکی از بزرگترین خریداران طلا در ماه ژوئن بود و به عنوان بخشی از یک برنامه دولتی که می‌تواند این کشور را به خرید تا 100 تن طلا سوق دهد، 14 تن به ذخایر خود اضافه کرد. لهستان در سه ماه گذشته طلا خریداری کرده است و امسال 48 تن طلا به ذخایر خود اضافه کرده است.

ازبکستان، جمهوری چک، قطر و هند نیز در ماه ژوئن به ذخایر طلای خود افزودند.

تنها دو کشور در ماه ژوئن مقادیر قابل توجهی از این فلز گرانبها را فروختند: قزاقستان و سنگاپور. در این دوره، قزاقستان 3 تن طلا فروخت که نشان‌دهنده این است که ممکن است در بقیه سال مقدار بیشتری از ذخایر خود را بفروشد، چون پس از آن که بانک مرکزی این کشور به خطر افتاد، تصمیم گرفت تا سهم طلا در ذخایر خود را به “سطح بهینه” 50 تا 55 درصد کاهش دهد.

بانک مرکزی سنگاپور نیز ذخایر خود را 1 تن کاهش داد.

نظر شما در مورد خرید مجدد طلا توسط بانک‌های مرکزی در ماه ژوئن چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره از سر گیری خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی در ماه ژوئن بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.