پیش‌بینی آینده درخشانی برای طلا با وجود اُفت اخیر ارزش آن، احتمال افزایش قیمت آن به بیش از 2,500 دلار تا سال 2024

پیش‌بینی آینده درخشانی برای طلا با وجود اُفت اخیر ارزش آن، احتمال افزایش قیمت آن به بیش از 2,500 دلار تا سال 2024
آنچه در این مقاله میخوانید

در چند وقت اخیر، طلا و نقره با روند نزولی مواجه شده‌اند، به طوری که طلا در ماه گذشته بیش از 2 درصد از ارزش خود را از دست داد و ارزش نقره در برابر دلار آمریکا نیز بیش از 5 درصد کاهش یافت. حتی در بحبوحه عملکرد نسبتاً غیر الهام‌بخش طلا در ماه گذشته، دیوید نوهاوزر (David Neuhauser)، بنیانگذار شرکت سرمایه‌گذاری لیورمور پارتنرز (Livermore Partners)، پیش‌بینی می‌کند که ارزش طلا تا پایان سال 2024، به 2,500 دلار می‌رسد.

از نزول تا صعود: برخی انتظار دارند طلا بازگردد

تقریباً سه سال پیش، در آگوست 2020، ارزش طلا به اوج بی‌سابقه‌ای صعود کرد و به 2,074 دلار در هر اونس رسید، در حالی که ارزش نقره در همان زمان، در 6 آگوست همان سال، به بالاترین سطح حدود 28 دلار در هر اونس رسید.

با این حال، از آن زمان، درخشش این فلزات گرانبها کمتر شده است و قیمت آنها روندی نزولی در پیش گرفته است. از 12 آگوست 2023، قیمت معاملاتی فعلی طلا 1,913 دلار در هر اونس است و نقره نیز با قیمت 22.67 دلار در هر اونس معامله می‌شود.

نمودار روزانه طلا و نقره

اوایل ماه جاری، در اول آگوست، شورای جهانی طلا (WGC) آخرین گزارش روند تقاضای طلا را منتشر کرد که عملکرد طلا در نیمه اول سال را که به دلیل سطح بالای تملک بانک مرکزی تقویت شده بود، نشان می‌داد.

نمودار روزانه

شورای جهانی طلا افزود که موفقیت نیم ساله طلا با بازارهای سرمایه گذاری پررونق و تقاضای انعطاف پذیر برای جواهرات تقویت شده است. با این حال، حتی در میان این شرایط مساعد، این گزارش فاش کرد که تقاضا برای طلا (به استثنای فرابورس یا OTC) با کاهش 2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 921 تن در طول سه ماهه دوم رسیده است.

در گزارش شورای جهانی طلا در مورد روند تقاضا برای طلا در سه ماهه دوم سال 2023 آمده است: “با احتساب جریان‌های فرابورس و سهام، تقاضای کل 7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به 1,255 تن رسیده است”. با وجودی که طلا و نقره در ماه گذشته جایگاه خود را از دست داده‌اند و ارزش آنها به طور قابل توجهی زیر بالاترین سطح آنها در سال 2020 باقی مانده است، برخی از کارشناسان این صنعت چشم‌انداز خوش بینانه خود را حفظ کرده و روند صعودی را در پایان سال‌های 2023 و 2024 برای این فلزهای گرانبها پیش‌بینی می‌کنند.

در ایمیلی که به شبکه CNBC ارسال شد، بارت ملک (Bart Melek)، مدیر عامل TD Securities و رئیس استراتژی جهانی کالا، دیدگاه خود را مبنی بر این که بهای طلا در اواخر سال 2023 یا آغاز سال 2024 می‌تواند به بالای 2,100 دلار برسد، به اشتراک گذاشت. ملک این پیش‌بینی خوش‌بینانه را به انقباض کمی فدرال رزرو ایالات متحده نسبت داد که آن را به عنوان کاتالیزوری برای پیش‌بینی روند صعودی معرفی کرد.

علاوه بر این، دیوید نوهاوزر (David Neuhauser)، بنیانگذار Livermore Partners، به لی یانگ شان (Lee Ying Shan) از شبکه CNBC گفت که او پیش‌بینی می‌کند طلا تا پایان سال آینده به نقطه عطف قابل‌توجه 2,500 دلار برسد. نوهاوزر گفت: “سال 2024 زمانی است که من طلا را می‌بینم که در حال بیرون آمدن و رسیدن به بالاترین سطوح جدید و فراتر از آن است.”

مدیر اجرایی Livermore Partners افزود: “پیش‌بینی من تا پایان سال 2024، 2,500 دلار است… بیشتر اینها به این واقعیت مربوط می‌شود که نیروهای رکودی ممکن است از اواخر امسال ظاهر شده و در سال 2024 قدرت بگیرند.”

در گزارشی از Capital.com، تحقیقات گروه بانکداری استرالیا و نیوزلند (ANZ) در می 2023 نشان می‌داد که طلا تا پایان سال 2023، با قیمت 2,100 دلار و تا سپتامبر 2024، با قیمت نزدیک به 2,200 دلار معامله می‌شود. علاوه بر این، همان گزارش نشان می‌دهد که Walletinvestor، یک پلتفرم پیش‌بینی قیمت الگوریتم محور، توضیح می‌دهد که قیمت این فلز گرانبها تا ماه می سال 2028، به 2,289 دلار افزایش خواهد یافت.

نظر شما در مورد کارشناسانی که عقیده دارند طلا آینده صعودی دارد، چیست؟ یا پیش‌بینی می‌کنید که روند نزولی طلا ادامه داشته باشد؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره پیش‌بینی آینده درخشانی برای طلا با وجود اُفت اخیر ارزش آن، احتمال افزایش قیمت آن به بیش از 2,500 دلار تا سال 2024 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.