کاهش ارزش روبل روسیه در مقابل دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح در 16 ماه گذشته

کاهش ارزش روبل روسیه در مقابل دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح در 16 ماه گذشته
آنچه در این مقاله میخوانید

نرخ مبادله ارز روسیه در برابر دلار آمریکا اخیراً به زیر 100 روبل به ازای هر دلار کاهش یافته است که پایین‌ترین سطح در 16 ماه گذشته محسوب می‌شود. اقتصاددانان دلیل آخرین سقوط ارزش روبل را به اثر بخشی سقف قیمتی اِعمال شده بر نفت روسیه توسط کشورهای غربی نسبت می‌دهند. راس مولد (Russ Mould)، مدیر سرمایه‌گذاری در گروه AJ Bell، گفت که تقویت ارزش دلار آمریکا می‌تواند دلیلی برای تضعیف ارز روسیه در چند ماه گذشته باشد.

تاثیر تعیین سقف برای قیمت نفت روسیه

در 14 آگوست، نرخ مبادله ارز روسیه در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود یعنی بیش از 100 روبل در مقابل هر دلار کاهش یافت. آخرین سقوط روبل به این معنی است که ارزش آن بیش از 8 درصد در ماه گذشته و بیش از 20 درصد از آغاز سال 2023 تا کنون کاهش یافته است.

نمودار روزانه جفت ارز روبل/ دلار آمریکا (RUB/USD)
نمودار روزانه جفت ارز روبل/ دلار آمریکا (RUB/USD)

مشکلات روبل، که به نظر می‌رسد در چند ماه گذشته بدتر شده است، در تضاد با قدرت آن در سال 2022 است، که در بیشتر طول آن سال بهترین عملکرد را در میان ارزهای جهان داشت. به نظر می‌رسید عملکرد روبل در آن زمان پیش‌بینی‌ها مبنی بر این که ارز این کشور به انزوا کشیده شده را با مشکل مواجه می‌سازد، نقض می‌کند.

با این حال، برخی کارشناسان آخرین مشکلات روبل را به سقف قیمتی مرتبط می‌دانند که کشورهای غربی بر قیمت نفت روسیه تحمیل کرده‌اند. هدف از تعیین سقف قیمت این است که روسیه، صادرکننده بزرگ نفت، را از سود بردن از افزایش قیمت نفت باز دارد. در حالی که اثربخشی تعیین سقف قیمت هنوز قابل بحث است، برخی از اقتصاددانان از جمله رابین بروکس (Robin Brooks) بارها از کشورهای عضو G7 خواسته‌اند تا سقف قیمت را کاهش دهند.

عدم تمایل چین به گرفتن روبل

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، سقوط ارزش روبل به پایین‌ترین نرخ خود در برابر دلار در 16 ماه گذشته را می‌توان به تحریم‌های اعمال شده توسط کشورهای غربی علیه روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین نسبت داد. این گزارش می‌افزاید که اقدام کشورهایی مانند آلمان برای عدم واردات نفت از روسیه نیز مسکو را از یک منبع درآمد مهم محروم کرده است. کاهش درآمدهای صادراتی به نوبه خود توانایی روسیه را برای تأمین بودجه خود محدود کرده است.

در همین حال، در این گزارش آمده است که راس مولد، مدیر سرمایه گذاری در AJ Bell، عقیده دارد که عدم تمایل چین به گرفتن روبل ممکن است دلیل دیگری برای از دست رفتن ارزش پول روسیه باشد.

مولد گفت: “میزان صادرات کاهش یافته است؛ به همین دلیل، جریان ارز ورودی کاهش یافته و واردات افزایش یافته است، و به نظر می‌رسد که حتی شرکای تجاری قابل اعتماد مانند چین نیز تمایلی به گرفتن روبل ندارند.”

این مدیر سرمایه گذاری اضافه کرد که حذف روسیه از جامعهٔ جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (SWIFT) نیز می‌تواند دلیل دیگری برای کاهش ارزش پول این کشور باشد. با این حال، مولد همچنین خاطرنشان کرد که سقوط ارزش روبل ممکن است به خاطر افزایش ارزش دلار آمریکا در چند ماه گذشته نیز باشد.

نظر شما در مورد سقوط ارزش روبل روسیه در برابر دلار آمریکا چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره کاهش ارزش روبل روسیه در مقابل دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح در 16 ماه گذشته بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.